Sykkelhjelm barn..?? (stor diskusjon her)

Momsen

Andre møte med forumet
Ja... som overskrift sier så er det en stor diskusjon her i familien akkurat nå. Jenta mi har snart bursdag (blir 3 år) og hun skal få sykkelhjelm bl.a..

Må bestille fra nett siden det ikke finnes sykkelhjelm her i byen... fikk da kjeft og streng beskjed om å lese denne testen og heller kjøpe de som var på topplista der.
Følte meg udugelig og som en uforsvarlig mor som nesten sendte inn bestilling på hjelm.
Selvfølgelig er sikkerheten viktigst, og det er bare godt ment at jeg fikk beskjeden... jeg har aldri kjøpt en eneste sykkelhjelm i hele mitt liv, og dessverre så falt det ikke meg inn å google om slike tester først.
Så, i følge klikk.no så har de hatt en test på sykkelhjelm. Kan ikke finne disse 3 hjelmene jeg har vurdert på den testen...
Disse er det snakk om, så får dere sett å vurdert om det er uforsvarlig av meg å kjøpe noen av disse:

1. Hello Kitty hjelm
2. Barbie hjelm
3. Prinsesse hjelm

Noen som har noen av disse? Er de virkelig dårlige/utrygge?
Er det noen som har tips/link til andre, evt tryggere hjelmer?

Takk..

Jeg kan ikke uttale meg om akkurat disse hjelmene, men etter snart 8 år som uansvarlig forelder, kan jeg jo dele hva jeg tenker:-)

Viktigst for oss ville være: hva skal hjelmen brukes til? Sykler hun selv eller sitter hun bakpå en sykkel når voksne sykler i trafikk?

Til et barn under skolealder som sykler selv, vil jeg mene og påstå at alle hjelmer som passer godt, som kan strammes skikkelig etc, er gode. Det viktige da er 1) barnet lærer at når man sykler, brukes hjelm og 2) man har noe mellom hodet og veien når man faller. Fall for disse barna er sjeldne (3-hjulsykkel/støttehjulsykkelen eller tidlig stadie på 2-hjul sammen med voksen/utraffikerte flater), og sjeldent alvorlige:-)

Når barna "utvider radiusen", hos oss har dette vært ca skolestart, har de fått ny hjelm. Ikke nødvendigvis "testvinner", men en hjelm med mer sikkerhets- og mindre Disney-fokus. Barna har vært med i butikken og prøvd hjelm og funnet en som sitter godt og som anbefales. Skal de sykle i trafikk og med venner i stor fart, må hjelmen leve opp til dette.

Jeg vil tenke at om man sykler med barn i sete/sykkelvogn, bør man også være nøyere med valg av hjelm.

Uansett, du er ikke en uansvarlig mor (ikke mer enn alle andre i alle fall:-)) om du ikke har sjekket tester. Man kan faktisk ikke være overinformert om absolutt alt selv om en er mamma!

Lykke til med hjelmkjøp!

• Liker
Reactions: BMC
Her kjøpes det kun hjelmer av kjente merker, sportsbutikk eller utstyrsbutikk. Det også kan kjøpes på nett:) ville ikke kjøpt disse du har linket til. Men det er meg. Hadde aldri tenkt over det om jeg så ei med Hello Kitty hjelm :) så ikke noe galt med det.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg tenker også som nevnt over her at hun er liten og kommer nok ikke til å kjøre på trafikkerte veier.
Jeg har en sønn som straks er 3, og da vi kjøpte hjelm til han så kjøpte vi på g-sport :-) syntes det var greit å prøve på osv.
Dyrt var det dog. 600 kr :-(

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app

Er visst uansvarlig jeg også :confused: De hjelmene ligner veldig på de vi har kjøpt på xxl og g-sport til våre når de var/er i den alderen... Ville tro de var greie å bruke :)

De sykler stort sett i området her :)

Takk for svar.

Jeg endte opp med å bestille hello kitty hjelm og matchende kne-, albue- og handledd beskyttelse. Så får de mene det de vil de som har noe imot det.

Det skal hovedsaklig brukes når hun bruker sparkesykkel hun også får i gave. Men også avogtil på sykkelen med støttehjul på.
Og hun sykler ikke på traffikert vei. Kun ved siden av oss når vi er ute. Ikke er det stor fart heller.
Så skal jeg heller kjøpe best i test hjelm når hun er i skolealder.

Så sant du kjøper hjelmen fra en sportsbutikk eller butikk som selger sportsutstyr (eks Obs) så vil jeg tenke hjelmen er ok.

Ville ikke kjøpt hjelm (eller sykkel for den del) på Biltema, Europris eller Lekebutikk.

Så sant du kjøper hjelmen fra en sportsbutikk eller butikk som selger sportsutstyr (eks Obs) så vil jeg tenke hjelmen er ok.

Ville ikke kjøpt hjelm (eller sykkel for den del) på Biltema, Europris eller Lekebutikk.
Biltema har sykkelhjelmer med grønn spenne som vil åpne seg ved viss trykk. Noe som er en nokså god egenskap å ha selv om det "bare" er fra Biltema...

Oi, da er visst jeg også uansvarlig :-o

Storebror sin kjøpte vi på g-sport den gangen, men kjøpte en til frøkna på 2 år nå på biltema. Er ikke brukt enda, og den blir nok minimalt brukt siden hun knapt sykler. Bare inne.

Tenker at det går helt fint så lenge det er liten fart det er snakk om.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Vi leste masse på tester om sykkelhjelmer, og var forberedt på å måtte kjøpe en dyr hjelm fra sportsbutikkene. Testen viste faktisk at en hjelm som selges på lekebutikken til 149,- var best i test, så da kjøpte vi den :) Ikke ALLTID at dyrt er det beste..

Sent from my iPhone using BV Forum

Biltema har sykkelhjelmer med grønn spenne som vil åpne seg ved viss trykk. Noe som er en nokså god egenskap å ha selv om det "bare" er fra Biltema...
Mene å ha lest att de med grønn spenne ikke ska brukes til sykling å sånn?

Akkurat der kjente jeg at jeg også var blank gitt. Har ikke tenkt lengre enn at sykkelhjelm er bra og det skal vi ha.
Den hun har er vel kjøpt på vanlig sportsbutikk så tror den er grei, men har ikke tenkt at det kan være ulik kvalitet der. Og det selv etter alle tråder og diskusjoner her inne og man har sett hvor elendig forelder man er dersom man ikke begriper at bilstoler, skotøy, jakker og alt mulig må undersøkes før man kjøper...

Altså, så lenge hjelmen er CE-godkjent (?) og passer barnet godt, og man ser det er god beskyttelse både fremme, bak og på sidene så skal det være godt nok. Vi har kjøpt billig, men godkjent og bra hjelm til vår toåring som suser avsted på trehjulssykkel og gåbiler. Har reddet nesa hans fra skrubb et par ganger allerede siden den stikker godt ut fremme :)

Back
Topp