Sykkel til 2-åring

Virra78

Forelsket i forumet
Har tenkt til å kjøpe sykkel til lillegutt i 2-årsgave, men usikker på hva slags sykkel vi skal kjøpe.
Nå har han en sånn plastikk trehjuling som har avtagbart belte, stang bak og sånn, så har lyst til å kjøpe en ordentlig sykkel han kan bruke framover.

Men hva kjøper man? Vanlig trehjulsykkel, tohjuling med støttehjul, balansesykkel?

Noen med erfaringer og råd her?

Eneste jeg ville kjøpt er en balansesykkel. Eldste vår fikk da han var 3 år, han lærte seg å sykle på tohjuling før han var 4. Minstemann er 1,5 år nå og vi har kjøpt balansesykkel til ham også. Kan jo sykle på den plast-trehjuleren dere har fra før om han vil sykle, ville ikke kjøpt en ny trehjulsykkel, jeg er forkjemper for balansesykkel, hehe.

Eg hadde kjøpt tohjuling med støttehjul:)

Anbefaler balansesykkel - stor suksess her hos 2 åringen i fjor :D 

Henriettemamma09+12 skrev:
Eg hadde kjøpt tohjuling med støttehjul:)

Dattern vår fikk balansesykkel til sin 2 årsdag, den fallt i smak og har hvert i dagelig bruk siden. Nå farer hun rundt som en vind uten å ha beina nedi. Så vi vurderer to hjulssykkel med støttehjul nå til 3 årsdagen. Hun har trehjulsykkel også som hun durer rundt på.

Vi skal kjøpe balansesykkel til vår 1,5-åring, også har vi en trehjulssykkel etter storesøster. Ville ikke kjøpt tohjuling med støttehjul.

Hadde gått for balansesykkel:)

Hos oss bruker vi 3 hjul sykkel til barnet er 4 år og får "stor-sykkel" altså 2 hjuling med støttehjul.

Vil helst unngå de aller minste 2 hjul syklene, det er så liten tid de skal bruke de.

Balansesykkel og sparkesykkel synes jeg ikke så mye om.

©Miss Fat skrev:
Hos oss bruker vi 3 hjul sykkel til barnet er 4 år og får "stor-sykkel" altså 2 hjuling med støttehjul.

Vil helst unngå de aller minste 2 hjul syklene, det er så liten tid de skal bruke de.

Balansesykkel og sparkesykkel synes jeg ikke så mye om.

Hvorfor?

Definitivt balansesykkel/ løpesykkel! Guttungen fikk i fjor sommer, han er nå snart 3,5 og elsker sykkelen! Blir ikke vanlig sykkel før til neste år, og kanskje han slipper støttehjul da :-)

Jeg ville absolutt kjøpt balansesykkel/løpesykkel. Det trener opp motorikken på en helt annen måte enn f.eks sykkel med støttehjul. Min gutt fikk det til 2 års dagen og suste rundt på den uten å ha beina nedi etter 1-2 uker. Til 3 års dagen fikk han vanlig sykkel uten støttehjul og satte seg rett oppå og syklet. Trengte bare å øve litt på start/stopp. Han hadde balansen inne, så det var ikke noe problem å gå over til vanlig sykkel. Jeg kjøpte løpesykkelen på sprell.no, den minstre typen uten bremser, og den har vært masse i bruk.

Balansesykkel her også :)

Balansesykkel! Guttene våre syklet på vanlig tohjuling sommeren når de var 3 år uten noengang ha brukt støttehjul kun balansesykkelen:)

Tusen takk for svar, alle sammen!

Helt klart en trehjulssykkel. 

Har aldri skjønt meg på disse balansesyklene jeg da.. men vi har en som både sønnen min og jeg syntes er idiotisk. (Unnskyld!) - Og jeg kjenner flere barn som har det men som heller aldri er i bruk. (Kan hende det er noe med lufta her, som gjør de "ubrukelige".)
Så vi kjøpte sykkel med støttehjul fordi de i butikken hadde et poeng jeg ikke hadde tenkt på og det er at en sykkel m støttehjul er lettere å tråkke rundt på enn en trehjulsykkel..vi får nå se om han får dreisen i løpet av sommeren! 
- men sånn sparksykkel kommer han aldri til å få  hadde en venninde som hadde kjevelås og måtte spise suppe i 5 mnd etter møte med en sånn!

Jenta mi fikk sparkesykkel da ho var 2.  Hun freser rundt på den i full fart, og den har vært MYE brukt!  Anbefales absolutt!!

Back
Topp