Sykkel med eller uten støttehjul?

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Storebror på snart fem fikk ny sykkel i dag. 16". Uten støttehjul fordi vi kjøpte utstillingsmodellen og den var montert uten støttehjul. Dessuten tenkte vi at det kanskje var greit å lære seg å sykle uten støttehjul først som sist.

Men det går ikke. Han er så forsiktig av seg, og gir så fort opp at det er ingen vits. Han kommer til å nekte å sykle mer siden han ikke får det til.
Han ville ikke mer etter en halvtimes prøving. Og jeg merka at han var redd for å velte.

Så derfor skulle butikken lete etter støttehjulene.

Men hvis de ikke finner dem; hva slags andre alternativer har vi?

Finnes det støttehjul i "løs vekt"?
Ta av pedalene og bruke sykkelen som balansesykkel?
Ta av støttehjulene på den gamle sykkelen 12" og prøve på den?
Ta av støttehjul og pedaler på 12" sykkelen og håpe at det er lettere å få balanse på den?

Hva hadde dere gjort?

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Jeg ville heller fjernet pedalene og brukt den som balansesykkel. Det skal vi gjøre med vesla sin til sommeren. Jeg er generelt veldig negativt innstilt til støttehjul, har aldri hatt det selv da.

Jeg ville ha tatt av støttehjula på den minste sykkelen og latt han prøve den. Det kan fort føles litt utrygt å lære seg å sykle uten støttehjul hvis man føler at sykkelen er for stor. Evt. ha på støttehjul på den nye slik at han føler seg trygg på den før han prøver uten igjen. Støttehjul kan man få kjøpt løst ja :-)

Vi har også en 5-åring som har vært veldig forsiktig av seg, og var veldig redd for at vi skulle slippe taket når han skulle lære seg å sykle. Vi slapp han i smug og bare sprang ved siden av etter hvert og da fikk han se at det faktisk ikke var så farlig. Og da var det bare å lære seg å stoppe og starte. Han brukte 12" sykkelen til han var skikkelig trygg på den, og så fikk han seg ny 16" sykkel etterpå. Men han kunne like gjerne ta den gamle som den nye sykkelen de første månedene fordi det føtes tryggere.

Enn om dere skrur ned setet og lar han sparke i fra med bena. Men ville latt pedalene være på sånn at han kan prøve seg når han er klar.

Tror man kan kjøpe støttehjul i "løsvekt" ja. Uansett når det er noe nytt som skal læres, og det gjerne er litt skummelt så er tolmodighet nøkkelen :) Hvis han ikke vil så blir det vanskelig. Kansje han trenger en liten pause, så er han nok snart klar til å prøve igjen :)

Støttehjul er ekstradeler så det får du kjøpt løst.
Jeg ville som foreslått over her latt han prøve den sykkelen slm er mindre uten støttehjul først. Selv om den kanskje er i minste laget.

Skal og kjøpe sykkel med støttehjul til min gutt på snart 5, for han har hatt 3-hjulsykkel fra før men er vel litt stor til den nå og for at det ikke skal bli for stor overgang og pga balanse så blir det sånn..

Du får kjøpt løse støttehjul og så håper jeg det ordner seg for gutten din at han tørr og slippe taket snart.

Ville hatt uten støttehjul på en mindre sykkel. sikker på at han når ned godt med begge beina.

Vi kjøpte støttehjul til en 16 i fjor på biltema. Kostet vel 49 kr ;)

Biltema har løse støttehjul. Her lærte han på 6,5 år og sykle uten støttehjul rett før han ble 5 år. Fikk da 16" sykkel og vi sendte han ned slakk bakke i hagen slik at han lanet mykere en på asfalt. På denne måten lærte han balansen og så var han og pappaen borte i en uke på "hytta" til svigers alene og på den uka gikk de masse tur og gutten lærte da og sykle uten støttehjul og starte og stoppe selv ordentlig. Eldste lærte og sykle uten støttehjul da hun var 5,5 år og hun ble også sendt i hagen og så var vi hos mine foreldre 2 hele dager og der har de asfalt og da lærte hun og sykle ordentlig med start og stopp, pga kompisen på 5 år også nettopp hadde lært og sykle. Mye enklere og sykle da man ser andre sykler :)

Takk for svar.

Han skulle vise sykkelen til pappan sin da han kom hjem, og da han satte seg på så velta han selvfølgelig... Og det var jo krise :-P

Så er spent på det her. Han hadde jo gleda seg masse til ny sykkel, og så var det egentlig ikke så stas..

For han ville ikke fortelle pappan sin om sykkelen og slettes ikke vise den frem med en gang...

Så vi får ta frem den endre og sjekke den og se om han kan bruke den uten støttehjul...

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Jeg har ikke noe til overs for støttehjul. Min gutt som nettopp er fylt 5 år har alt syklet to sesonger uten støttehjul. Mestret sykkelen når han var 3,5 år. Da hadde han brukt balansesykkel en god stund først.
Datteren min er 3 år, og hun har god kontroll på balsansesykkelen så kanskje hun får seg sykkel til sommeren hun også :)

Biltema har støttehjul som en får kjøpt løst, vi betalte 48kr eller noe

Men har hørt at en del anbefaler å starte med slik sparkesykkel som en sitter på

Her lærte de å sykle på de minste syklene.. Lettere å nå nedi med beina da.. Det tok kanskje 20 min å lære de å sykle..! Sprang frem og tilbake mens jeg holdt i jakka.. Så når de hadde roen på den så gikk de over til 16" syklene.. :-)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

enig med de andre.Ta av støttehjulene på den minste å la han prøve segpå denn først.Regner med han føler mere kontroll over den.
Snuppa her er 4,5,tok av støttehjulene i fjor.Ser sykkelen begynne rå bli liten nå(12") men får bruke den frem til bursdagen i sommer.Regner med hun fort blir mer utrygg igjen med stor sykkel,så derfor bruker vi den lille en stund til :)

Anbefaler veldig å bruke sykkelen som løpesykkel!
Støttehjulene er en falsk trygghet, synes jeg da, og de lærer ikke riktig balanse med dem på.
Storebror her hadde hatt balansesykkel i to-tre år da han fikk sykkel i fjor sommer og han syklet på 3- forsøk!

Jeg ville heller ikke satt på støttehjul igjen. La han heller bare få prøve litt hver sag og vil han ikke mer så si det er greit. En dag bestemte bare mellomste her seg, satt seg på sykkelen og syklet. Da hadde støttehjulene vært av i 4-5 mndr uten at hun syklet sånn veldig mye. Hun lærte og sykle da hun var 4. Minste kommer ikke til å få sykkel med støttehjul, men løpesykkel :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi tok av støttehjul og pedaler på den minste sykkelen i dag, men han gir fryktelig fort opp. Han vil klare det med en gang... Så cluet er nok å få ham til å ikke gi opp....

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Back
Topp