Bruker298kfa
Elsker forumet
Hva er ABC-metodikk?
Snakk om datasamling.
Snakk om datasamling.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg har googla og, men finner ikke noe spes på det.Tøsa skrev:
Jeg så en greie på google, på engelsk der det sto Airways Breathing og noe mer, men tror ikke det er det de er ute etter...
Det er en som har falt og vi har om hjerneslag, og skal simulere.
Vi skal diagnostisere etter ABC-metoden............
Men hvordan vil man som sykepleier sette diagnose?
Han har falt liksom... kona ringer, får han ikke opp i senga igjen. Han har ikke vondt.
Skal man først finne ut om det er slag da eller, for det kan jo være mange grunner til at en gammel mann faller...
Ved å sitte og søke en del på nett så er faktisk "luftvei, pust og sirkulasjon det som virker mest logisk.Alatariel skrev:
Det fikk meg til å tenke på noe abc greier som ble snakka om i Greys Anatomy tror jeg det var :p
Her er iaf en Wikipedia link om ABC i medisin: http://en.wikipedia.org/wiki/ABC_(medicine)
ABC er hva du MÅ undersøke før noe annet blir gjort.
"Airway, breathing, and circulation are vital for life, and each is required, in that order, for the next to be effective"
Jeg så en greie på google, på engelsk der det sto Airways Breathing og noe mer, men tror ikke det er det de er ute etter...
Han har falt liksom... kona ringer, får han ikke opp i senga igjen. Han har ikke vondt.
Skal man først finne ut om det er slag da eller, for det kan jo være mange grunner til at en gammel mann faller...
blingbling skrev:
A: Airways (Sjekke om pas har frie luftveier, Har han ikke det så må du gi åasienten det. med f.eks kjeveløft, fjerne pute etc etc
B: Breathing: Puster pas? Hvordan er respirasjonsfrekvensen. Og er pusten overfladisk eller dyp? Måle SPO2. Lytte på lungene. Tiltak på det er f.eks gi o2 behandling, evt munn til munn/ maske/bag
C: Cirkulation: Hvordan er pasienten sirkulatorisk. Puls, hudfarge-> blek eller normal, rødmusset? Kaldsvett/tørr i huden. BT måling. Tiltak: Sjokkleie hvis Bt fall, evt henge opp litt veske Osv osv...
Vet ikke om det var dette du mente, men dette er ihvertfall ABC, noe som er veldig viktig når man skal undersøke en pas. ALLTID A først, så B og så C... :)
Diagnosen er uvensntlig sånn i første omgang. ABC undersøkelsen er alfa omega uansett...
Alle pasienter blir undersøkt med ABC.
En finner ikke ut om en pas har hjerneslag før han kommer inn på sykehus og tar en ct uansett, men en kan mistenke. Men det er bare ct som kan bekrefte det.
Tøsa skrev:
Ja, det vet jeg, men grunnen til at jeg reagerte på det var at det i casen stod at han snakket, ergo bevisst.
Så jeg tenkte liksom at det var mer viktig å undersøke hvor bevisst han er, motorikk og blodtrykk osv.
Men nå har vi hatt simuleringen, og grunnen til at hun skrev det var så vi skulle repetere det, ikke bruke det i simuleringen. Eller, man bruker jo det på en måte uansett da, men man ser jo fort at en person puster.
blingbling skrev:
Tøsa skrev:
Ja, det vet jeg, men grunnen til at jeg reagerte på det var at det i casen stod at han snakket, ergo bevisst.
Så jeg tenkte liksom at det var mer viktig å undersøke hvor bevisst han er, motorikk og blodtrykk osv.
Men nå har vi hatt simuleringen, og grunnen til at hun skrev det var så vi skulle repetere det, ikke bruke det i simuleringen. Eller, man bruker jo det på en måte uansett da, men man ser jo fort at en person puster.
Oki.. Men ABC er ikke bare for bevisstløse pasienter. ABC skal en bruke uansett. Når pas snakker så vet du at han ikke har et A problem, men han kan likevell ha et B eller C problem hvis du sjønner.
Og har pas et B eller C problem så kan han være alvorlig syk/skadet og må raskt få hjelp.
Feks en våken pasient med indre blødning kan en se at resp frekvensen øker, og det er kroppens måte å kompansere på. Så selv om ABC og B´n er ok når en undersøker, så kan det være forandret og blitt til et B-problem etter 10 min.(økt resp frekvens)
Det er derfor en skal gjennta undersøkelsen ABC ....
Måtte bare forklare litt til.. For jeg brenner litt for akkurat ABC.. hihi
Lykke til videre i studiet:)