Sykepleiere - videreutdanning!

AdMa

Betatt av forumet
Lurer på en del ting angående videreutdanning. Noen som har det her? Hva videreutdanning, hvor mange år? Fulltid? Gikk dere opp i lønn etter at du var ferdig med videreutdanningen? Var jobben med på å "spandere" på deg videreutdanning, mot at du måtte binde deg til jobben? Evt hvor lang bindingstid? Blir supertakknemmlig for svar

der jeg jobber (kommune) får de tilbud om etterutdanning nå, da det trengs sykepleiere med spesialutdanning.. hvordan det er lagt opp i fht lønn og binding vet jeg ikke, men studiene er iallefall deltid :)

Jeg for min del er nettopp ferdig med bacheloren min, så det blir en stund til jeg setter meg på skolebenken igjen

Jeg har videreutdanning i diabetes, gikk opp i lønn fra dagen jeg var ferdig. Fikk ingenting sponset av jobben! Nå starter jeg på masteren i høst:-)

AdMa skrev:
Lurer på en del ting angående videreutdanning. Noen som har det her? Hva videreutdanning, hvor mange år? Fulltid? Gikk dere opp i lønn etter at du var ferdig med videreutdanningen? Var jobben med på å "spandere" på deg videreutdanning, mot at du måtte binde deg til jobben? Evt hvor lang bindingstid? Blir supertakknemmlig for svar

Ja jeg er akkuratt ferdig med videreutdannelse i Psykisk helsearbeid. Tik det på UIA og de har bare deltid over 2 år. Går opp 30000 i lønn. Fikk fri med lønn de dager jeg hadde undervisning, eksamen og praksis. pluss 3000 kr pr semester til kjøring/ bøker o.l. Tror kanskje jeg har 1 års binding, litt usikker.

jeg har ikke videreutdanning enda men på sykehuset der jeg jobber får fast ansatte permisjon med lønn hvis de tar utdanningen på deltid og er på skolen 1 gang i uka. Da binder de seg for 2 år til sykehuset etterpå. Om de går opp i lønn avhenger av hva slags videreutdanning en tar. Palliativt, veiledning for eksempel gir sjelden lønnsøkning.

Er straks ferdig sjukepleiar (7 dagar igjen), og tenker viderutdanning så fort som mulig. Søker jordmor frå våren av :) Prøver å få så mykje erfaring som eg kan innan feltet før den tid. Håpar å få sponsa delvis utdanning av helseinstitusjon, mot ei bindingstid. Veit det er vanlig iallefall. Går opp ca. 80 000 , i første omgang, om eg skulle gå frå spl. til jordmor :)

Hulder skrev:
Er straks ferdig sjukepleiar (7 dagar igjen), og tenker viderutdanning så fort som mulig. Søker jordmor frå våren av :) Prøver å få så mykje erfaring som eg kan innan feltet før den tid. Håpar å få sponsa delvis utdanning av helseinstitusjon, mot ei bindingstid. Veit det er vanlig iallefall. Går opp ca. 80 000 , i første omgang, om eg skulle gå frå spl. til jordmor :)

må du ikke ha minst to års praksis som sykepleier for å komme inn på jordmorstudiene?

Det kreves som regel minimum 2 års yrkeserfaring for å komme inn på det fleste videreutdanningene innen sykepleie.... Tror du skal være veldig heldig om du kommer inn som såpass nyutdannet.

Men går du virkelig opp 80.000,- i lønn?? det må jeg si var veldig mye......

takk for svar emoticon  Jeg lurer fordi jeg har fått tilbud om å begynne på palliativ omsorg. Alt dekket av jobben, mot bindingstid. Ser noen skriver at palliativ omsorg sjelden fører til lønnsøkning. Noen grunn til det? Det er jo en videreutdanning på lik linje med for eksempel psykisk helsearbeid? To år på deltid. Og det er jo virkelig behov for økt kunnskap om palliativ omsorg i kommunehelsetjenesten.

Dollface skrev:

Hulder skrev:

må du ikke ha minst to års praksis som sykepleier for å komme inn på jordmorstudiene?

Nei, er minimum 1 år. Men kor mange som kjem inn med berre eit år som praktiserande er ein anna sak. Kjem iallefall til å søke, skadar jo ikkje :)

Kilde,om nokon vil ha det - utdanning.no; 

Opptakskrav

Bachelor i sykepleie eller tilsvarende, autorisasjon som sykepleier i Norge og minimum 1 års yrkespraksis som sykepleier
.

Amy09 skrev:
Det kreves som regel minimum 2 års yrkeserfaring for å komme inn på det fleste videreutdanningene innen sykepleie.... Tror du skal være veldig heldig om du kommer inn som såpass nyutdannet.

Det er ikkje heilt vanlig nei, men det skadar ikkje å søke, så vil heller gjere det enn å la vere og muligens la ein sjangse gå forbi..

Og ang lønna - fylkesledaren for Sykepleierforbundet var innom klassen no i vår for å informere om diverse ift rettar og plikter, lønn, arbeidsavtalar, osv. Og då var det bl.a tatt opp startlønna til dei forskjellige. Nyutdanna får 321 000, jordmødre 410 000. Ikkje det at lønsøkningen er hovudgrunnen til at eg velg den vidareutdanninga ;)

Da må de ha endret opptakskravene. Før var det nemlig 2 år med 100% jobb. Dvs for de aller fleste tok det lenger enn 2 år pga lavere stillingsbrøker.

Jeg tenkte også jordmor, men jeg ønsker ikke lenger å gå den veien. Nå vurderer jeg å ta geriatri om noen år (når ungene er litt større).

Er det noen enkel oversikt over hvilke videreutdanninger det finnes tro?

glamaria skrev:
Jeg har videreutdanning i diabetes, gikk opp i lønn fra dagen jeg var ferdig. Fikk ingenting sponset av jobben! Nå starter jeg på masteren i høst:-)

Åh! Det har jeg og lurt på.. Ser det er kun i Bergen de har den utdanningen..!? Var det tungt?

Hulder skrev:

Amy09 skrev:

Det er ikkje heilt vanlig nei, men det skadar ikkje å søke, så vil heller gjere det enn å la vere og muligens la ein sjangse gå forbi..

Og ang lønna - fylkesledaren for Sykepleierforbundet var innom klassen no i vår for å informere om diverse ift rettar og plikter, lønn, arbeidsavtalar, osv. Og då var det bl.a tatt opp startlønna til dei forskjellige. Nyutdanna får 321 000, jordmødre 410 000. Ikkje det at lønsøkningen er hovudgrunnen til at eg velg den vidareutdanninga ;)

Sitter her med oversikten over lønnsnivået for sykepleier og jordmor fra 1/5-11. Startlønn for sykepleier er 329000, startlønn for jordmor er 352000. Topplønn for jordmor (altså med 10 års ansiennitet) er 411000. Så dersom du starter som nyutdannet spl uten ansiennitet. Jobber ett år før du tar jordmor vil du fremdeles "bare" stige til 352000 som ferdig jordmor. Disse tallene er fra Spekter, det er nok litt forskjeller mellom tariffområdene, men ikke så store som de du beskriver. (tallene er forresten henta fra NSF sine publikasjoner).

Almyrida81 skrev:

glamaria skrev:

Åh! Det har jeg og lurt på.. Ser det er kun i Bergen de har den utdanningen..!? Var det tungt?

De har det i Bodø også, var her jeg tok det! Gikk deltid over 2 år og jobber 100% på siden. Selve diabetes delen er kun 30 stp og den var veldig grei å ta, må lese en del, men det er jo gøy også da. De resterende 30 stp er metodekurs og helsepedagogikk. Disse var (for meg) litt mer kjedelig, men det lar seg fint gjøre på siden av jobb:-)

AdMa skrev:
takk for svar emoticon  Jeg lurer fordi jeg har fått tilbud om å begynne på palliativ omsorg. Alt dekket av jobben, mot bindingstid. Ser noen skriver at palliativ omsorg sjelden fører til lønnsøkning. Noen grunn til det? Det er jo en videreutdanning på lik linje med for eksempel psykisk helsearbeid? To år på deltid. Og det er jo virkelig behov for økt kunnskap om palliativ omsorg i kommunehelsetjenesten.

Nå vet ikke jeg hvordan det er ellers i landet med på sykehuset der jeg jobber så gir ikke palliativ viderutdanning noe lønnsøkning så fremt den personer ikke begynner i en palliativ spl-stilling og det er det lite av hos oss (+ at sykehuset er gjerrige med pengene)

Back
Topp