Sykepleiere - spl studenter - hvem som helst

Smilefjeset

Elsker forumet
Noen som kan hjelpe meg å lære medikamentregning?
Jeg får det altså IKKE inn, og syns det er grisevanskelig!
Verst av alt, har jeg selvfølgelig eksamen i med.regn om knappe 14 dager...

Så hvis du har noen gode tips til hvordan jeg kan lære meg det, så ROP UT!

Altså, jeg synes det er kjeeeempeenkelt da.
Hva er det du sliter med?

Er det MDS?

Bare spør.

Anbefaler deg å søke på gamle eksamensoppgaver på nette, skriv de ut og regne, regne, regne! Da blir det så mye lettere - hvertfall synes jeg det!  Hender jeg tar en oppgave nå også jeg, for å friske opp litt og fordi det faktisk er litt gøy;) 

Viktig at du lærer deg hvordan du bruker ligningen Mengde, Dose og Styrke.

Jeg husker jeg satt å regnet medikamentoppgaver hele jula, da jeg gikk sykepleien, hehe.. 

Du kan slenge ut en oppgave som du synes er vanskelig, så kan jeg prøve å forklare med et litt mer hverdagslig språk enn i bøkene:P

Formler - alt! Jeg klarer ikke skjønne hvordan jeg skal regne ut forskjellige ting.. Har dessverre ikke et konkret eksempel (enda), men har blitt fortalt at bare man kan formlene, så burde eksamen gå bra.. Vel, jeg hater matte, har aldri vært flink i matte, og har ikke sjans i havet til å se for meg at eksamen skal gå bra..

Jeg suger også i matte, og fikk 2 på VGS.
Men når du regner medikament så trenger du ikke formler, men logisk sans:)
Jeg pugga ikke en eneste formel, jeg bare brukte logikk.

For når du har et legemiddel med en viss styrke og du skal ha en viss mengde, så sier det seg selv at du må gange styrken med mengden for å få dosen.

Og hvis du vet at det er 20 dråper i en ml og du skal ha 4 ml, så er det jo helt logisk å gange 20 med 4. Istedet for å tenke på den trekanten.

Samme med minutter og timer, du vet jo at det er 60 minutter i en time. Skal du ha 40 mg i løpet av en time, så må du dele 40 på 60 for å finne ut hvor mange mg du skal ha i minuttet.

Omgjøring er jo bare å gange/dele på 1000.

Vel, beste tipset jeg kan komme med er å regne gjennom gamle eksamens oppgaver. Før eksamen regnet jeg vel gjennom godt over 200 oppgaver, satt tre timer hver ettermiddag og regnet. Og til slutt satt formlene og utregningsmetodene og jeg bestod eksamen. Kanskje den iPhone appen kan være noe?

Tøsa skrev:

For når du har et legemiddel med en viss styrke og du skal ha en viss mengde, så sier det seg selv at du må gange styrken med mengden for å få dosen.

Og hvis du vet at det er 20 dråper i en ml og du skal ha 4 ml, så er det jo helt logisk å gange 20 med 4. Istedet for å tenke på den trekanten.

Samme med minutter og timer, du vet jo at det er 60 minutter i en time. Skal du ha 40 mg i løpet av en time, så må du dele 40 på 60 for å finne ut hvor mange mg du skal ha i minuttet.

Vet hvertfall hvem jeg skal kontakte når jeg har noe mer konkret å komme med av eksempler! Ser læreren min har lagt ut masse gamle eksamener på nett, så får skrive ut de og pugge pugge pugge! : )

Men takk for nyttig svar allerede - sånne enkle ting klarer jeg ikke alltid å se logikken i.. Bare det kommer tall, og da særlig tall OG mg/ml i samme setning, svartner det helt for meg.. Føler meg jo som en komplett idiot.

Nå er ikke jeg sykepleier eller sykepleier student i den forstand, men du må i alle fall få snudd den negative holdningen din til ett stort DETTE SKAL JEG KLARE!! Heng opp motivasjonslapper over HELE huset. Gjem de på steder du vet du kommer til å finne de i løpet av disse ukene. Så lenge du har fokus på at dette er alt for vanskelig, og dette klarer jeg ikke, så blir alt så mye mye vanskligere. For dette klarer du faktisk. Er ikke ett alternativ å stryke på den eksamenen. For det er ikke for vanskelig, du trenger bare øve mer for å lære det. 

Så tenk positivt, så kommer dette til å gå helt fint. Det lover jeg

Jippi!! gleder meg allerede..skjønner at jeg har noe og se frem til..skal ta eller planen er og ta sykepleiern til neste år..

IdaLolita skrev:

Tøsa skrev:

Vet hvertfall hvem jeg skal kontakte når jeg har noe mer konkret å komme med av eksempler! Ser læreren min har lagt ut masse gamle eksamener på nett, så får skrive ut de og pugge pugge pugge! : )

Men takk for nyttig svar allerede - sånne enkle ting klarer jeg ikke alltid å se logikken i.. Bare det kommer tall, og da særlig tall OG mg/ml i samme setning, svartner det helt for meg.. Føler meg jo som en komplett idiot.

mg/ml betyr jo mg per ml.
Altså hvor mange mg det er i EN ml.
Skal du ha flere ml da, så må du gange ml med mg.

Tøsa skrev:

IdaLolita skrev:

Tøsa skrev:

mg/ml betyr jo mg per ml.
Altså hvor mange mg det er i EN ml.
Skal du ha flere ml da, så må du gange ml med mg.

Ja, men det er liksom... haff.. :p nei jeg vet ikke, kommer tilbake med mer når jeg får noe mer konkret jeg.. :p
jeg eier liksom ikke logisk sans..

Nei da er det verre, da må det nok litt pugging til også:)
Men det er overkommelig altså.

En huskeregelen som du sikkert også har lært er: Dame (dose) søker (styrke) mann (mengde). Tegn en trekant og plasser disse i en trekanten med Dose på toppen, delestrek, styrke og mengde under med et gangetegn i mellom. Med andre ord; Dose delt på styrke =mengde, dose delt på mengde = styrke, styrke gange mengde = dose. 

IdaLolita skrev:
Formler - alt! Jeg klarer ikke skjønne hvordan jeg skal regne ut forskjellige ting.. Har dessverre ikke et konkret eksempel (enda), men har blitt fortalt at bare man kan formlene, så burde eksamen gå bra.. Vel, jeg hater matte, har aldri vært flink i matte, og har ikke sjans i havet til å se for meg at eksamen skal gå bra..

Det er jeg ikke enig i! Forstår du ikke hva du holder på med hjelper ikke formler. Ta f.eks mengde - dose - styrke. Du må kunne se hva er virkestoffet, hva er mengden og skjønne hvilket styrkeforhold du skal forholde deg til ellers hjelper ikke D=MxS formelene som ett eksempel noe særlig.

Tegn gjerne opp i begynnelsen. Står det paracetamol tabletter så tenk tabletter. Prøv å visualiser om det er en mengde som faktisk kan gis til en pasient. For eksempel skal det godt gjøres å få over 100 000 ml intravenøst gjennom en bitte liten åre på 1 time slik som noen i klassen min klarte å regne ut.

Hvilken bok bruker du? Jeg hadde 3 og den ene var komplett uforståelig. Husk å regn regn regn regn! Da vil det komme lys i tunnelen til slutt!

Sweetpea skrev:

IdaLolita skrev:

Det er jeg ikke enig i! Forstår du ikke hva du holder på med hjelper ikke formler. Ta f.eks mengde - dose - styrke. Du må kunne se hva er virkestoffet, hva er mengden og skjønne hvilket styrkeforhold du skal forholde deg til ellers hjelper ikke D=MxS formelene som ett eksempel noe særlig.

Tegn gjerne opp i begynnelsen. Står det paracetamol tabletter så tenk tabletter. Prøv å visualiser om det er en mengde som faktisk kan gis til en pasient. For eksempel skal det godt gjøres å få over 100 000 ml intravenøst gjennom en bitte liten åre på 1 time slik som noen i klassen min klarte å regne ut.

Hvilken bok bruker du? Jeg hadde 3 og den ene var komplett uforståelig. Husk å regn regn regn regn! Da vil det komme lys i tunnelen til slutt!

Veldig godt tips!
Se det for deg.
Og tenk på hva som er realistisk.

Her har jeg et regnestykke til dere, som jeg ikke klarer å regne ut.. :p
Sikkert griselett, men her står jeg altså fast..

2 ml Petidin med styrken 50 mg/ml skal fortynnes til en styrke på 5 mg/ml.
Hvor mange ml væske må tilsettes?

Vis meg gjerne utregning også! :)

Jeg bare merker denne så jeg har den når det er vår tur :P

Back
Topp