Sykepleiere og studenter osv!

Tøsa!

Gift med forumet
Er det sånn at man som student ikke skal være i kontakt med pasienter med MRSA?

aldri hørt noe om?

*lykkeligst* skrev:
Har jeg aldri hørt om. Hvorfor skulle man ikke det?

Fordi man kan risikere å bli smittet og aldri få sette sin fot på et sykehus/sykehjem mer.
Ergo så er det vanskelig å fullføre praksisen og utdannelsen går i vasken.

Løsa skrev:

*lykkeligst* skrev:
Har jeg aldri hørt om. Hvorfor skulle man ikke det?

Fordi man kan risikere å bli smittet og aldri få sette sin fot på et sykehus/sykehjem mer.
Ergo så er det vanskelig å fullføre praksisen og utdannelsen går i vasken.

Har jeg som sagt aldri hørt noe om. Når vi var i praksis (som radiograf vel og merke) tok vi bilder av folk med alle mulige sykdommer. Jeg hadde ingen med MRSA, men tror en av de andre studentene var på stue og tok thoraxbilde av en med det...

Og får man aldri jobbe igjen dersom man blir smittet av det? Har jeg heller aldri hørt om...

Nei, dersom man har MRSA så får man vel ikke jobbe på sykehus eller sykehjem.
Er jo en grunn til at man testes?

Det går jo an å bli kvitt, men ikke nødvendigvis.

Løsa skrev:
Nei, dersom man har MRSA så får man vel ikke jobbe på sykehus eller sykehjem.
Er jo en grunn til at man testes?

Det går jo an å bli kvitt, men ikke nødvendigvis.

Visste ikke at man ble testa engang jeg. Det blir ikke vi, og vi møter nesten alle pasientene på et sykehus en eller annen gang, så det er jo egentlig litt rart... Dette må sjekkes opp etter ferien skjønner jeg

Løsa skrev:
Tar dere ingen forhåndsregler i kontakt med isolerte pasienter?

Jo, vi tar forhåndsregler, men vi er jo likevel i kontakt med de på en måte, og uhell kan jo skje. Samme forhåndsregler kan man jo ta som sykepleierstudent også vil jeg tro?

Jeg vet ikke om det finnes en regel på det der jeg.. Kanskje høre med skolen du går på. Det hadde jo vært megakjedelig og bli utsatt for smitte i studietida, som du sier, da får man jo ikke fullført praksis osv. hvis man skulle blitt smitta!

Hvert studieår måtte vi fylle ut en egenerklæring når vi semesterregistrerte oss på studweb, noe alla "har du vært i kontakt med pasienter med mrsa?" "har du oppholdt deg i utlandet over lengre tid?" osv..

Nå som jeg jobber som sykepleier har jeg faktisk ikke vært borti pasienter med MRSA (enda), så jeg vet ikke helt åssen det håndteres da i forhold til testing osv. (eller har bare vært borti pas. som har blitt rutinemessig isolert for sikkerhetsskyld, også har det vist seg at det ikke har vært MRSA-smitte).

jeg har vært sykepleierstudent med pasienter med mistenkt MRSA. Tar de ikke i hånden og driter ikke i å beskytte meg sånn som legene gjør da.

Vet ikke hvordan reglene for studenter er, men er det kjent smitte er det vel satt i gang tiltak slik at du unngår smitte. Verre er det jo med de man ikke vet er smitte, derfor synes jeg det er en god regel og behandle alle pasienter som potensielle smittebærer av det meste ;)) har selv blitt testet iforbindelse med MRSA og tenkte mye over at det kunne i verste fall vært slutten på all pasient kontakt :/

siggen skrev:
Vet ikke hvordan reglene for studenter er, men er det kjent smitte er det vel satt i gang tiltak slik at du unngår smitte. Verre er det jo med de man ikke vet er smitte, derfor synes jeg det er en god regel og behandle alle pasienter som potensielle smittebærer av det meste ;)) har selv blitt testet iforbindelse med MRSA og tenkte mye over at det kunne i verste fall vært slutten på all pasient kontakt :/

Klart det, men shit happens. Og hvis man skal behandle alle som potensielle smittebærere så må man jo enten beskytte seg helt da, eller unngå kontakt, noe som for meg blir helt feil.

Det er mulig det bare er enkelte steder det er sånn da.
En av spl på jobben som sa hun trodde det var sånn, synes det hørtes fornuftig ut og ga beskjed om at jeg ikke ville gå på det rommet, noe alle forsto.

Synes du heller burde være glad for muligheten til å lære rutiner ved MRSA-smitte. Jeg klarer ikke se logikken i hvorfor det skulle være verre for en student enn for en hvilken som helst ferdigutdannet helsearbeider? Ikke kan jeg forstå at du synes kjent MRSA er så skummelt heller, da beskytter man seg jo? Det er ikke ebola det er snakk om heller...

Ofte skyldes smittefrykt for dårlige kunnskaper om smittevern. Du skal være veldig glad for at ikke jeg er din praksisveileder, for jeg strøk nesten en sykepleiestudent med smitteangst en gang. Riktignok var det snakk om en annen type smitte, men jeg godtok ikke hverken unnasniking eller overdrevne beskyttelsestiltak. Fikk full støtte fra skolen i å kreve kunnskapsbasert praksis.

har jobbet med mrsa-smittede pasienter i flere deler av utdanningen min, man kan jo ikke la være å ha kontakt med enkelte pasientgrupper..
man må ta sine forhåndsregler - det er en del av utdanningen - å vite hvordan man skal beskytte seg mot smitte fra ulike sykdommer.
Da jeg var på ortopeden hadde vi utbrudd av norovirus og måtte stenge avdelingen og isolere alle pasientene... da var det selvfølgelig at jeg deltok i stell og alt annet som vanlig, med smitteregime. Dette er presisert i evalueringen min, om at jeg utførte dette etter boka osv osv...
Hadde jeg ikke fulgt prosedyrene hadde jeg jo fått rennaræv sjæl... og antakeligvis måtte ta perioden om igjen pga fraværet..

Der eg gjekk hadde vi som regel at om enn hadde vore på sjukehuset i utlandet eller vore i kontakt med ein pasient med MRSA så måtte enn ta prøver før enn fekk gå ut i praksis.
Enn måtte avlegge to negative prøver for å få lov til å gå ut i praksis.
Var det påvist MRSA fekk ein ikkje gå ut i praksis.

Dermed kan skulegang bli utsatt fordi enn ikkje får fullføre praksis.

Dette er fordi vist du får MRSA og abreidar i HBO, Sjukeheim eller sjukehus. så kan du i verstefall gå å smitte andre pasientar, og spre det.

MRSA er eit stort problem i utlandet, og Norge arbeidar veldig hardt for å hindre at det sprer seg her. Alle pasientar som bli innlagt på sjukehus via akuttmottak får spørsmål om dei har vore innlagt på sjukehus i utlandet det siste året, Har dei det må sei testast for MRSA og leggast i isolat til det avligger to negative prøver.

Aldri hørt at man ikke skal være i kontakt med pasienter med MRSA. Som de sier over her så må man bare vite hvordan man skal beskytte seg, og dermed vite hvilken type smitte det er. Dersom man har riktig beskyttelse, blir man som oftest ikke smittet. Jobbet på et sykehjem der vi hadde en pasient med MRSA, og før det ble oppdaget at denne pasienten hadde MRSA var vi i kontakt med pasienten uten smittetiltak - men ingen av oss ble smittet! Vi ble da testet pga vi var utsatt for smittefare. Når jeg gikk på skolen fylte vi ut et egenerklæringsskjema om at vi ikke hadde vært innlagt på sykehus i utlandet osv. Utenom det har jeg ikke blitt testet.

Jeg har jobbet et par år i England som sykepleier og der florerer MRSA, glemmer aldri min første natt i akuttmottaket når jeg skulle ta i mot en pasient med kjent MRSA, varsellampene mine gikk av og jeg begynte å lete etter smitterommet - men det viste seg fantes ikke, de puttet pasienten sammen med alle de andre pasientene og satte bare et bord foran med plastforklær, hansker og sprit... That's it.. Omentrent 50% av pasientene hadde det og det var helt vanlig å ha MRSA pasienter inne på 6 manns stue sammen med andre friske pasienter... De hadde helt gitt opp å isolere disse pasientene, enkelte steder er det visst så ille at de har gjort om hele avdelinger til rene MRSA avdelinger......  På sykehuset jeg jobbet hadde vi 28 senger på avdelingen, 4 6 mannsrom og 4 enkeltrom og hele 4 toaletter på hele avdelingen (2 av disse var inne på enkeltrommene)... Det var kun de sykeste og døende som fikk ligge på enerom men vi hadde likevel ofte dødsfall og døende på 6 mannsrom for det var rett og slett ingen annen plass å legge dem.... (og nei, ingen korridorpasienter der nei, utformingen av avdelingen umuliggjorde det... ) Det sier seg selv at smitte florerer under slike forhold..... 

Anyway, jeg måtte teste meg når jeg skulle jobbe i Norge igjen og mistenkte jo sterkt at jeg var positiv etter å ha blitt utsatt for denne smitten SÅ mye med såpass dårlig beskyttelse (brukte kun hansker, plastforkle og spritet hendene.. Selv ikke med påvist mrsa i spytt var det noen andre forholdsregler..) men nei... Jeg var negativ jeg og kunne jobbe i Norge.... Så det smitter nok ikke SÅ lett som man tenker selv med minimal beskyttelse... 

Jeg kan med andre ord ikke skjønne at det skulle finnes noen egne regler for studenter i forhold til å jobbe med pasienter med MRSA, OM det skulle være så at man ikke fikk jobbe med positiv smitte så er jo det like ille for en ferdig utdannet sykepleier som en student? (det skal også nevnes at ansatte ikke ble testet der jeg jobbet pga kostnadene det ville medføre med fravær og behandling og gjentatte tester.... ) En student har jo da muligheten til å endre retning før ferdig utdannelse, mens en ferdig utdannet sykepleier må begynne helt pånytt..Med den logikken burde jo BARE studenter ta seg av slike pasienter.... (ja jeg er ironisk nå om dere ikke skjønte det..) 

Sukkertopp skrev:
Synes du heller burde være glad for muligheten til å lære rutiner ved MRSA-smitte. Jeg klarer ikke se logikken i hvorfor det skulle være verre for en student enn for en hvilken som helst ferdigutdannet helsearbeider? Ikke kan jeg forstå at du synes kjent MRSA er så skummelt heller, da beskytter man seg jo? Det er ikke ebola det er snakk om heller...

Ofte skyldes smittefrykt for dårlige kunnskaper om smittevern. Du skal være veldig glad for at ikke jeg er din praksisveileder, for jeg strøk nesten en sykepleiestudent med smitteangst en gang. Riktignok var det snakk om en annen type smitte, men jeg godtok ikke hverken unnasniking eller overdrevne beskyttelsestiltak. Fikk full støtte fra skolen i å kreve kunnskapsbasert praksis.

Jeg har da virkelig ikke smitteangst, jeg er på smitterom hele tiden, men jeg vil ikke ha utdanningen min ødelagt fordi jeg har smitte som gjør at jeg ikke får fullføre praksis.
MRSA er da helt ufarlig for meg, men det kan være slutten på min utdanning.

Høres nesten ut som du selv mangler litt kunnskap her...

Det er sannsynligvis skolen vår som har de reglene, ikke noe jeg har funnet på.
Det er for å ivareta utdanningen og fremtiden vår.
Det handler absolutt ikke om unnasniking.

Back
Topp