Sykepleiere/hjelpepleiere, vet dere...

#mamma1616#

Betatt av forumet
Noen her som vet om man må holde seg unna noen medisiner ?
Er hjelpepleier å har hørt at man bør holde seg unna foreks kreft medisin?
Har så lite greie på dette , deler jo bare ut medisiner så prøver ikke være fysisk i kontakt med dem:)

Jeg er sykepleier, og våre rutiner på jobb er at når vi lager til dosetter og deler ut cytostatika så skal vi alltid bruke hansker. Dette gjelder jo også alle, men gravide må også bruke hansker når de håndterer pasienter som bruker disse medikamentene, siden kroppen kvitter seg med dem gjennom svette, urin osv... Men det er veldig liten fare for at fosteret kan ta skade så lenge en tar forhåndsregler. Bruk heller hansker en gang for mye enn en gang for lite visst du er usikker.

Jeg er også sykepleier og ville unngått fysisk kontakt med tabletter (bruk pinsett/hansker), beskytte deg hvis du skal knuse tabletter som kan være farlig å få i luftveier (munnbind) og håndterer infusjoner/blanding av infusjoner etter retningslinjer på arbeidsstedet. Da kan man føle deg trygg når man håndterer ulike legemidler på jobb :)

Jeg er sykepleier, og våre rutiner på jobb er at når vi lager til dosetter og deler ut cytostatika så skal vi alltid bruke hansker. Dette gjelder jo også alle, men gravide må også bruke hansker når de håndterer pasienter som bruker disse medikamentene, siden kroppen kvitter seg med dem gjennom svette, urin osv... Men det er veldig liten fare for at fosteret kan ta skade så lenge en tar forhåndsregler. Bruk heller hansker en gang for mye enn en gang for lite visst du er usikker.

Bruker dere hansker når dere legger alle medisiner? Her har vi kun på hansker på cellegift, hormontbl, antibiotika, marevan etc.

Under studiet fikk jeg ikke lov å være inne på rommet der alle som fikk Cellegift iv var. Men det er veldig varierende hvor strenge folk er på det der. Kan nok være lurt å snakke med sjefen om det :)