Sykepleier?

Bajby

Elsker forumet
Mailykke <3
Junilykke 2022
Noen som er spl. som vet hva en må holde seg unna i svangerskapet?

Hei. Man kan Google opp og ned på dette og det er veldig mange meninger om dette. Det jeg selv har passet på er å holde meg unna matvarer som ikke er pastaurisert (som ikke er varmebehandlet), som f.eks ferske oster som brie og sånt. Jeg har også valgt å holde meg unna spekeskinke inkl salami. Dette skal ikke være farlig å spise, men man må bare ta sine forholdsregler. Bør være ferskest mulig. Man har blitt rådet dette pga evt bakterier. Jeg valgte det bare bort jeg, men varmebehandlet så kan man spise det. Jeg spiser sushi, men da bør du Google hva da kan og ikke spise. Hold deg blant annet unna tunfisk og krabbekjøtt fra skallet. Fersk laks bør være fryst først. Reker/scampi har jeg spist masse og er også favoritten for tiden hvis jeg spiser sushi. Svolværpostei kan man ikke spise.
Jeg fikk noen ark fra legen i starten om hva man bør holde seg unna, men har brukt Google en del. Har jeg vært i tvil, har jeg bare droppet det. Spiser som regel det jeg vil og føler ikke at jeg mangler noe, bortsett fra salamien og brie. Men tenker ikke no over det. Pleier også å passe på at skinkepakken i kjøleskapet har god holdbarhet.
Ellers bør man passe på å ikke drikke for mye koffein, enten det er kaffe eller cola. Jeg pleier å holde meg til ca et par kopper eller no om dagen, men tenker ikke no over om det blir mer av og til. Så lenge det ikke blir for ofte.

Dette var det jeg kom på i farta :-)

Takk for tips ang mat ;-)
Tenkte mest på i forhold til det å være sykepleier:-)

Du må ikke administrere cellegift i alle fall, men det vet du kanskje :) Barnet er også utsatt for stråleskader i forhold til røntgen.. Ellers kan det jo være greit med tilrettelagt arbeid, og unngå de mest fysiske tingene (tunge løft osv). Stress er jo ikke gunstig, men vanskelig å unngå i en travel avdeling! :)

Kom til å tenke på at jeg byttet lekk på stomi - og denne pas. gikk på cellegift. Så det var vel ikke helt heldig..? :s

Det kommer helt an på hvor mange dager siden pas fikk sist kur. Og du brukte vel uansett hansker så da gikk det nok bra. :)

Er en del medisiner du ikke skal blande og administrere. Men les i felleskatalogen før du blander så går det nok bra.

Det er vell en del man skal holde seg unna slik som MRSA pasienter og pasienter med andre alvorlige smittsomme infeksjoner. Fikk pas. hjem fra sykehus med noe (husker ikke hva den hadde slags infeksjon), da frarådet alle leger gravide om å dra dit.

Hmm dette lurer jeg også på. Jeg tar ihvertfall mine forhåndsregler og er ekstra påpasselig med hansker og stellefrakk.
Å blande iv AB er jo ikke heldig når man er gravid men tror det går greit så lenge man bruker avtrekksvifte.
:-)

Jeg fikk beskjed om å ikke blande AB under avtreksvifte heller når jeg gikk gravid.

Hmm dette lurer jeg også på. Jeg tar ihvertfall mine forhåndsregler og er ekstra påpasselig med hansker og stellefrakk.
Å blande iv AB er jo ikke heldig når man er gravid men tror det går greit så lenge man bruker avtrekksvifte.
:)

Er greit med slike bagger som man bare presser hetteglasset på, da unngår man søl og "gasser" fra AB o.l. :)

Imunsupressive medisiner og noen typer AB skal man ikke ta i. Vi har en liste på jobben hvilke medikamenter det gjelder vi.
Og ja cellegift som er nevnt da.

Back
Topp