Sykepleier og gravid

H.V.

Andre møte med forumet
Regner med at jeg ikke er den eneste som jobber innenfor helse i denne gruppen. Hvordan løser dere det mtp smitte på jobben? Jobber i kommunen, og har hittil sluppet unna covid-19 pasienter, men hender vi har noen pasienter som blir testet og blir dermed satt i isolasjon i påvente av prøvesvar. Slipper dere å gå inn til disse pasientene, eller forventes det at dere går inn? Ser at sykepleierforbundet har lagt ut at det skal unngås så langt det er mulig. Jeg skal på nattevakter denne uka, og er da alene sykepleier på avdeling med en som er i karantene. Har jeg krav på at en av de andre på en annen avdeling går inn til denne pasienten? Ikke fortalt leder om graviditeten enda, men tenker jeg forteller kollegaer når jeg kommer på første nattevakt i håp om at de tar hensyn til at jeg er gravid, og at jeg slipper å gå inn til vedkommende..

Jeg ville snakket med arbeidsgiver i god tid FØR første nattevakt. Hvis du venter er det mye mer sårbart og også kjipt for kollegaene dine. Det bør avklares på forhånd.

Jeg er 10+0 og fortalte min arbeidsgiver i forrige uke at jeg er gravid. Er selv sykepleier og ønsket å fortelle tidligere nettopp pga Covid-19 og usikkerheten rundt det. Jobber også i kommunen. Jeg fikk beskjed fra avd.leder om at så fort det er mistanke eller påvist smitte på jobben så blir jeg fjernet fra «miljøet», og skal ikke være i nærheten. Tenker jo at dette er den riktige måten å gjøre det på :)

Du må snakke med lederen din fortest mulig, de plikter å tilrettelegge for deg :)

Jeg er ikke sykepleier, men jeg har blitt fortalt at Covid-19 ikke er noe risiko for gravide. Er jeg feil informert?
Jobber i matbutikk så smittefaren er jo ganske stor, spesielt nå når folk ikke holder avstand lengre.
Forøvrig så ville jeg informert leder ganske tidlig om graviditeten så lenge det påvirker arbeidet.

Jeg er ikke sykepleier, men jeg har blitt fortalt at Covid-19 ikke er noe risiko for gravide. Er jeg feil informert?
Jobber i matbutikk så smittefaren er jo ganske stor, spesielt nå når folk ikke holder avstand lengre.
Forøvrig så ville jeg informert leder ganske tidlig om graviditeten så lenge det påvirker arbeidet.

Det er vel sikkert en forskjell på å være rundt folk man tror helst er friske (som i butikken) og å faktisk behandle en smittet person. Selv om jeg som gravid ikke er i direkte risikosone vil jeg jo nødig utsette meg for smitte bevisst og direkte :angelic:

Enig i at du bare må si ifra til nærmeste leder med en gang!

Jeg er sykepleier og jobber på sykehus hvor jeg er med på å ta imot mistenkt/ mulig smitte, og er på rommet til pasienten, med så klart påkledd smittevernsutsyr. Hvis det det viser seg at prøven er positiv for Covid-19 skal jeg ikke mer inn på det rommet så langt det går. Og så lenge en ikke har noen underliggende sykdommer så skal det i teori ikke være noe farligere for gravide enn for det vanlige mannen i gata, men hvordan en eventuelt vil bli påvirket av viruset vet en ikke før en eventuelt har blitt smittet selv. Og det er jo det som er skummelt med akkurat dette viruset.

Nei, jeg har hørt/lest det samme. At det ikke er noen større risiko for gravide enn fo andre.

Jeg gikk til leder å sa at jeg ikke går til smittepasienter fremover, ikke bare pga covid, men også annen smitte siden jeg nå er gravid.
Jeg slipper unna smitte.

Tusen takk for svar alle sammen :Heartred

Ble litt bekymret nå, men jeg forstår jo at dere i helsevesenet må ta ekstra forhåndsregler i forhold til andre. Godt det ikke var informasjon som hadde gått meg hus forbi :rolleyes:

Jeg er sykepleier i kommunen.
Har sagt ifra til leder og fått dagene mine tilrettelagt:) Dette med tanke på potensiell smitte og mindre belastning. En god leder bør tilrettelegge for deg, så si ifra du:happy: går bedre enn du tror:angelic::)

Er sykepleier, jobber akkuttpsykiatrisk, og går snart ut i svangerskapspermisjon pga psykososiale forhold. Har en del pas. som må i katantene/isolasjon, glad jeg slipper å forholde meg til det :smiley-ashamed004

Last edited:
Henger meg på de fleste svara her. Jeg er også sykepleier, nettopp bytta jobb fra sykehus til kommunen. Begge arbeidssteder tilrettelegger for at gravide i den grad det er mulig unngår covidpasienter. Gjelder også annen smitte. Oppfordrer til å fortelle leder så fort som mulig så de har mulighet til å tilrettelegge for deg.
Lykke til :love7

Sniker fra april :)

Jeg jobber på psykiatrisk sykehus og har måtte informere leder om graviditeten tidlig grunnet fare for utagering. Jeg skal ikke ha kontakt med pasienter som evt blir isolert på rom i påvente av prøvesvar eller som er i karantene. Om det blir vanskelig å overholde blir jeg tatt ut av sengepost.

Back
Topp