Sykepenger - utregning..?

Lillegull<3

Flørter med forumet
Hvordan regnes ut sykepenger? 
Har hørt at det er det samme som for foreldrepenger, altså de 6 beste av de 10 siste som gjelder for utregning av sykepenger før permisjon..? Stemmer dette? 
Har lest side opp og side ned på Nav.no, men bli ikke klok =/ 

Fatter ikke hvor den myten har oppstått at det er de 6 beste mnd som gjelder.. NEI - er svaret, hverken foreldrepenger eller sykepenger beregnes slik....

Det stemmer at sykepenger og foreldrepenger beregnes på samme måte.. Dvs at om du har fast inntekt går de ut fra de 4 siste ukene.. Har du variabel inntekt derimot regnes et gjennomsnitt av de siste 3,6 eller 9 mnd...

Og så kommer unntaket (som kun gjelder foreldrepenger) - dersom du har mottat dagpenger i opptjeningsperioden til foreldrepengene så kan du bruke de 6 beste mnd av de siste 10 som grunnlag for foreldrepengene...  Dette gjelder altså KUN de som mottar dagpenger, for alle andre gjelder de regler som nevnt ovenfor...

Hvorfor står det da på Nav sine sider, og jeg har fått dette opplyst fra flere parter (lege bl.a) av foreldrepengene blir regnet ut i fra de 6 beste?? Til og med dama på NAV som jeg snakka med sa dette...? 

Der har du myten din!!

Lillegull<3 skrev:
Hvorfor står det da på Nav sine sider, og jeg har fått dette opplyst fra flere parter (lege bl.a) av foreldrepengene blir regnet ut i fra de 6 beste?? Til og med dama på NAV som jeg snakka med sa dette...? 

Der har du myten din!!

Du sier jo selv at du har lest gjennom hele nav og ikke funnet noe?? 

Her finner du unntaket :
Fra folketrygdloven § 14-7 andre ledd  
For en kvinne som mottar dagpenger under arbeidsløshet eller sykepenger etter § 8-49, kan beregningsgrunnlaget pr. uke fastsettes ut fra inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før hennes uttak tar til, se § 14-10 første og annet ledd

Her finner du de reglene som gjelder for de som ikke mottar dagpenger: (kap 8 sykepenger i folketrygdloven)
Fra folketrygdloven §8-28 : 
 Beregningsperioden fastsettes slik:
a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn.
b) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn.
c) I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn.
d) I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn.
e) I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn.

I praksis er det altså slik at man går ut fra de siste 3,6 eller 9 mnd når man beregner over et lengre tidsrom som nevnt i e)

Av en eller annen grunn lever denne myten i beste velgående, og dessverre er det slettes ikke alle på nav som kan alt heller, folketrygdloven er stor med maaaaaaaaaange punkter og det er slettes ikke lett å sette seg inn i alt....

Jeg sa at jeg ikke ble klok på det som står der... Det står så mye og forklart delvis vanskelig.. Konklusjon; forvirret... Samtidig har man bekjente/venner o.l. som sier det og det.. 
Men da krysser jeg fingrene for at det jeg har blitt informert om, stemmer - for dette faller inn under e).

Back
Topp