Sykepenger og sykemelding

Turnusmammaen

Forelsket i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Var ferdig med ulønnet foreldrepermisjon 31. Juli. Hadde planer om å begynne i jobb igjen 1. August, men fikk beskjed fra arbeidsgiver at jeg måtte ta ut litt ferie først. Tok derfor ut 4 uker ferie og hadde da første arbeidsdag 29. August. 1,5 uke senere slo svangerskapskvalmen inn for fullt og har tatt 3 dager egenmelding sist uke. Har snakket med sjefen og de klarer ikke tilrettelegge og anbefalte meg sykemelding om det skulle fortsette slik. Greia er at jeg er redd jeg kanskje ikke har rett på sykepenger? Egentlig skulle jeg jo ha jobbet lenger enn 4 uker, men pga ferien så er det jo kun 1.5 uke faktisk arbeid. Jeg har gått ulønnet kjempelenge og nå er bufferkontoen tom og vi klarer oss ikke på kun én inntekt så mye lenger. Noen som vet om jeg kanskje kan ha rett på sykepenger allikevel? Hvis ikke må jeg jo bare presse meg på jobb og være fysisk tilstede uten å få gjort noe som helst arbeid.. Jobber på sykehus i IA bedrift om det har noe å si.

Telles ikke ferie som arbeid da? Chat med nav i morgen og hør!
Og god bedring/all medfølelse til deg.

Ferie gir opptjeningsrett til sykepenger. Ring nav i morgen og hør for sikkerhetsskyld :)

Her er svaret jeg fikk:

"Hei "Turnusmammaen",

dette må vurderes av saksbehandler, jeg vil derfor anbefale at du sender inn søknad om sykepenger når denne kan sendes inn for å få dette vurdert.

Med vennlig hilsen "NAV""

Så virker ikke som om NAV vet heller om jeg har rett på sykepenger ‍♀️

Her er svaret jeg fikk:

"Hei "Turnusmammaen",

dette må vurderes av saksbehandler, jeg vil derfor anbefale at du sender inn søknad om sykepenger når denne kan sendes inn for å få dette vurdert.

Jeg står i «litt» samme situasjon. Men her har jeg bare hatt 20% ulønnet perm i ett år og begynte i 100% stilling igjen nå 1 september. Jeg har heller ikke fått svar på hvor lenge jeg må jobbe før jeg har opptjent rett til 100% utbetalt sykepenger.

I min situasjon har jeg jo rett på sykepenger allerede, men muligens bare 80%… Si ifra om du finner ut av det!

Her er svaret jeg fikk:

"Hei "Turnusmammaen",

Jeg har hatt bedre hell med å ringe - ikke sende melding. Da kan du stille flere spørsmål og få dem til å grave i regelverket sitt for faktisk å finne et svar til deg

Jeg har hatt bedre hell med å ringe - ikke sende melding. Da kan du stille flere spørsmål og få dem til å grave i regelverket sitt for faktisk å finne et svar til deg
Takk for tips, men jeg har så sterk telefonangst at det går nok ikke for meg å ringe Har til og med utsatt å kontakte jordmor denne gang da det kun er kontakt via telefon.

Nå skal jeg ikke si for sikkert, men jeg tror at ferie kun telles som opptjening hvis du har hatt en dag med ordinært arbeid mellom ulønnet og ferie

Back
Topp