Sykepenger og sånt, noen som kan om sånt?

Schnuffy

Betatt av forumet
Aprilbarna`15
Jeg har jobbet som vikar i barnehage siden september da jeg sa opp min forige jobb før det. Jeg har hatt store blødninger og er nå sykemeldt 100% tom. 2 feb. Mitt vikariat i barnehagen går ut i januar og min arbeidsgiver kan ikke forlenge vikariatet dersom jeg er sykemeldt.

Hvordan vil dette fungere med sykepenger og permisjonspenger senere? Min sjef mente at jeg vil fortsette å være sykemeldt? men fra hva?

Skal selvsagt kontakte NAV for å sjekke hva de sier, men er det noen her som har vært i samme situasjon? Er det smarteste å søke på en ny jobb som er roligere eller hva? Kjenner jeg har litt små panikk :(

Du blir fortsatt sykemeldt og får sykepenger fra NAV.

Men hvordan vil det være i forhold til fødselspenger? vil jeg få mye mindre, eller vil jeg få like mye som hvis jeg hadde fortsatt i mitt vikariat? tusen takk for svar =)

Du vil fortsette å motta sykepenger som nå. Sykepenger er 100% erstatning for antatt lønn (om du ikke er selvstendig) og vil være grunnlag for fødselspenger dersom du er syk lenge nok til å ha opparbeidet deg lønn i 6/10 mnd forut for termin.

Du får like mye sykepenger som du ville fått i lønn ja. Og sykepenger er en inntekt som gir rett til perm :)

https://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+fødsel

Hvem kan få foreldrepenger?
Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

• sykepenger
  • foreldrepenger ved fødsel og adopsjon
  • svangerskapspenger
  • omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet
  • pleie- og opplæringspenger
  • dagpenger under arbeidsløshet
  • arbeidsavklaringspenger
Hva kan du få?
Er du arbeidstaker, beregnes foreldrepengene som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. NAV vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak.

Back
Topp