sykepenger...HJELP!

Rosa3

Gift med forumet
Jeg fikk sparken fra jobben nå for snart 14 dager siden...
Prøvetiden gikk ut 25.08, men jeg fikk sparken før det, så jeg har oppsigelse til den 04.09...
Ble sparket mens jeg var sykemeldt.. Den sykemeldinga går til idag..
Så nå lurer jeg på, hvis jeg må ha ny sykemelding (noe som er veldig sannsynlig), hvem skal man da skrive den til? Får jeg ikke sykepenger ihele tatt? (har vært SM i en mnd nå..)

ORIGINAL: breeg

De har IKKE anledning til å sparke deg når du er sykmeldt.
Den oppsigelsen er ugyldig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De er nødt til å vente til de har en friskmelding fra en lege og du er nødt til å være tilbake i jobb før de kan si deg opp.

Når det gjelder sykepenger ville jeg snakket med NAV om dette, men tror de fikser et eller annet, men er ikke sikker på hva.

Advokaten min mener de kan gjøre det, så lenge de kan bevise at det ikke har noe med sykemeldinga å gjøre, tror jeg...
Uansett så tror jeg selv grunnen til jeg er oppsagt er fordi jeg er gravid...[&:] Alle ting tyder på det, derfor har jeg fått advokat på det...

Men jeg venter jo 2 barnet, må jo få penger til dem, selv om jeg ikke har klart å dra på jobb akkurat nå....[&o]

ORIGINAL: Kittekat

Da leverer du bare begge deler (gul og grønn del) hos NAV, så betaler de sykepengene dine.

ååkei.... ja, av en eller annen grunn har vi ikke farger på sm her lenger.. alle deler er hvite..[:D] men jeg skjønner hva du mener!

så lemge du hadde et arbeidsforhold første sykedag og sykemeldingen er smamenhengende har du rett på sykepenger. enkelt og greit. og når du blir firksemeldt kan du ha rett på dagpenger dersom du tjente nok i fjord. Dersom du gjorde det får du da også foreldrepenger da dagpenger faktisk gir rett til foreldrepenger....[;)]

ORIGINAL: akra

så lemge du hadde et arbeidsforhold første sykedag og sykemeldingen er smamenhengende har du rett på sykepenger. enkelt og greit. og når du blir firksemeldt kan du ha rett på dagpenger dersom du tjente nok i fjord. Dersom du gjorde det får du da også foreldrepenger da dagpenger faktisk gir rett til foreldrepenger....[;)]

ok.. da ble jeg straks litt klokere! [8D][:D]
tusen takk for svar!

ORIGINAL: Fru.MacDreamy

De er nødt til å vente til de har en friskmelding fra en lege og du er nødt til å være tilbake i jobb før de kan si deg opp.

Når det gjelder sykepenger ville jeg snakket med NAV om dette, men tror de fikser et eller annet, men er ikke sikker på hva.

Advokaten min mener de kan gjøre det, så lenge de kan bevise at det ikke har noe med sykemeldinga å gjøre, tror jeg...
Uansett så tror jeg selv grunnen til jeg er oppsagt er fordi jeg er gravid...[&:] Alle ting tyder på det, derfor har jeg fått advokat på det...

Men jeg venter jo 2 barnet, må jo få penger til dem, selv om jeg ikke har klart å dra på jobb akkurat nå....[&o]

De har ikke anledning til å si deg opp på noen av de grunnlagene du sier her.

Arbeidsmiljøloven sier:

§ 15-8. Oppsigelsesvern ved sykdom
(1) Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte.
(2) Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstaker er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin grunn i sykefraværet dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.
(3) Arbeidstaker som påberoper seg oppsigelsesvern etter denne paragraf, må ved legeattest eller på annen måte innen rimelig tid gi varsel om grunnen til fraværet. Om arbeidsgiver krever det, må det samlede sykefravær godtgjøres ved legeattest.

§ 15-9. Oppsigelsesvern ved svangerskap, og etter fødsel eller adopsjon
(1) Arbeidstaker som er gravid kan ikke av den grunn sies opp. Oppsigelse som finner sted i denne perioden, skal anses å ha sin grunn i dette forhold dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig. Graviditeten må dokumenteres ved legeattest dersom arbeidsgiver krever det.
(2) Arbeidstaker som har permisjon etter §§ 12-2, 12-3, 12-4 eller 12-5 første ledd i inntil ett år, må ikke sies opp med virkning i fraværsperioden når arbeidsgiver er klar over at fraværet skyldes disse grunner eller arbeidstaker uten unødig opphold gir beskjed om at dette er grunnen for fraværet. Er arbeidstaker lovlig sagt opp til fratreden på et tidspunkt som faller innenfor dette tidsrommet, er oppsigelsen gyldig, men oppsigelsen forlenges med et tilsvarende tidsrom.
(3) For arbeidstaker som har permisjon etter §§ 12-5 andre ledd eller 12-6 utover ett år, gjelder første ledd første og andre punktum tilsvarende.

Resten av AML finner du her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-20050617-062.html&emne=aml*&&

Som auroraogmamman sier , ble jeg sagt opp pga "innskrenkelser"..
Det er bare det at det er UTROLIG lite sannsynlig at det er innskrenkelser der akkurat nå....eller i framtida.. heller motsatt..

Kjedelig situasjon
Men nå de bruker det arrgumentet,har de ikke lov å ansette andre, før du har fått tilbud om å starte der igjen

ORIGINAL: AuroraogMamman

men utifra det breeg skriver så burde de jo faktisk MÅTTE BEVISE at de har innskrenkninger...? ikke at jeg vet hvordan man skulle ha fiksa det da, men har du vært å snakka med NAV feks? eller sendt mail til arbeidstilsynet å hørt hva du evt. kan gjøre? høres litt rart ut at advokaten "gir seg" så lett på en måte... for det står jo ganske klart i loven som er kopiert her...  kjenner jeg blir sinna på dine vegne!!!

Neida, advokaten har ikke gitt seg!
Vi venter på svar fra jobben, på et brev hun har sendt de... Og tro meg, jeg har spurt om skriftlig å få se de innskrenkelsene, noe som jeg ikke kunne, da han ikke hadde det..[8|]

Oxo en som starta der samme dag som meg, fikk fortsette.. KUN meg de må "innskrenke" liksom.....[:@][:@]
Hvorfor meg da.. ikke han? det har jeg oxo spurt om, men kunne ikke få noe svar nei....

ORIGINAL: mor0608

Kjedelig situasjon
Men nå de bruker det arrgumentet,har de ikke lov å ansette andre, før du har fått tilbud om å starte der igjen

Nei, jeg vet.. er liksom på en måte mitt "ESS i erme"....[:D]

men utifra det breeg skriver så burde de jo faktisk MÅTTE BEVISE at de har innskrenkninger...? ikke at jeg vet hvordan man skulle ha fiksa det da, men har du vært å snakka med NAV feks? eller sendt mail til arbeidstilsynet å hørt hva du evt. kan gjøre? høres litt rart ut at advokaten "gir seg" så lett på en måte... for det står jo ganske klart i loven som er kopiert her...  kjenner jeg blir sinna på dine vegne!!!

Har advokaten gitt seg på det? Du er ikke organisert da?

ORIGINAL: Lasog

Har advokaten gitt seg på det? Du er ikke organisert da?

nei, som sagt har ikke advokaten gitt seg.. er ikke organisert....

Hm, høres nå ut som en sak du burde vinne lett igrunn... Hvor lenge har du jobbet der? Vil anbefale deg å bli organisert neste gang du får jobb eller hvis du fortsetter å jobbe der. Er det noen andre som har begynt der etter deg? Isåfall burde jo den personen gå først....

ORIGINAL: Lasog

Hm, høres nå ut som en sak du burde vinne lett igrunn... Hvor lenge har du jobbet der? Vil anbefale deg å bli organisert neste gang du får jobb eller hvis du fortsetter å jobbe der. Er det noen andre som har begynt der etter deg? Isåfall burde jo den personen gå først....

Jobbet der 6 mnd den 25.august.. ble oppsagt ett par dager før det..[8D][:'(] (6 mnd prøvetid)
Nei jeg og en til starta der samme dag, vi er de siste.. Men jeg har mer kurs enn han, er eldre, og gravid.. det skulle vel telle litt?

Ja bør jo telle at du har mer kurs. Håper du kommer noen vei med dette da. Urettferdig hvertfall. Hvis de ikke har noen bedre begrunnelse enn det der.

Back
Topp