Sykepenger eller svangerskapspermisjon?

bebe

Forumet er livet
Hvis jeg nå skulle bli så syk i svangerskapet at jeg ikke klarer å jobbe.
Hvilke rettingheter har jeg krav på da ???
Men en liten fast % stilling blir det ikke mye sykepenger å hente.
Jobber mer enn dette, men det er ekstravakter, så mnd lønn er ikke så ille likevel.
Men når en blir syk kan en ikke jobbe ekstra og får da utbetalt det man har fast
i sykepenger, noe man ikke kan leve av....
Hørt noen velger svangerskapspermisjon, hvor langt i svangerskapet må man være
før man kan gå ut i dette ???? Og hvordan regnes det ut hva en får i penger da ????

Det er noe som heter svangerskapspenger også. Jeg fikk det fordi jobben var for tung for meg og de ikke kunne tilrettelegge eller omplassere meg. Dvs at jeg fikk "lønn" fra trygdekontoret beregna ut fra lønna mi på jobben. Fikk svangerskapspenger de 3,5 siste mnd av svangerskapet.

Jm fyller ut skjema for deg der ho skriver hva som må tilrettelegges for at du skal kunne stå i jobben og så må arbeidsgiver prøve å imøtekomme dette. Kan de ikke det får du innvilga svangerskapspenger.

Lykke til [:)]

Er svangerskapspenger en mottar når en går ut i svangerskapspermisjon.
Men hvor langt på vei kan en være før man kan søke ?? Jeg er frisk i utgangspunktet, men jobben min er altfor tung for meg.

Det har ingenting å si hvor langt du er på vei. Svangerskapspenger gis til friske
gravide kvinner som ikke kan fortsette i jobben fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.
Det er et must at det ikke er mulig med omplassering av arbeidet ditt eller tilrettelegging til annet arbeid. Dette må dokumenteres fra arbeidsgiveren din. Og som du skriver selv, at jobben din er for tung
er et av kravene for å få svangerskapspenger. (fysisk slitsomt arbeid)
Du kan få svangerskapspenger helt frem til 3 uker før termin, etter det får du foreldrepenger
dersom du har opptjent rett til det. Altså, du begynner ikke permisjonen din før 3 uker før termin[:D]

ORIGINAL: SUNmoonSTARS

Jeg gikk ut i svangerskapspermisjon da jeg var nesten 12 uker på vei[;)]

Hvordan regnet de da ut hvor mye "lønn" du skulle få ????

ORIGINAL: ventejente

ORIGINAL: bebe

Er svangerskapspenger en mottar når en går ut i svangerskapspermisjon.
Men hvor langt på vei kan en være før man kan søke ?? Jeg er frisk i utgangspunktet, men jobben min er altfor tung for meg.

ka jobber du med?

Jobber i helsesektoren, jobber natt og mye alene, og har mangen tunge løft.
Jobben sliter på både fysisk /psykisk ..

Svangerskapspenger gis til de som har rett på det! [:D]

ORIGINAL: bebe

Jeg gikk ut i svangerskapspermisjon da jeg var nesten 12 uker på vei[;)]

Hvordan regnet de da ut hvor mye "lønn" du skulle få ????
Gjennomsnittet av 10 siste mnd. 10 siste mnd viste best hvor mye jeg kom til å "gå glipp av" pga jobbet veldig forskjellig fra mnd til mnd! (jobbet med utagerende ungdom)

Fikk beskjefd om at det var veldig sjelden de innvilget svangerskapspenger! Oftest ble man omplassert eller så tilrettelegger de på jobben: eks: kontorarbeid eller setter en inn som tar jobben din  mens du går utenpå!

Litt vanskelig å omplasseres der jeg jobber, men nå er jeg no heldivis frisk
Og har gått opp i stor stilling så er fornøyd jeg, enn så lenge [:)]

Svangerskapspenger er ikke for dem som er syk, men for den som ikke kan gjøre sine oppgaver pga svangerskapet (f.eks fare for forsteret pga løft, kjemikalier etc) Er amn syk, er det sykemelding. Er man frisk, men det er JOBBEN som er problemet, så er det svangerskapspenger.

Og permisjonen, har ikke noe med noen av disse å gjøre, under permisjonen får du ikke svangerskapspenger, da får du foreldrepenger.

Back
Topp