Sykemeldt?

Jobber 60% og er hjemme to dager med snart ett-åringen vår. Det varer dog bare i to uker til, da skal jeg i 100% jobb igjen og pappaen tar over resten av permisjonen frem til juli. Jeg håper jeg klarer å jobbe 100% en stund, men dersom det ikke går - så går det ikke! Formen er god enn så lenge.

Sist graviditet ble jeg 40% sykemeldt da jeg var 25 uker på vei pga sterke kynnere. Ble 100% sykemeldt fem uker før termin, og to dager etter permisjonsstart kom jenta vår :Heartpink Jeg presset meg for lenge sist gang, og kommer IKKE til å gjøre denne gangen dersom jeg blir dårlig.
 
Uke 19 her. Hatt en helt ekstrem kvalme siden uke uke 4. Gikk litt over da passerte 12 uker, men forverret seg igjen nå. Sykemeldt 50% pga kvalme, hodepine, svimmel og vektnedgang på 5 kg totaklt siden start. Vekta har bare gått nedover siden uke 4. Sykemeldt på dag to nå og kjenner allerede det et litt bedre nå som jeg har mer ro rundt meg. Jordmor og lege tror noe av kvalmen kommer av arbeidspress og at jeg retr og slett sliter meg helt ut i kombinasjon med kvalmen. Sliter med å få i neg nok mat og drikke. Så da måtte vi trekke litt i bremsen nå. Så får vi se, men regner med det blir delvis sykemelding så lenge kvalmen står på og vekta bare peker nedover.


Forrige svangerskap var en drøm uten noen plager. Kun litt kvalm på ettermiddager en ukes tid og litt smerter i bekken om jeg gikk lange turer. Jobbet da 100 % helt til permisjonsstart.
 
Jobbet frem til uka hær i 100%, men har sykmeldt meg 60% pga smerter i korsrygg. Skal fungere hjemme og på jobb, samt at jeg ikke har tenkt å plages etter svangerskapet og at jeg skal ha overskudd til å være våken å ikke ha smerter etter kl 1900 på kvelden.
Eni at svangerskap ikke er en sykdom, men det kommer endel plager.
Håper jo å komme tilbake i jobb mer enn 40%, men vi får se.
 
Ble 40% sykemeldt denne uka, pga plager med bekken og rygg, har i tillegg en 2 åring jeg må fungere for.
Dro det altfor langt sist, klarte knapt å gå, mye kynnere og prematur fødsel, så har lært å sette ned foten før det blir altfor ille.
Har heldigvis en grei lege, som jeg føler meg forstått hos.
 
Har ikke forståelsesfull arb giver, selv om jeg har jobbet der i 11 år. De ønsker ikke å tilrettelegge, slik at jeg kan jobbe reduserte dager. De har til og med bedt meg om å levere nøkkelen til lokalene. Nå etter 8 uker sykemeldt er jeg bedre. Men nå kvier jeg meg for å komme tilbake på jobb, da jeg føler meg utstøtt fra arb plassen etter jeg ble sykemeldt. Har heldigvis verdens beste lege, som «tvang» meg til sykemelding. Det var ikke nødvendigvis svangerskaps relatert grunn til at jeg ble sykemeldt, men ble utredet for mer alvorlig sykdom. Så jeg er sjokkert over min arb giver over så mange år.
 
Har ikke forståelsesfull arb giver, selv om jeg har jobbet der i 11 år. De ønsker ikke å tilrettelegge, slik at jeg kan jobbe reduserte dager. De har til og med bedt meg om å levere nøkkelen til lokalene. Nå etter 8 uker sykemeldt er jeg bedre. Men nå kvier jeg meg for å komme tilbake på jobb, da jeg føler meg utstøtt fra arb plassen etter jeg ble sykemeldt. Har heldigvis verdens beste lege, som «tvang» meg til sykemelding. Det var ikke nødvendigvis svangerskaps relatert grunn til at jeg ble sykemeldt, men ble utredet for mer alvorlig sykdom. Så jeg er sjokkert over min arb giver over så mange år.
Huff så trasig å høre. Skjønner godt du er skuffet. Hvilken bransje jobber du i? Høres ikke ut som de er vant til kvinner og svangerskap. Klem til deg
 
Var hos legen på onsdag da har jeg hatt mye vondt i korsryggen som har gått ned i sete, som igjen stråler ned i beina. Foreløpig klarer jeg meg uten sykemelding da jeg har en del fri. Men om jeg trenger det kan jeg bare sende fastlegen en mld, så får jeg sykemelding!
Fint å vite at jeg har muligheten hvis det skulle bli nødvendig, men foreløpig gjør jeg det jeg kan for å jobbe fullt.
 
Huff så trasig å høre. Skjønner godt du er skuffet. Hvilken bransje jobber du i? Høres ikke ut som de er vant til kvinner og svangerskap. Klem til deg
Takk❤️ Jeg er tannhelsesekretær og jobber i privat sektor. Det hadde nok vært annerledes om jeg jobbet offentlig, da har de jo alltid vikarer osv til å steppe inn. Hun som er sjefen har selv tre barn, og hun har kronisk sykdom, så hun burde vite litt om det. Men da hun fikk barn var hun selv kun ansatt, altså før hun tok over bedriften. Folk viser sitt sanne jeg når det er snakk om noen ekstra kroner fra bedriften og mer jobb for dem. Men jeg tenker jo at det er ulempen med å være arbeidsgiver, at man av og til må tilrettelegge og skaffe vikarer. Det er jo en av grunnene til at de tar seg godt betalt, når vi andre jobber for tariff og på relativt dårlige betingelser.
 
Takk❤️ Jeg er tannhelsesekretær og jobber i privat sektor. Det hadde nok vært annerledes om jeg jobbet offentlig, da har de jo alltid vikarer osv til å steppe inn. Hun som er sjefen har selv tre barn, og hun har kronisk sykdom, så hun burde vite litt om det. Men da hun fikk barn var hun selv kun ansatt, altså før hun tok over bedriften. Folk viser sitt sanne jeg når det er snakk om noen ekstra kroner fra bedriften og mer jobb for dem. Men jeg tenker jo at det er ulempen med å være arbeidsgiver, at man av og til må tilrettelegge og skaffe vikarer. Det er jo en av grunnene til at de tar seg godt betalt, når vi andre jobber for tariff og på relativt dårlige betingelser.
Ja kjære deg. Synd hun er slik når hun vet hvor hard en graviditet kan være. Forsøk å hev deg over det. Jobbe skal du gjøre resten av livet:)
 
Var hos legen på onsdag da har jeg hatt mye vondt i korsryggen som har gått ned i sete, som igjen stråler ned i beina. Foreløpig klarer jeg meg uten sykemelding da jeg har en del fri. Men om jeg trenger det kan jeg bare sende fastlegen en mld, så får jeg sykemelding!
Fint å vite at jeg har muligheten hvis det skulle bli nødvendig, men foreløpig gjør jeg det jeg kan for å jobbe fullt.

Hei! Jeg har akkurat de samme smertene som du beskriver. Blir liksom ikke helt klok på hva det er. Går til en fysioterapeut som mener det er muskulært, men synes kanskje ikke behandlingen der virker særlig godt. Har heller ikke funnet oppskriften på hva som gjør det verre/bedre, holde seg aktiv eller ta det med ro, tøye, yoga. Jeg er glad i å trene, så er livredd for å bli "sittende" med smerter allerede nå. Har du funnet noen vidunderkur som hjelper? :)
 
Hei! Jeg har akkurat de samme smertene som du beskriver. Blir liksom ikke helt klok på hva det er. Går til en fysioterapeut som mener det er muskulært, men synes kanskje ikke behandlingen der virker særlig godt. Har heller ikke funnet oppskriften på hva som gjør det verre/bedre, holde seg aktiv eller ta det med ro, tøye, yoga. Jeg er glad i å trene, så er livredd for å bli "sittende" med smerter allerede nå. Har du funnet noen vidunderkur som hjelper? :)
Har dessverre ingen vidunderkur, men det jeg ser hjelper er å være i bevegelse, gå mye turer, helst i ulendt terreng og med gode joggesko. Det beste er også å gå tur selv, går jeg med ungene (9 og 4 år) må jeg gå i deres tempo og da skal det ikke mye til på asfalt/grus før det setter seg i rygg/bekken. Merker og at å unngå å svaie med ryggen når jeg går, spesielt i nedoverbakke, hjelper mye.
 
Jobber som maskinoperatør så da går jeg 80% på svangerskapspenger og 20% tilrettelagt arbeid
 
Back
Topp