Jeg hadde e periode der jeg var helt utmattet. Det lille jeg hadde av energi pluss litt til, det brukte jeg opp på jobb. Kom hjem og var helt utmattet og følte ikke det hjalp å slappe av en gang. Sa det som det var til legen min, og fikk 100% i en uke. Følte meg en del bedre etter det og prøvde meg på 50% i to uker, og deretter 80% i en uke. Ila denne tiden kom energien mer og mer tilbake og de siste par ukene har der gått veldig fint å være 100% i jobb.
nå vet ikke jeg hva du har sagt til legen din, men føler det generelt er lett å kanskje ikke helt si det som det er og dysse det ned litt hvor ille man har det. Så et riktig steg kan være å virkelig si det som det er. Du er utslitt, bruker den lille energien du har på jobb og er utmattet når du er hjemme. Du vet jo at det er vanlig at man er sliten når man er gravid, men det kan da ikke være sånn at man skal være så sliten som du føler deg nå. Du kan jo også si noe om at du ikke kan ha det sånn at du ikke orker en eneste ting når du kommer hjem. Det sa jeg til min lege, at jeg skjønte at det var vanlig å være sliten, men at det at jeg ikke orket å gjøre ene eneste ting ble for tungt for meg psykisk også. Overskudd til litt fritid er også viktig, det skal ikke være sånn at man gir alt man har på jobb og ikke orker noen ting hjemme. Det er hverken du eller jobben din tjent med.
Så ja, ville sagt det som det er og kanskje overdrive litt. Føler selv at jeg må tenke at jeg skal overdrive litt for å klare å si d som d faktisk er... og dersom du møter en sånn lege igjen som gir deg et sånt svar, ville jeg protestert. Du kan ikke gå å ha det sånn! Du kan jo si at du gjerne vil jobbe (dersom du ønsker det), men at du trenger gradert sykemelding for å klare å holde hodet over vann. I hvert fall for en periode til å begynne med.
Legen min var i hvert fall helt enig i det jeg sa. Det er vanlig å være sliten, men ikke så sliten som jeg var da og som det virker som du er nå. Ville også snakka med noen på jobben om mulighet for tilrettelegging. Er det noen som kan ta noen av erbeidsoppgavene dine i tillegg til sykemeldkng feks?
puh...beklager evig langt svar