Sykemeldt

Streken 2021

Elsker forumet
Marshmallows2021
Jeg ble sykemeldt i 8 dager i dag pga bekken og ligament smerter.
Er 18+0 og kjenner på at dette er skikkelig kjipt!
Er litt redd for å plutselig måtte gå hjemme frem til fødselen, det er jo så godt for psyken å kunne gå på jobb.

Min lege nevnte svangerskapspenger dersom det ble for stor belastning å jobbe, men det tror jeg ikke at jeg har krav på. Jobber på Kiwi, så jeg kan ikke helt se hvordan arbeidet mitt skal være potensielt skadelig for lille gutt i magen.

Nei, fysj, jeg håper at noen dager med hvile fikser saken og at jeg kan vralte rundt på jobb igjen til uka.

Kjenner følelsen! :( Jeg har vært 80-100% sykmeldt i 8 uker nå. Håper virkelig jeg kan prøve meg på 50% ol om noen uker :( Som du sier er det godt å ha et mål og mening for dagen!!

Kjenner følelsen! :( Jeg har vært 80-100% sykmeldt i 8 uker nå. Håper virkelig jeg kan prøve meg på 50% ol om noen uker :( Som du sier er det godt å ha et mål og mening for dagen!!
Åh så utrolig kjedelig!
Håper at du snart kan få til å jobbe litt i det minste :Heartred
Følte meg helt isolert når jeg ble sykemeldt 100% 2 mnd før permisjonen startet forrige svangerskap.

Jeg ble sykmeldt for 3 mnd siden og kommer nok til å bli det til mars. Plages mye med bekken,rygg og karpaltunnelsyndrom i hendene har prøvd det meste av behandling for bekken og rygg men ikke noe som funker.
Så selv om dagene blir lange så er nok beste plassen å være hjemme nå for min del. Jeg håper og regner med det blir bedre når premien kommer

Som sykepleier kan jeg få svangerskapspenger (hvertfal 30%) pga ugunstige arbeidstider og mye stående arbeid uten regelmessig tilgang til å kunne sitte ned. Vil jo tro dette også gjelder for ansatte i dagligvarehandel? Det er ikke bare arbeid med skadelige stoffer eller stråling som får svangerskapspenger, men også for de der arbeidssituasjonen gjør at man ikke kan jobbe og det ikke er mulig med tilrettelegging. Og dersom man ikke får svangerskapspenger blir man jo sykemeldt. For deg blir det det samme, men for staten er det to forskjellige kasser tror jeg.

Prøv å kontakt fysioterapeut eller lignende for behandling? Jeg skal til legen i neste uke, og har allerede avtalt med fysio om behandling siden jeg tror det er noe med bekkenet som gjør at jeg har strålinger nedover venstre bein. Også kan du kanskje jobbe redusert, kortere dager for eksempel?

Prøv å kontakt fysioterapeut eller lignende for behandling? Jeg skal til legen i neste uke, og har allerede avtalt med fysio om behandling siden jeg tror det er noe med bekkenet som gjør at jeg har strålinger nedover venstre bein. Også kan du kanskje jobbe redusert, kortere dager for eksempel?
Takk for tips :)
Jeg spurte legen om det var noe spesielt jeg kunne gjøre, men hun nevnte verken fysioterapi eller kiropraktor. Hun pratet også om gradert sykemelding eller muligens svangerskapspenger.
Jeg har lest her inne at folk har bedre erfaring med kiropraktor enn fysioterapi, så tenkte faktisk litt på om jeg skulle prøve å gå til kiropraktor først, men synes det høres skummelt ut :wideyed:
Aldri likt tanken på at noen skal knekke noe opp på meg og ser liksom bare for meg der de vrir hodet i full fart og det knekker og alt blir bra :hilarious: regner med at det bare er film, men bildet er der likevel :rolleyes:

Jeg spurte legen om det var noe spesielt jeg kunne gjøre, men hun nevnte verken fysioterapi eller kiropraktor. Hun pratet også om gradert sykemelding eller muligens svangerskapspenger.
Jeg har lest her inne at folk har bedre erfaring med kiropraktor enn fysioterapi, så tenkte faktisk litt på om jeg skulle prøve å gå til kiropraktor først, men synes det høres skummelt ut :wideyed:
Aldri likt tanken på at noen skal knekke noe opp på meg og ser liksom bare for meg der de vrir hodet i full fart og det knekker og alt blir bra :hilarious: regner med at det bare er film, men bildet er der likevel :rolleyes:

Jeg hadde god hjelp av kiropraktor i svangerskapet! Hun fikset bekken og halsbrann!
Men altså, det kom jo tilbake, så jeg gikk en gang i uka, men var i hvert fall bra en stund.

Kiropraktor jobber ganske skånsomt med gravide vil jeg tro. Finn noen som normalt har mange gravide pasienter :)
Jeg har gått til osteopat, merker stor forskjell på bekken samt diverse øvelser,. Finn ut hva du kan unngå, hvilke sko som er gode å bruke for bekken osv
Ikke sikkert du må være 100% sykmeldt ut svangerskapet, kan jo være du kan jobbe en mindre prosent, feks 2 halve dager eller noe slik, men det kan du jo snakke med lege og arbeidsgiver om. Antar kiwi innebærer mye gåing og bevegelse på harde gulv, og det er det aller verste for mitt bekken hevrtfall.
Skal du sitte litt i kasse, anbefaler jeg en type pute som er bedre for gravide, finnes mye en kan kjøpe på nett eller evt søke om via hjelpemiddelsentralen

Jeg går til kiropraktor 1-2 ganger i uka grunnet smerter i bekken og korsrygg. Hun jeg går til har gravide som «interessefelt» og virker å ha mye kunnskap. Har også fått en del øvelser som er fine å gjøre hjemme. Er btw minimalt med knekking! :)

Jeg går til kiroprakter og fysioterapeut. Også 2 ganger i uken akkurat nå siden de sier at jeg har bekkenlåsning og mye problemer med min høyre hofte/høyre bein siden jeg klarte å få hoftebrudd rett før graviditeten :sorry:

Har også lært der at jeg tydeligvis går, sitter, står og legger meg i sengen på helt feil måte, som fører til flere bekkenproblemer :smiley-ashamed005

Kan anbefale Bekken og Barn for de i Oslo, de har 2 avdelinger og er spesialisert på gravide og barn.

Jeg har vært 100% sykemeldt i 10 uker og vært plaget med bekkenløsning siden det. Da klarte jeg ikke å komme meg ut av bilen på egen hånd etter en hel dag på jobb. Har gått mye på krykker og nå begynner jeg å få strålinger nedover mot knærne i tillegg til bekkensmertene. Jeg klarer ikke å gå/stå i mer enn 45min så tilrettelegging er ikke mulig der jeg jobber.
Du kan først få sykepenger når legen melder deg syk. Og etterhvert som du er under behandling/oppdaterer tilstanden din så vurderer de om du skal gå over til svangerskapspenger. Dette får du nå jobben din ikke kan tilrettelegge for mer passende oppgaver (ex:hjemmekontor/kontorarbeid istedenfor fysisk arbeid,eller rett og slett lettere arbeidsoppgaver, osv). Jeg regner med at dette gjelder alle arbeidsplasser. Hvorfor sier du at du ikke har rett til svpenger?
Jeg går til manuellterapeut en gang i uken og får hjelp på hvordan jeg skal kunne avlaste leddet så mye som mulig, men i denne rytmen kommer jeg nok ikke til å være tilbake på jobb noe særlig fort. :/

Jeg har selv gått til en kiropraktor, d var første gang men det var bedre effekt og hun fikk løst opp alle vondter. Behandlinga hjelper men ikke annet en lindrende for min del absolutt verd å prøve kiropraktor istede pga måten de behandler på

Jeg har vært 100% sykemeldt i 10 uker og vært plaget med bekkenløsning siden det. Da klarte jeg ikke å komme meg ut av bilen på egen hånd etter en hel dag på jobb. Har gått mye på krykker og nå begynner jeg å få strålinger nedover mot knærne i tillegg til bekkensmertene. Jeg klarer ikke å gå/stå i mer enn 45min så tilrettelegging er ikke mulig der jeg jobber.
Du kan først få sykepenger når legen melder deg syk. Og etterhvert som du er under behandling/oppdaterer tilstanden din så vurderer de om du skal gå over til svangerskapspenger. Dette får du nå jobben din ikke kan tilrettelegge for mer passende oppgaver (ex:hjemmekontor/kontorarbeid istedenfor fysisk arbeid,eller rett og slett lettere arbeidsoppgaver, osv). Jeg regner med at dette gjelder alle arbeidsplasser. Hvorfor sier du at du ikke har rett til svpenger?
Jeg går til manuellterapeut en gang i uken og får hjelp på hvordan jeg skal kunne avlaste leddet så mye som mulig, men i denne rytmen kommer jeg nok ikke til å være tilbake på jobb noe særlig fort. :/
Jeg tror ikke arbeidet mitt kvalifiserer som fare for fosteret, derfor tror jeg ikke jeg har noe krav på svangerskapspenger. Det hadde jo vært veldig greit om jeg har det, jeg er bare usikker på om det er tilfelle. Må nok ta en prat med legen om det dersom det blir aktuelt.
Nå har jeg vært hjemme i 2 dager og jeg føler absolutt ikke at det er noe bedre, men jeg har sluppet den intense smerten om kvelden. Så jeg klarer i hvert fall å gå.

Jeg har god erfaring med kiropraktor, har som regel blitt merkbart bedre etter bare 1-2 behandlinger :) Og selv om det føles skummelt første gangen de "knekker", så merker iallefall jeg bedring med en gang! Kom på nå mens jeg skriver at jeg har gått til behandlinger før der de har sagt at bekkenet mitt er skjevt/feilstilling, så mulig det er derfor jeg plages nå, heh!
Her jeg bor har vi en fysioterapeut som er kjent for å være superflink med gravide og plager i svangerskapet, så jeg tenker å prøve henne først.

Håper du blir bedre av å ta det med ro noen dager, hvis ikke skal du bli hjemme lengre med god samvittighet - det viktigste er helsa di :) Og kanskje prøve halve dager? Sist svangerskap jobbet jeg i bokhandel, og det er tungt å jobbe i butikk når man er gravid med bekken/ryggplager, og vanskelig med tilrettelegging! Tror jeg jobbet redusert fra midten av svangerskapet, syns det hjalp godt med kortere dager.

Som sykepleier kan jeg få svangerskapspenger (hvertfal 30%) pga ugunstige arbeidstider og mye stående arbeid uten regelmessig tilgang til å kunne sitte ned. Vil jo tro dette også gjelder for ansatte i dagligvarehandel? Det er ikke bare arbeid med skadelige stoffer eller stråling som får svangerskapspenger, men også for de der arbeidssituasjonen gjør at man ikke kan jobbe og det ikke er mulig med tilrettelegging. Og dersom man ikke får svangerskapspenger blir man jo sykemeldt. For deg blir det det samme, men for staten er det to forskjellige kasser tror jeg.
Jobber du i hjemmetjenesten da kanskje? Jeg fikk beskjed av leder at jeg ikke kunne få svangerskapspenger for ugunstige arbeidstider/nattevaktene mine (jeg spurte forøvrig om vi kunne endre det til dag/aften, ikke om jeg kunne motta svangerskapspenger). Jeg får ellers inntrykk av at eneste muligheten vi har for tilrettelegging er ved høy sykemelding :confused: En av kriteriene som svangerskapspenger er jo at jobben kan være skadelig for fosteret, og det er jo ikke yrket vårt.

Jobber du i hjemmetjenesten da kanskje? Jeg fikk beskjed av leder at jeg ikke kunne få svangerskapspenger for ugunstige arbeidstider/nattevaktene mine (jeg spurte forøvrig om vi kunne endre det til dag/aften, ikke om jeg kunne motta svangerskapspenger). Jeg får ellers inntrykk av at eneste muligheten vi har for tilrettelegging er ved høy sykemelding :confused: En av kriteriene som svangerskapspenger er jo at jobben kan være skadelig for fosteret, og det er jo ikke yrket vårt.

Jobber på sykehus, og fikk tilrettelegging til todelt turnus fra tredelt med en gang jeg fortalte om graviditeten til leder (uke 6). Har snakket med andre gravide på avdelingen min, som også har vært gravide tidligere som sier de har fått svangerskapspenger 30% når de etterkvart har funnet det tungt med stående vakter på jobb. Det er ikke bra for fosteret om mor får ubehag av stående arbeid i 8 timer hver dag. Det går utover sirkulasjon og mors helse som vil påvirke fosteret. Viktig å nevne at stående arbeid ikke nødvendigvis er skadelig for fosteret dersom mor ikke plages av det.

Nå ble jeg sykemeldt 100% med beskjed om at jeg sannsynligvis ikke er tilbake i jobb før etter permisjonen.
Kjenner jeg føler meg litt fortapt.
Hva i alle dager skal jeg fylle tiden min med nå?

Nå ble jeg sykemeldt 100% med beskjed om at jeg sannsynligvis ikke er tilbake i jobb før etter permisjonen.
Kjenner jeg føler meg litt fortapt.
Hva i alle dager skal jeg fylle tiden min med nå?

Åh, føler med deg!! ❤️ Kjennes jo litt ekstra kjipt ut nå som det ikke er bare-bare å dra på kafe eller være sosial og finne på litt heller.... :(

Åh, føler med deg!! ❤️ Kjennes jo litt ekstra kjipt ut nå som det ikke er bare-bare å dra på kafe eller være sosial og finne på litt heller.... :(
Ja det suger skikkelig.
Holder meg mest for meg selv i disse tider uansett (prioriterer familie fremfor venner)
Må vel få meg en hobby, men jeg kan ikke fordra håndarbeid så er litt usikker på hva jeg skal ta meg til.
Etterhvert kan jeg jo bake og lage opp en del mat til å fylle frysen, men det er litt tidlig enda :hilarious:

Back
Topp