Sykemeldt til permisjon

Spiredrøm

Forelsket i forumet
Okei litt «verstefallstenking» her.. jeg ble sykemeldt 23 oktober 100%. I slutten av november var jeg 50% sykemeldt og jeg fungerte dårlig på jobb.. nå er jeg sykemeldt 100% igjen i et par uker og legen mener at jeg ikke bør jobbe mer enn 40% til å begynne mer og få tilrettelagt på jobb. Hva om jeg ikke klarer å være i full jobb igjen før permisjonenen begynner tre uker før termin? I mitt tilfelle vil det være ca. 28 mai. Vil jeg tape noe økonomisk på det? Er jo da sykemeldt over 7 mnd. Håper såklart å klare å gradvis trappe opp fra 40% til 100%, men jeg har sålangt bare blitt skuffet når jeg setter meg mål for hvordan formen min skal være...

Sykepengene skal være tilsvarende lønna di. Litt avhengig av hvor du jobber (jeg feks får ikke nattvaktstillegget, og hadde tjent mer på å jobbe pga tillegene).
Men du skal ikke bekymre deg for det dersom formen ikke blir bedre :)

Sniker
Sykepenger gir også grunnlag for permisjonspengene.

Jeg kommer nok til å være en eller annen prosent sykmeldt ut svangerskapet, om jeg ikke får svangerskapspenger(risikosvangerskap og hyperremesis). Har ikke noe å si på lønn så lenge du ikke har vært sykemeldt i over ett år.

Det du derimot må passe på, er at det tar et halvt år før din gamle sykmeldingsperiode er "slettet", så skulle du bli langtidssykemeldt før det, teller de ukene du hadde under svangerskapet på makskvoten på et år. Om det var forståelig..

Jeg kommer nok til å være en eller annen prosent sykmeldt ut svangerskapet, om jeg ikke får svangerskapspenger(risikosvangerskap og hyperremesis). Har ikke noe å si på lønn så lenge du ikke har vært sykemeldt i over ett år.

Det du derimot må passe på, er at det tar et halvt år før din gamle sykmeldingsperiode er "slettet", så skulle du bli langtidssykemeldt før det, teller de ukene du hadde under svangerskapet på makskvoten på et år. Om det var forståelig..
Altså du mener hvis jeg er tilbake 100% feks i februar, men blir sykemeldt igjen i april, så teller sykemeldingsperioden nå fordi det ikke har gått 6 mnd imellom?

Altså du mener hvis jeg er tilbake 100% feks i februar, men blir sykemeldt igjen i april, så teller sykemeldingsperioden nå fordi det ikke har gått 6 mnd imellom?
Ja, den teller på maks antall dager en kan være sykemeldt før en må over på arbeidsavklaring. Men én tjener opp igjen rettigheter mens en går i permisjon da. Så er du i permisjon i et halvt år uten sykemelding teller det på lik linje med jobb. :)

Ja, den teller på maks antall dager en kan være sykemeldt før en må over på arbeidsavklaring. Men én tjener opp igjen rettigheter mens en går i permisjon da. Så er du i permisjon i et halvt år uten sykemelding teller det på lik linje med jobb. :)
Skjønner! Takk for info! Nå har jeg aldri vært sykemeldt for annet enn en lungebetennelse sa jeg var innlagt på sykehus før, da. Og håper ikke jeg må trenge det igjen. Men greit å vite at man har rettighetene på plass!

Skjønner! Takk for info! Nå har jeg aldri vært sykemeldt for annet enn en lungebetennelse sa jeg var innlagt på sykehus før, da. Og håper ikke jeg må trenge det igjen. Men greit å vite at man har rettighetene på plass!
Ingen problem! Er fort sånn en ikke har kontroll på før en plutselig skulle ha hatt det.. Kunne ingenting om det før jeg heller, men etter sist graviditet måtte jeg plutselig sette meg inni en hel del ifht egen helse. Satser på ingen av oss trenger å forholde seg til de reglene der denne gangen :)

Back
Topp