sykemeldt som arbeidsledig

mammaentil

Forelsket i forumet
Jeg mister jobben min om noen uker og vil da være rett over 30 uker gravid. Jeg er sykepleier, og kan nok få meg en ny jobb noen uker før jeg går ut i permisjon. men jeg vet hvordan sommrene er på et sykehjem, sykehus osv. Det er travelt, og jeg ser ikke helt hvordan jeg skal klare det.

Jeg kan selvfølgelig gå på nav å få dagpenger, men dette er kun 66% av inntekten jeg har nå. Er det mulig å få sykemelding av legen min de siste ukene før jeg går ut i permisjon? Kan jeg være sykemeldt uten å ha en arbeidsgiver?

Du må sykemelde deg før du har din siste arbeidsdag. Da vil sykepengegrunnlaget bli beregnet utfra hva du har tjent. De vil også bruke dette som grunnlag for beregning av foreldrepengene. Det samme skjedde med meg. Bare sørg for å få sykemelding før du har din siste dag

Jeg mister jobben min om noen uker og vil da være rett over 30 uker gravid. Jeg er sykepleier, og kan nok få meg en ny jobb noen uker før jeg går ut i permisjon. men jeg vet hvordan sommrene er på et sykehjem, sykehus osv. Det er travelt, og jeg ser ikke helt hvordan jeg skal klare det.

Jeg kan selvfølgelig gå på nav å få dagpenger, men dette er kun 66% av inntekten jeg har nå. Er det mulig å få sykemelding av legen min de siste ukene før jeg går ut i permisjon? Kan jeg være sykemeldt uten å ha en arbeidsgiver?
Har du plager ifht svangerskapet som gjør at du ikke kan jobbe, kan legen sykemelde deg.....

Du kan være sykmeldt uten arbeidsgiver, men du kan ikke sykmeldes om du ikke har plager.
Om du går over på dagpenger så tett til permisjon er det muligheter for å regne permisjonspengene av de beste månedene du har hatt, evt er det også mulig å starte permisjonen tidligere.

Back
Topp