Sykemeldt på røde dager

Julibeibi17

Flørter med forumet
Hei!

Jeg er sykemeldt i 20% fra jobben som lærer. Skulle lage en plan for ukene fremover, og da mente de at det var så mange fridager i mai at jeg kunne ha de dagene som "sykedager" 1.mai, 17.mai, 25. og 26.mai. Dette blir jo i mitt hode helt feil, eller hva synes dere?
 
Tror ikke det er noen regel på det.

Men det som er vanlig er vel en av disse:

1. Si man er 50% sykemeldt og man har en avtale om å jobbe de dagene man orker(dvs ikke faste dager men etter dagsformen) så kommer man vel 50% av de vanlige dagene den uka. Altså hvis det er en rød dag, så jobber man 2 dager den uka i stede for 2,5

2. Hvis man er sykemeldt faste dager, dvs sykemeldt hver mandag(noen er jo sykemeldte faste dager pga feks behandling) og det kommer en rød dag på mandag så jobber du som vanlig resten av dagene.

Men tror man bare må bli enig med arbeidsgiver. Det handler jo litt om å gi og ta også. Er det sånn at du er sykemeldt en fast dag pga behandling eller at det skjer noe på jobb feks akkurat den dagen i uka slik at det ikke er noe poeng i at du er der så kan man jo komme de andre dagene.

Men er det slik at du er sykemeldt fordi du feks har bekkenløsning som blir verre ved å jobbe så må man jo gå ut i fra den totale arbeidsbelastningen den uka.
 
I såfall så trenger du kanskje ikke ta ut den sykemeldingen i den perioden, tenker jeg.

Jeg kan se poenget med å ta ut 1.mai og 17. mai og kanskje 25. eller 26. mai. Men ser ikke helt poenget med å ta ut to dager etter hverandre (25. og 26. mai) hvis du bare er 20% sykemeldt.

Kommer også litt an på hvorfor du er sykemeldt. Er det sånn at du klarer å legge det opp sånn etter formen din? Hvis poenget er å trappe ned pga mengden med jobb så vil jeg jo ikke akkurat si at du og formen din gagner det...
 
Jeg har en avtale om å være hjemme fredager, fordi da trenger ikke skolen å leie inn vikar for meg. Dersom det gagner trinnet bedre at jeg feks er hjemme en onsdag kan jeg være det. Fikk sykemelding pga at det var mye stress på jobb, så jeg var helt utslitt etter ei hel uke på jobb.
 
Back
Topp