Sykemeldt og vil ikke tilbake i jobb!

Er ikke så rart om noen trakk litt slutninger, hvis du ser på overskrifta da "Sykemeldt og vil ikke tilbake i jobb"... Men syns du har fått mange gode svar her.. Og, det er ingen som kan vite hva som ligger bak, bare du selv. Når du forklarer litt mer, blir det lettere å forstå deg.. sånn er det med dette nettet da, ikke så lett å lese tanker.. :) Håper du finner en løsning, snakk med legen din og hør hvilke muligheter du har. 

Så var det noen som nevnte at de ble irriterte over snakket om gravide som sykemelder seg for lett.. Det irriterer også meg, men enda mer irriterende er de som er grunnen til dette snakket. En bekjent av meg og en god venninne av en av mine gode venninner, sykemeldte seg hele svangerskapet pga "kvalme" og så "bekkenet".. hun kasta ikke opp mer en noen få ganger og la på seg (ja nå overdriver jeg litt) sikkert hundre kilo for satt i sofaen og spiste mye av tida. Bekkenet var tydeligvis ingen problem når det gjaldt andre aktiviteter hun ville gjøre, som å pusse opp og shoppe. Så da blir man litt irritert.. spesielt når man selv er kjempeplaget og ikke kan jobbe, men gjerne vil. Og det er disse (få, håper jeg) som ødelegger for oss andre..

 
Jeg var sykemldt fra 4 mnd ut i sist svangerskap, og jeg holdt på å bli gal. Rett og slett gal. Jeg hadde kraftig bekkenløsning, måtte ha krykker, og det var nr før rullestol. Jeg jobbet da som renholder. Jeg utvikla alvorlig svangerskapsdepresjon. Jeg skulle ikke ha flere barn, fordi jeg var livredd for at historien skulle gjenta seg. Heldigvis virker det så langt ikke som jeg behøver å bli sykemldt. Jeg håper arbeidsgiveren din kan tilrettelegge for deg, om ikke så kan du vel, som de andre sier, jobbe redusert?
 
Jeg synes folk har så lett for å dømme og komme med konklusjoner på ting de egentlig ikke vet noe om.
De fleste mennesker er vel interessert i å jobbe og ha en meningsfylt hverdag i et arbeidsliv. Om man kommer i en situasjon der man ikke trives på jobb så må ikke andre med en gang dømme personen! 
Å mistrives i jobben, grue seg til å gå på jobb, ikke ha en god dialog med sjefene/ ikke møte forståelse, alt dette kan være helsefarlig. Er man lenge nok i en slik situasjon kan man utvikle både stress, depresjoner og utbrenthet- og slike diagnoser skal man ikke leke med altså!!!!  Så ikke kom her å si at mistrivsel på jobb ikke er grunnlag for sykemelding. Dere som mener det, vet ikke hva dere snakker om. Sitter du i en jobb du trives i, så er det ikke så lett å sette seg inn i hvor vondt det er å gå til en jobb man ikke trives i.
Nå har det seg sånn at man har 2 valg om man ikke trives i jobben: Man må ta tak i situasjonen  og slutte der/ evt prøve å snakke med sjefen eller andre om situasjonen- kanskje den kan løses. Nr 2 er å bli i jobben, fortsette nedbrytingen av seg selv og ende opp som veldig syk.
Mens man prøver å finne ut av situasjonen, så kan en sykemelding være viktig å få, slik at man får litt avstand og tenkt igjennom hvordan man skal løse situasjonen. Det er ikke bare bare for alle å hoppe fra en jobb til en annen. Man kan trenge en timeout i form av sykemelding.

Er  man midt oppe i en graviditet når dette pågår, hva gjør man da? Er man i god form så bør man klare å finne seg en ny jobb iløpet av et par tre mnd. Men hva om man har en slitsom graviditet. Skal man da presse en allerede sliten kropp til et arbeid som bare bryter deg ned? Vet dere, det er bare DU som kan passe på deg selv og vite hvor dine grenser går. Ikke la en dårlig arbeidsplass ødelegge din fremtidige arbeidsevne. Hva har samfunnet igjen for en som er utbrent og ute av stand til å jobbe i mange mnd, kanskje år? Da er det jammen meg bedre med en kortere sykemelding. Men, har man arbeidsevne: ta tak, søk nye jobber! En ny bedre arbeidsplass kan få deg til å blomstre igjen!
Det finnes tiltak fra NAV på dette området: Friskmelding til Arbeid. Som gir personer som ikke kan være i sin nåværende jobb 3 mnd med full lønn til å finne seg en ny jobb. Personer som av helsemessige årsaker ikke kan være i sin nårværende jobb, men er frisk nok til å ta annet arbeid. Søk gjennom lege eller nav.

Lykke til:)

 
jeg er heilt enig med de som skriver over..

jeg kan skrive under på og gå hjemme nesten eit heilt sv.skap er ikke til og anbefale.. er sykemeldt selv no, for har så kraftig bekkenløsning og brist i bekkenet etter forje sv.skap at jeg må gå på krykke ut resten av sv.skapet. men kjenne jeg har innmari lyst o tilbake på jobb, for holder på o bli gal av og gå hjemme..  og arbeidsgiver er pliktig til og tilrettelegge arbeid for deg om de arbeidsoppgavene du har ikke klares og utføre.. 
 


gravidsol skrev:
De siste ukene har eg lagt med lungebetennelse og har fra før en elendig rygg som plager meg konstant. Det er ikke bare viljen det står på som dere så fint vil ha det til. Har en jobb i dagligvare der det er få på jobb på alle vakter, tunge løft som en ikke kommer unna uansett tilstand. Har fått beskjed av sjefen at eneste "tilretteleggingen" de kan gjøre er at eg må sitte 8 timer i kassen hver dag og få litt hjelp med fruktpåfyllet. Er for få ansatte til at noe annet går ann å fikse. DETTE er grunnen til at eg helst ikke vil tilbake. Det å sitte i 8 timer i kassen hver dag er ufattelig slitsom og tærer på rygg og bekken. Vil ikke sykemelde meg fordi eg er en sytende gravid, men fordi eg vet fra forgje svangerskap hvor elendig de er på tilrettelegging!




Nå jobber jeg i daglivare selv, og jeg vet at det er fullt mulig å tilrettelegge, både i fht bekkenløsning og andre plager. Jeg fikk tidlig bekkenløsning forrige svangerskap, men jobbet fordi om, arb.giver er PLIKTIG å tilrettelegge for deg, det å ha kassa med bekkenløsning er faktisk ganske greit, så fremt du ikke sitter hele tiden. I vår butikk har vi ikke stoler i kassene. Men har en stående bak som vi tar frem ved behov, jeg satt litt stod litt og varierte arb.stillingene mine. Jeg ble sykmeldt av helt andre årsaker, men hadde ikke det vert for de hadde jeg jobbet frem til juletider, da hadde jeg 2 mnd igjen til termin. Sjefen din kan ikke nekte å tilrettelegge for deg. Jeg syns det blir helt feil å sykmelde seg pga at en ikke trives, da forskyver du jo bare problemet til du kommer tilbake i jobb. Er det ting en ikke trives med så må en ta dette opp, syns du det er vanskelig kan du få hjelp fra organisasjonen til dette om du er organisert.

Nå er jeg sykmeldt selv, men ikke pga en begynnende bekkenløsning, sliter veldig med kvalme, oppkast, hetetokter, hodepine og ja det meste. Fikk lagt til rette slik at jeg kom meg gjennom noen uker på jobb men tilslutt sa kroppen helt stopp, jeg funker ikke hjemme en gang om dagene, men jeg håper inderlig at jeg kommer meg for å gå hjemme til termin kommer til å gjøre meg koko i hodet ;) Kan nevne at sjefen min jobbet frem til den dagen hun skulle ut i permisjon, ikke 1 dag sykmeldt, 10-12 timers arb.dager og med bekkenløsning! Slike ser jeg opp til ;)

Håper du finner utav det og at du ikke toker innlegget mitt feil, for jeg mener bare godt med det :)
 
Nå har jeg lest gjennom innleggene og kjenner at jeg mangler den liker knappen fra facebook ;) Jeg tror alle har noe imot og ikke liker ¨nav-snyltere¨ eller ¨navere¨, men realiteten er at disse er det veldig få av. Jeg tror alle ønsker å være i jobb, men da må det jo være en jobb det er godt å være på. Når det gjelder å være sykemeldt for psykiske grunner (som å mistrives i jobben) er dette veldig vanskelig for den sykemeldte. Jeg har selv vært det, og husker at jeg nesten var flau for å vise meg utenfor døra, for jeg så jo ikke syk ut, men jeg håpet på at folk stolte på at jeg var sykemeldt for en god grunn. 
 
Sniker innom fra september her! Jeg gikk ut i permisjon nå 3 september, da jobbet jeg hver dag og hver helg hele svangerskapet mitt (i kassen i en daglivarebutikk).. Jeg jobbet masse slik at jeg kunne leve godt i permisjonen min! Jeg jobber egentlig 20 % fast på et sykehjem i tillegg, men det ble for tungt på slutten! Snakk med arbeidsgiveren din og fortell hvordan du føler det, kanskje du kan få styre ditt eget løp litt, ta en ekstra pause f.eks? Jeg hadde aldri klart å vært hjemme i 9 mnd'er.. Lange dager, man hiver i seg mer mat (vektoppgang!) osv osv.. Selvfølgelig er det noen som har større svangerskapsplager enn andre.. Men å sitte i kassen er ikke den værste jobben du kan ha sm grvid altså :)
 
Sniker innom fra september her! Jeg gikk ut i permisjon nå 3 september, da jobbet jeg hver dag og hver helg hele svangerskapet mitt (i kassen i en daglivarebutikk).. Jeg jobbet masse slik at jeg kunne leve godt i permisjonen min! Jeg jobber egentlig 20 % fast på et sykehjem i tillegg, men det ble for tungt på slutten! Snakk med arbeidsgiveren din og fortell hvordan du føler det, kanskje du kan få styre ditt eget løp litt, ta en ekstra pause f.eks? Jeg hadde aldri klart å vært hjemme i 9 mnd'er.. Lange dager, man hiver i seg mer mat (vektoppgang!) osv osv.. Selvfølgelig er det noen som har større svangerskapsplager enn andre.. Men å sitte i kassen er ikke den værste jobben du kan ha sm grvid altså :)
 
Ser det har kommet inn mange svar her siden sist jeg var her. Skriver fra iPhone, så blir ingen avsnitt desverre. - jeg har selvsagt snakket med sjefen om tilrettelegging. Og ja je ve han er pliktig til å tilrettelegge. Desverre er det sånn i butikken jeg jobber, at vi har lav omsetning med lavt lønnsbudsjett. Noe som gjør at det er to stykker på jobb på hver vakt. Da er det ikke ideelt å ha en person som bare kan oppholde seg i kassen og en som må løpe rundt å gjøre alt i butikken. Sjefen ba om at jeg skulle sykemelde meg, fordi han ikke har mulighet til å tilrettelegge. Det har han også gitt beskjed om til NAV. - I tillegg er det for min del veldig lite koselig å være på jobb og føle meg relativt ubrukelig. Der sitter jeg med ofte lang tid mellom hver kunde og stirrer ut i luften, mens den jeg jobber med løper rundt som en hodeløs kylling og prøver å gjøre jobben for to. Sånt får jeg dårlig samvittighet for. - Jeg mistrives av den enkle grunn at nestsjefen er en stor drittsekk størsteparten av tiden. Jeg sliter med bekkenløsning (den er heldigvis ikke ekstremt ille, men ille nok til at jeg sliter med å stå og gå mye), men han har tvunget meg til å gjøre tunge løft når vi er på jobb sammen. For jeg var faktisk tilbake på jobb i over en uke etter lungebetennelsen var over. - Jeg skjønner at første innlegget mitt var meget vagt og kunne lett mistolkes til at jeg brukte graviditet som unnskyldning for å være sykemeldt. I mitt forgje svangerskap (for 10 mnd siden), var jeg sykemeldt de tre siste månedene pga ryggproblemer. Vet det er pyton å være lenge sykemeldt, tro meg. Den gang var jeg for lenge i jobb og ble helt ødelagt i ryggen. Har ikke lyst til at det skal skje igjen, for når datteren vår endelig ble født, klarte jeg så vidt å løfte og stelle henne. - Dette ble ufattelig langt. Beklager, men følte jeg måtte forklare og utdype en del :)
 
Får ikke svangerskapspenger siden det bare er noen måneder siden jeg var i mammaperm. Er i allefall det jeg får vite av NAV
 
Foreldrepenger gir grunnlag for ny periode med foreldrepenger! Så det bør du sjekke ut ordentlig. ALDRI godta avslag fra Nav uten å sjekke ut saken ordentlig! Jeg har fått 2 avslag fra Nav i div saker de siste årene. Hadde jeg godtatt avslagene hadde det fått fatale konsekvenser for økonomien min. Gikk videre med sakene og i det ene tilfellet så var det saksbehandler feil. Han som satt på saken kunne ikke loven, og lagde et vedtak ut fra egen synsing! Så ikke stol på Nav! Det beste er å ha paragrafene klar, så du kan henvise til loven, da holder de som regel munn om de påstår noe de ikke har peiling på. Lykke til!
 


hegemoni78 skrev:
Foreldrepenger gir grunnlag for ny periode med foreldrepenger! Så det bør du sjekke ut ordentlig. ALDRI godta avslag fra Nav uten å sjekke ut saken ordentlig! Jeg har fått 2 avslag fra Nav i div saker de siste årene. Hadde jeg godtatt avslagene hadde det fått fatale konsekvenser for økonomien min. Gikk videre med sakene og i det ene tilfellet så var det saksbehandler feil. Han som satt på saken kunne ikke loven, og lagde et vedtak ut fra egen synsing! Så ikke stol på Nav! Det beste er å ha paragrafene klar, så du kan henvise til loven, da holder de som regel munn om de påstår noe de ikke har peiling på. Lykke til!

Ja det står jo på nav sine hjemmesider svart på hvitt at foreldrepenger gir grunnlag for ny runde med foreldrepenger! Det kan de ikke nekte deg.
 


gravidsol skrev:
Får ikke svangerskapspenger siden det bare er noen måneder siden jeg var i mammaperm. Er i allefall det jeg får vite av NAV



Opptjeningstiden for svangerskapspenger er 4 uker, så det der høres veldig rart ut. Ville nok sjekket med NAV en gang til i tilfellet de har misforstått.
 
Back
Topp