Sykemeldt og vil ikke tilbake i jobb!

gravidsol

April 13 FTW :D
Jeg har vært sykemeldt pga sykdom de siste 3 ukene. Er overhode ikke interessert i å gå tilbake i jobb før babyen kommer. Trives ikke der, er ufattelig kjipe arbeidstider som jeg ikke får tilrettelagt og heller ingen tilrettelegging i forhold til arbeidsoppgaver. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å unngå å gå på jobb igjen. Er glad jeg har en jobb, men det er en jobb det er elendig å være gravid i.
 


#2 På Vei! skrev:
Arbeidsgiver er etter loven pliktig til å tilrettelegge arbeidsdagen din. Kan de ikke tilrettelegge må de dokumentere dette, og da har du rett til svangeskapspenger. Enten 100% eller graderte. Legger ved en link så kan du jo lese litt mer om det :) 

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger

Det står jo at man har krav på foreldrepenger hvis man har vært i jobb de siste 6 mnd, men tilsvarende som arbeid gjelder også om man har vært sykmeldt!! Skulle da være veldig rart om man ikke fikk foreldrepenger av å være sykmeldt i løpet av et svangerskap!
 
Men hvorfor har du vært sykemeldt? Er det noe som har gått over eller er det vedvarende? jeg ahr selv vært sykemeldt pga cyster på eggestokken som gjør vondt. Har også fått endel bekkenplager i det sisite...gjør j...vondt generelt overalt her, så jeg har ikke tenkt meg tilbake i jobb før bebisen er her...
 
jeg har heller ikke lyst til å dra tilbake på jobb :/  syns det er skummelt å være alene langt uti gokk utpå kvelden :S
men jeg må! må jo ha penger
 
Helt ærlig syns jeg det er tidlig å sykemeldt seg frem til fødsel nå. Vi er jo ærligtalt "bare" gravide, ikke syke. Om man har plager som er så alvorlige at man ikke kan jobbe er det en ting, men føler ikke at graviditet i seg selv er grunn til å gå hjemme i et halvt år. Be om tilrettelegging om det er problemet. Jeg tar ikke alle over en kam, men etter å ha lest på diverse forum virker det som mange har utrolig lav terskel for sykemelding. Ja, graviditeten er en tid for å kooose seg, men ikke døgnet rundt på skattebetalernes bekostning. Tirrer sikkert mange med dette, og mener ikke å fornærme noen, men slik føler nå jeg det. Dette var om sykemelding i graviditet generelt, og ikke spes for dere med innlegg over.
 
Jeg skjønner at man kan ha en jobb man ikke helt liker eller som er vanskelig å tilrettelegge. Det er ikke gøy når man er gravid..

MEN, det er ikke gøy å gå hjemme så lenge heller tro meg! Gikk sykemeldt hele forrige svangerskap, først pga ekstrem oppkast kvalme, lå over do hele døgnet, spiste maten min på do, det lille jeg fikk i meg.. Sånn holdt jeg på fra uke 7 til uke 26. Så gikk jeg på krykker pga bekkenet og fikk svangerskapsdiabetes og måtte bruke insulin. Som sykepleier i en travel jobb, hadde jeg ingen mulighet for å spise jevnt og måle blodsukker når jeg skulle, og blodsukkeret ble veldig ustabilt av det. Hele veien ville jeg forsøke å komme tilbake i jobb, selv om jeg var kjempedårlig. Til slutt satte legen ned foten og sa nei. Han sa det er han som bestemmer og han sykemeldte meg ut tiden. Jeg fikk ikke lov å jobbe mer. Syns det var kjempetøft, og følte jeg mista mye av meg selv, og identiteten min.. Når jeg endelig fikk gutten ut, var jeg lei av å være hjemme og klarte ikke nyte tida skikkelig. Er veldig redd det blir sånn denne gangen også. Skulle virkelig ønske jeg kunne jobbe. :(

Hvis du har en jobb som kan tilrettelegges, og arbeidsgiver er faktisk pliktig til det, så ville jeg gjort det jeg kunne for å få jobbe. Hvis ikke, så finnes det svangerskapspenger..
Men jeg ville ikke blitt hjemme eller kjempet for å sykemelde meg uten grunn.
 
Jeg er faktisk enig med det sm blir sagt her. Jeg er nå sykmeldt og kommerr mest sannsynlig til å være hjemme hele svangerskapet pga smerter, men jeg hadde heller villet være på jobb... Jeg kjeder livet av meg hjemme!! :S Blir gal av å ikke kunne gjøre noe hjemme heller pga smerter. Jeg kan ikke løfte dattera mi engang...det er faen ikke gøy!!
 
Jeg er enig med de andre her.

Vet desverre alt om å ha en jobb man ikke trives i, men synes likevel det er feil å bruke graviditeten som en unnskyldning for å ikke gå på jobb. Er man så dårlig at man faktisk ikke klarer eller det er uforsvarlig så er det noe annet, men hvis det er viljen det står på er det strengt tatt misbruk av velferdssystemet dersom man blir sykemeldt på feil grunnlag for å slippe jobben.

På en annen side skal arbeidsgiver tilrettelegge, så jeg ville sjekket med NAV om mulighetene dersom arbeidsgiver nekter.


 
Jeg er og sykemeldt, men ville og heller mye heller ha vært på jobb! Men de klarte ikke å tilrettelegge nok til at jeg kunne være der. Prøvde i noen uker men fikk sånne smerter at jeg ikke klarte å gå. Ikke klarte jeg å ta meg av sønnen min heller! Syns det er frykelig frustretene å ha det slik og føle at jeg er så ubrukelig, så dette blir ett langt svangerskap om jeg kommer til å fortsette å være sykemeldt. Hadde vært så mye bedre hvis jeg bare hadde klart å jobbe, men i mitt tilfelle så gikk det ikke. Men helt enig i de andre, snakk med jobben! De SKAL tilrettelegge det for deg, det har du krav på!
 


Snupz skrev:
Helt ærlig syns jeg det er tidlig å sykemeldt seg frem til fødsel nå. Vi er jo ærligtalt "bare" gravide, ikke syke. Om man har plager som er så alvorlige at man ikke kan jobbe er det en ting, men føler ikke at graviditet i seg selv er grunn til å gå hjemme i et halvt år. Be om tilrettelegging om det er problemet. Jeg tar ikke alle over en kam, men etter å ha lest på diverse forum virker det som mange har utrolig lav terskel for sykemelding. Ja, graviditeten er en tid for å kooose seg, men ikke døgnet rundt på skattebetalernes bekostning. Tirrer sikkert mange med dette, og mener ikke å fornærme noen, men slik føler nå jeg det. Dette var om sykemelding i graviditet generelt, og ikke spes for dere med innlegg over.



Helt enig! Synd det er så innmari lett og sykemelde seg når man er gravid.. Det er strengt talt legen som skal ta den avgjørelsen hvis det trengs. Og ifølge hi hørtes det mest ut som det gikk på viljen.. Så be jobben tilrettelegge for deg! Ikke velg den letteste og sleipeste veien.
 
Jeg var mye sykemeldt i forrige svangerskap. Men vi tok det i periodevis. 50% i 2-3 uker i slengen, så så hv hvordan det gikk..

De to jeg kjenner som har vært sykemeldt nesten hele svangerskapet har også begge lagt på seg mye og lå i faresonen for svdiabetes. Lett å legge til seg en usunn livsstil når det kommer til både mat og fysisk aktivitet når man bare går hjemme hele dagen.

Mister man ikke rett på sykemelding etter svangerskapet om man er sykemeldt i svangerskapet?
 
Om en virkelig ikke klarer å gå på jobb pga diverse plager i graviditeten, og jobben ikke kan tilrettelegge, syns jeg det er greit å bli sykmeldt. Å sykmelde seg fordi man vantrives i jobben, syns jeg ikke er greit!
 
De siste ukene har eg lagt med lungebetennelse og har fra før en elendig rygg som plager meg konstant. Det er ikke bare viljen det står på som dere så fint vil ha det til. Har en jobb i dagligvare der det er få på jobb på alle vakter, tunge løft som en ikke kommer unna uansett tilstand. Har fått beskjed av sjefen at eneste "tilretteleggingen" de kan gjøre er at eg må sitte 8 timer i kassen hver dag og få litt hjelp med fruktpåfyllet. Er for få ansatte til at noe annet går ann å fikse. DETTE er grunnen til at eg helst ikke vil tilbake. Det å sitte i 8 timer i kassen hver dag er ufattelig slitsom og tærer på rygg og bekken. Vil ikke sykemelde meg fordi eg er en sytende gravid, men fordi eg vet fra forgje svangerskap hvor elendig de er på tilrettelegging!
 


gravidsol skrev:
De siste ukene har eg lagt med lungebetennelse og har fra før en elendig rygg som plager meg konstant. Det er ikke bare viljen det står på som dere så fint vil ha det til. Har en jobb i dagligvare der det er få på jobb på alle vakter, tunge løft som en ikke kommer unna uansett tilstand. Har fått beskjed av sjefen at eneste "tilretteleggingen" de kan gjøre er at eg må sitte 8 timer i kassen hver dag og få litt hjelp med fruktpåfyllet. Er for få ansatte til at noe annet går ann å fikse. DETTE er grunnen til at eg helst ikke vil tilbake. Det å sitte i 8 timer i kassen hver dag er ufattelig slitsom og tærer på rygg og bekken. Vil ikke sykemelde meg fordi eg er en sytende gravid, men fordi eg vet fra forgje svangerskap hvor elendig de er på tilrettelegging!

Er da ingen som vil ha det til det heller? De skriver jo på generelt basis, at HVIS det er viljen det står på så syns de ikke det er greit med sykemelding, men hvis det er pga reelle plager ol, syns de det er greit. Ingen vits å hisse seg opp da...
 


gravidsol skrev:
De siste ukene har eg lagt med lungebetennelse og har fra før en elendig rygg som plager meg konstant. Det er ikke bare viljen det står på som dere så fint vil ha det til. Har en jobb i dagligvare der det er få på jobb på alle vakter, tunge løft som en ikke kommer unna uansett tilstand. Har fått beskjed av sjefen at eneste "tilretteleggingen" de kan gjøre er at eg må sitte 8 timer i kassen hver dag og få litt hjelp med fruktpåfyllet. Er for få ansatte til at noe annet går ann å fikse. DETTE er grunnen til at eg helst ikke vil tilbake. Det å sitte i 8 timer i kassen hver dag er ufattelig slitsom og tærer på rygg og bekken. Vil ikke sykemelde meg fordi eg er en sytende gravid, men fordi eg vet fra forgje svangerskap hvor elendig de er på tilrettelegging!



Det er så vidt jeg kan se ingen som skal ha det til at det er viljen det står på. Synes for øvrig du har fått mange hjelpsomme svar. Kan bare svare for mitt eget svar til deg, og det er basert på det første innlegget der det blant annet står at du ikke trives og at det er kjipe arbeidstider, og derfor svarte jeg generelt at jeg ikke synes en skal sykemeldt seg på grunn at at man ikke vil jobbe. Ut i fra det andre innlegget ditt stiller det seg annerledes, og derfor synes jeg du bør kontakte NAV for å høre hvilke rettigheter du har dersom arbeidsgiver ikke tilrettelegger. Det skrev jeg også i første innlegget mitt, at arbeidsgiver skal tilrettelegge. Har selv sittet i kassa, og vet hvor slitsomt det er selv når man ikke er gravid.
 
Jeg har vært sykemeldt fra dag 1, av den grunn at arbeidsgiver ikke vil tilrettelegge for meg. Det har vært en kamp der jeg har villet jobbe, men har blitt kastet som en kasteball mellom legen, NAV og arbeidsgiver. Arbeidsgiver fortalte meg ganske klart at enten jobber jeg 110% eller så sykemelder jeg meg 100%. Jeg blir ganske forbannet når folk tror at gravide "bare går og sykemelder seg" for småplager. Legen min har vært klar på at jeg har kunnet jobbe, men kun med tilrettelegging. Etter fem års prøving og to prøverørsforsøk kunne ville jeg aldri tilgitt meg selv om jeg hadde mistet barnet fordi jeg hadde trosset legens råd og gjort arbeidsoppgavene jeg har blitt frarådet. Arbeidgiver forsøkte til og med å endre stillingen min til å kun innebære ukurante arbeidsoppgaver for at legen skulle sykemelde meg 100%. 
Så skjønner godt at ikke alle arbeidsplasser er gode steder å komme tilbake. Jeg har iallefall sluppet dette, og vet at dette kanskje ikke er stedet å jobbe når permisjonen er over.
Les gjerne om hele historien om bloggen min:
http://denvoksendemage.blogspot.no/2012/05/en-gravid-til-besvr.html
http://denvoksendemage.blogspot.no/2012/06/da-er-4-maneders-mareritt-over.html
 
Jeg tror og håper at din arbeidsgiver representerer en minoritet av arbeidsgiverene i Norge!!! :) Det hørtes ut som en skikkelig drittsekk!!! Men jeg mener fremdeles at mange(les: ikke du!) har lav terskel for sykemelding i svangerskapet. Jeg sier IKKE at det gjelder noen her i forumet, det vet nok hver enkelt selv. Jeg har selv to prøverørsforsøk bak meg, og vil selvsagt at dette skal gå veien, men når man er over 12 uker er sjansen for det enormt stor. Men jeg skal jobbe normalt håper jeg, tenker en løsning på slutten av svangerskapet er å jobbe kortere dager(20% sykemelding evt) det er jo et alternativ om man har et hektisk yrke. Har 2 små barn hjemme(2 og 4) så har nok å henge fingrene i der også. ;)

Jeg håper den vanlige arbeidsgiver gjerne vil beholde sine ansatte i arbeid så lenge som mulig, og er flink å tilrettelegge slik at vi kan få jobbe til permisjon gitt at der ikke er helseplager som tilsier at vi ikke bør være yrkesaktiv. Om man har en slik overordnet og en jobb som tillater det, syns jeg at det å være i arbeid er noe man bør gjøre.

T
charnelle skrev:
Jeg har vært sykemeldt fra dag 1, av den grunn at arbeidsgiver ikke vil tilrettelegge for meg. Det har vært en kamp der jeg har villet jobbe, men har blitt kastet som en kasteball mellom legen, NAV og arbeidsgiver. Arbeidsgiver fortalte meg ganske klart at enten jobber jeg 110% eller så sykemelder jeg meg 100%. Jeg blir ganske forbannet når folk tror at gravide "bare går og sykemelder seg" for småplager. Legen min har vært klar på at jeg har kunnet jobbe, men kun med tilrettelegging. Etter fem års prøving og to prøverørsforsøk kunne ville jeg aldri tilgitt meg selv om jeg hadde mistet barnet fordi jeg hadde trosset legens råd og gjort arbeidsoppgavene jeg har blitt frarådet. Arbeidgiver forsøkte til og med å endre stillingen min til å kun innebære ukurante arbeidsoppgaver for at legen skulle sykemelde meg 100%. 
Så skjønner godt at ikke alle arbeidsplasser er gode steder å komme tilbake. Jeg har iallefall sluppet dette, og vet at dette kanskje ikke er stedet å jobbe når permisjonen er over.
Les gjerne om hele historien om bloggen min:
http://denvoksendemage.blogspot.no/2012/05/en-gravid-til-besvr.html
http://denvoksendemage.blogspot.no/2012/06/da-er-4-maneders-mareritt-over.html



 


gravidsol skrev:
De siste ukene har eg lagt med lungebetennelse og har fra før en elendig rygg som plager meg konstant. Det er ikke bare viljen det står på som dere så fint vil ha det til. Har en jobb i dagligvare der det er få på jobb på alle vakter, tunge løft som en ikke kommer unna uansett tilstand. Har fått beskjed av sjefen at eneste "tilretteleggingen" de kan gjøre er at eg må sitte 8 timer i kassen hver dag og få litt hjelp med fruktpåfyllet. Er for få ansatte til at noe annet går ann å fikse. DETTE er grunnen til at eg helst ikke vil tilbake. Det å sitte i 8 timer i kassen hver dag er ufattelig slitsom og tærer på rygg og bekken. Vil ikke sykemelde meg fordi eg er en sytende gravid, men fordi eg vet fra forgje svangerskap hvor elendig de er på tilrettelegging!


Først: Jeg har ikke antydet at det er viljen det står på med DEG, jeg snakket generelt. :)
For det andre: Hva med kortere dager? :)
 


gravidsol skrev:
De siste ukene har eg lagt med lungebetennelse og har fra før en elendig rygg som plager meg konstant. Det er ikke bare viljen det står på som dere så fint vil ha det til. Har en jobb i dagligvare der det er få på jobb på alle vakter, tunge løft som en ikke kommer unna uansett tilstand. Har fått beskjed av sjefen at eneste "tilretteleggingen" de kan gjøre er at eg må sitte 8 timer i kassen hver dag og få litt hjelp med fruktpåfyllet. Er for få ansatte til at noe annet går ann å fikse. DETTE er grunnen til at eg helst ikke vil tilbake. Det å sitte i 8 timer i kassen hver dag er ufattelig slitsom og tærer på rygg og bekken. Vil ikke sykemelde meg fordi eg er en sytende gravid, men fordi eg vet fra forgje svangerskap hvor elendig de er på tilrettelegging!

Jeg vet hvor tungt det er å jobbe i dagligvarebutikk, og det å sitte i kassa en hel dag er ikke noe særlig. (Jobbet i butikk helt fra jeg gikk på videregående til jeg var ferdig student) Men går det ikke an at du blir delvis sykmeldt, sånn at du kan jobbe halve dager eventuelt?
 
Back
Topp