Sykemeldt og utenlandsopphold

Idapida1234

Andre møte med forumet
Hei dere orakler der ute!
Jeg er gradert sykemeldt på grunn av kvalme i svangerskapet, og jobber nå 25%. Jeg jobber en dag i uken, og har i tillegg noen undervisnings/administrasjonstimer i løpet av uken. Dette er noe meg og arbeidsgiver har funnet ut at fungerer bra for oss begge. Og dette gjør at jeg faktisk klarer å jobbe litt. Jeg har en turnusjobb, og derfor vanskelig med halve dager. Arbeidsgiver er informert om det nedenfor og ønsker meg godt tur.
Nå har jeg ikke noe planlagt arbeid fom torsdag tom søndag. Og planen er at jeg skal forsøke å besøke min far som bor ikke langt fra Sverige den helgen. Meg, mannen og storesøster vurderer i den forbindelse å ta en avkoplende natt på hotell i Sverige. Derfor har jeg nå søkt til NAV om å få lov til dette. Og har i tillegg sendt dem en beskjed hvor jeg skriver at utenlandsoppholdet er avklart med arbeidsgiver, at det ikke kommer til hinder for aktivitet ifht. NAV, lege eller arbeidsgiver.
Noen som har vært i samme situasjon og opplevd å få avslag, eller måtte endre på noe?

Har du sendt inn bekreftelse fra lege på at det er ok at du reiser? Nav bryr seg ikke så mye om arbeidsgiver siden du er sykemeldt, men ønsker bekreftelse fra lege på at det er helsemessig forsvarlig at du reisee utenlands.

Jeg har ingen erfaring med dette, men regner med at siden både lege og arbeidsgiver sier det er greit så skal det ikke være noe problem :)
Men kanskje send bekreftelse fra lege som hun over skriver?
Da har de lite å ta deg på :)

Ikke noe problem. Gikk glatt gjennom hos NAV

Man krysser av at det går greit for arbeidsgiver og legen når man søker på nettet. Hvis du lyver når du krysser av og de finner ut av det, mister du sykepengene for de dagene du var i syden.

Må man søke nav/ atbeidsgiver om å få lov å dra utenlands når man er sykemld? Det viste jeg ikke .... hvorfor? Gjelder det vikarer også?

Må man søke nav/ atbeidsgiver om å få lov å dra utenlands når man er sykemld? Det viste jeg ikke .... hvorfor? Gjelder det vikarer også?

Gjelder alle som er sykemeldt. Jeg fikk dra fordi dette ikke hemmer oppfølging eller at jeg kommer senere tilbake i arbeid.

De er blitt svindlet for dette mange ganger så de kan ta stikkprøver for å sjekke om du lyver :-)

Gjelder alle som er sykemeldt. Jeg fikk dra fordi dette ikke hemmer oppfølging eller at jeg kommer senere tilbake i arbeid.

De er blitt svindlet for dette mange ganger så de kan ta stikkprøver for å sjekke om du lyver :)

Ok. Ikke tenkt å svindle de, men dro på ferie til talin da j var sykemld og svanger. Men viste ikke det var mld plikt, men fikk ok fra lege da mtp fly :)

Det har lenge vært meldeplikt på det, men har blitt strammet inn mye de siste årene pga gjentatte svindelsaker. Fetteren min er jurist og jobbet for NAV en periode med akkurat dette, reiste blant annet til Spania og Italia i lengre perioder for å avsløre svindel (og det var mange som fikk seg noen smeller). Nå er jo nav såklart hovedsaklig ute etter de som med viten og vilje svindler og feks lever både på flere trygdeytelser fra Norge og lønn fra utlandet, ikke nødvendigvis de som tok seg en 1-2 ukersferietur uten å tenke på det, men man kan bli straffet av det og, så greit å vite om :) Legen burde jo definitivt ha sagt det da!

Ok. Ikke tenkt å svindle de, men dro på ferie til talin da j var sykemld og svanger. Men viste ikke det var mld plikt, men fikk ok fra lege da mtp fly :)
Når man krysser av på den delen om sykepenger så krysser man jo av for om om man har vært i utlandet(eller skal i perioden), utdanning, ferie, permisjon osv... Så står ganske tydelig på den delen, og den fylles ut av arbeidstaker.

Back
Topp