sykemeldt og svangerskaps penger

Mamma sin skjønning

Blir kjent med forumet
Er gravid i 3 mnd og er ufattelig dårlig,har ikke jobbet på nesten 10 uker siden jeg er sengeliggende...
Det jeg lurer på er om jeg har rett på svangerskaps penger når jeg går ut i permisjon etter babyen er kommet?
Får høre av enkelte at man må jobbe ca 6 mnd ut av svangerskapet for å få det...
Stemmer dette?
Sånn som jeg har hatt det og har det nå,er det ingen sjangs i havet at jeg klarer å jobbe...

Sjefen min er ikke akkurat så veldig blid siden jeg har hvert vekke fra jobben så lenge.H#n vil ikke at jeg skal ha aktiv sykemelding pga det er alt så uvist for h#n med tanke på vaktene mine.Og det har eg forståelse for!
Så h#n mener at jeg bør sykemelde meg i en lang periode...

Hva mener dere jeg bør gjøre og hva har jeg rett på?
Off,ble litt langt dette

hvor lenge har du hatt fast jobb? hvis du er sykemeld, er det det samme som å jobbe, mtp opptjening av svangerskapspenger:)

uansett hva sjefen din mener får du ikke sykemelding mer enn 1 måned hvis det ikke er noe veldig spesielt. dermed kan du gå tilbake i jobb hvis du etterhvert skulle bli bedre.
men om du nå ikke blir frisk nok til å jobbe igjen har du likevel rett på foreldrepenger, siden du er sykemeldt. det heter seg at man skal være i jobb 6 av 10 måneder før fødsel og sykepenger/svangerskapspenger er likestilt med lønnsintekter.

ORIGINAL: dumidalia

uansett hva sjefen din mener får du ikke sykemelding mer enn 1 måned hvis det ikke er noe veldig spesielt. dermed kan du gå tilbake i jobb hvis du etterhvert skulle bli bedre.
men om du nå ikke blir frisk nok til å jobbe igjen har du likevel rett på foreldrepenger, siden du er sykemeldt. det heter seg at man skal være i jobb 6 av 10 måneder før fødsel og sykepenger/svangerskapspenger er likestilt med lønnsintekter.

Korrekt, du får kun sykemelding 1 mnd av gangen, om det ikek skulle være noe helt spesielt. Jeg har vært sykemeldt siden august da, og får mine foreldrepenger likevel [:)] God bedring!

Har jobbet der siden mai 2008... Flott,da trenger jeg ikke å engste meg lenger
Tusen takk for gode svar og info
ORIGINAL: lykkeligmamman

hvor lenge har du hatt fast jobb? hvis du er sykemeld, er det det samme som å jobbe, mtp opptjening av svangerskapspenger:)

Ops,er ikke helt inni dette herre[8|] Takk for du rettet meg hihi
ORIGINAL: Immunda

Det heter foreldrepenger, ikke svangerskapspenger.

Ja det håper jeg oxo,for ellers blir dette ett langt svangerskap he he
Tvi tvi[;)]
ORIGINAL: solsikke76=0)

Det kan jo være du blir bedre så du får jobbet.

sykepenger betyr like mye som full lønn, så det har ingenting å si for foreldrepenger.

Tiden som sykemeldt teller på lik linje som tid i jobb, så jada, du får foreldrepenger.

Svangerskapspenger får du ikke, det er noe annet. Svangerskapspenger er penger som utbetales til gravide som ikke kan jobbe IKKE fordi de er syke, men grunnet at arbeidet deres ikke er egent for gravide, og de ikke kan omplasseres (f.eks de som jobber med kjemikalier) Dette erstatter altså lønnen deres, men du får sykepenger fordi du ikke jobber pga deg, ikke jobben din. Begge deler er uansett grunnlag for foreldrepenger.

Og sjefen din har ikke noe med hvordan du er sykemeldt, det er ikke DU som sykemelder deg, det er det legen din som gjør. Legen gir deg aktiv sykemelding dersom det er det beste i din situasjon, men hvordan gjør det det mer forutsigbart for sjefen din med vaktene dine? Som aktivt sykemeldt skal du IKKE regnes med i arbeidsstokken likevel, du skal ikke få vakter da, du skal bare jobbe når du føler deg i form til det, og ikke ha faste oppgaver i den ordinære driften....

Back
Topp