Sykemeldt og reise?

alegremama

Flørter med forumet
Hvis jeg blir sykemeldt i sommer kan jeg da reise til utlandet, som sverige, danmark osv? Kjipt hvis jeg blir sykemeldt pga bekkenet og ikke kan dra på noen tur [&:] Føler jeg har hørt før at vi ikke kan reise til utlandet om man er sykemeldt?

Det står i sykmeldingspapirets bakerste del som en fyller ut spørsmål om en skal til utlandet, og da at en må søke om "lov" Jeg tenker at om en ikke trenger pass til det landet, så ville jeg ikke ha noen betenkeligheter med å krysse nei, og reise en tur.

Kanskje ikke helt etter boka, men ville ikke hatt noen dårlig samvittighet for det, og vil ikke være mer arbeidsdyktig om en drar en liten tur over grensa til sverige

jeg var på en helgetur til london i forrige svangerskap da jeg var sykmeldt, og krysset nei på utenlandsopphold... og det kommer jeg nok til å gjøre igjen om det blir noe tur til sommern.

Tror faktisk du må melde fra til NAV om du reiser utenlands i sykeperioden ja. Har vel noe m sykepenger å gjøre tror jeg, men kjipt hvis du faktisk blir syk utenlands og trenger hjelp. Hvordan fremlegger man det da i etterkant? Da blir man jo avslørt. Sverigetur er jo en annen sak..hehe...men tenkte kanskje mer på en sydenreise eller andre steder i europa[:)]  God tur? [:D]

I januar var me til Gran canaria og som den pliktoppfyllande personen som eg er (grrr [:@]) så kryssa eg ja på sjukemeldinga. Snakka med nav i forkant og fekk beskjed at dei pleide å godkjenne slike søknader, det viktigaste er at du har legeerklæring som seier at turen ikkje kan føre til forverring evt at turen faktisk kan føre til forbedring som ved mitt tilfelle. Eg sendte søknad og erklæring...det var i januar..for ein mnd sidan ringte eg og spurte korleis saka låg an sidan eg ikkje hadde fått noko svar. Søknad?? Dei hadde ikkje mottatt noko søknad?? Heldigvis hadde eg kopi av legeerklæringa så nå får me håpe eg snart får pengene mine. For ein liten kjøretur til sverige/danmark hadde eg gitt F for å vera ærlig.. Men på ei anna side så hadde eg aldri tatt ein lang biltur nå som eg har bekkenløsning. sist eg kjørte 1,5time i bil låg eg nesten kontinuerlig på sofaen i ei veke. ..men det er meg. Dessuten bur me på vestlandet så ein tur til sverige/danmark blir ganske så lang tur.

ORIGINAL: *hemlis_i_magen*

jeg var på en helgetur til london i forrige svangerskap da jeg var sykmeldt, og krysset nei på utenlandsopphold... og det kommer jeg nok til å gjøre igjen om det blir noe tur til sommern.

Men jeg har ikke krysset av noe ja eller nei på utenlandsopphold på de andre to sjukemeldingene mine før? hmmm....

ORIGINAL: alegremama

ORIGINAL: *hemlis_i_magen*

Men jeg har ikke krysset av noe ja eller nei på utenlandsopphold på de andre to sjukemeldingene mine før? hmmm....

hmm.. kanskje det ikke står lenger? det var noe man skulle krysse av på før.. kanskje jeg blander sammen med noe annet[:)] jeg søkte ihvertfall ikke.. var noe som skjedde på impuls og så.. (fikk ikke sett så mye av london, for jeg hadde bekkenløsning da og, men fikk shoppa litt)

ORIGINAL: alegremama

Hvis jeg blir sykemeldt i sommer kan jeg da reise til utlandet, som sverige, danmark osv? Kjipt hvis jeg blir sykemeldt pga bekkenet og ikke kan dra på noen tur [&:] Føler jeg har hørt før at vi ikke kan reise til utlandet om man er sykemeldt?

Heisann!
jeg var i Praha for en mnd siden, det jeg fant ut var at jeg måtte sende inn ett skjema (et fra legen der hun bekrefter at helsen var bra nokk til at jeg kunne reise, samt et skjema jeg måtte fylle ut) som jeg fikk på NAV for at jeg skulle få sykepenger på de dagene jeg var bortreist.
Går sikkert bra om du ikke gjør noe også, men jeg ville være sikker på at jeg hadde gjort alt rett i tilfelle det skulle skje noe på turen da vi var borte en hel uke.. :)

Back
Topp