Sykemeldt og ny jobb

LinnSukkerspinn

Glad i forumet
Har jeg forstått det riktig? ...

Jeg har siste tiden vært sykemeldt pga masse tull og komplikasjoner. Av div grunner velger jeg å slutte i jobben jeg har pr i dag og går direkte over i ny jobb fom. 01.02.

Har lenge vært 100% sykemeldt med penger fra NAV. Fra 01.02. er jeg 70% sykemeldt.
Stemmer det slik jeg har forstått det :

Siden jeg har vært i "arbeid" (sykemeldt fra gammel jobb) sammenhengende og går direkte over i nye jobben har jeg videre rett på sykepenger, men de vil komme direkte fra NAV, ikke nye arb giver?

4 ukers regel i ny jobb gjelder ikke siden jeg går rett over fra gamle jobben til nye jobben?
 
Kjenner forrøvrig jeg er megastressa nå.
Tenk om det blir kluss - om jeg ikke får sykepengene mine osv. Avhengig av de!

Også livredd for å skulle opplyse nye arbgiver om at jeg er 70% sykemeldt... æsj... :(
 
Har jeg forstått det riktig? ...

Jeg har siste tiden vært sykemeldt pga masse tull og komplikasjoner. Av div grunner velger jeg å slutte i jobben jeg har pr i dag og går direkte over i ny jobb fom. 01.02.

Har lenge vært 100% sykemeldt med penger fra NAV. Fra 01.02. er jeg 70% sykemeldt.
Stemmer det slik jeg har forstått det :

Siden jeg har vært i "arbeid" (sykemeldt fra gammel jobb) sammenhengende og går direkte over i nye jobben har jeg videre rett på sykepenger, men de vil komme direkte fra NAV, ikke nye arb giver?

4 ukers regel i ny jobb gjelder ikke siden jeg går rett over fra gamle jobben til nye jobben?
Tror det er sånn. Jeg skiftet jobb sist graviditet og var sykemeldt. Fikk jo pengene via arbeidsgiver da, men så lenge du er i et kontinuerlig arbeidsforhold så tror jeg de slipper arbeidsgiverperioden og dermed 4 ukers regelen. Hadde 4 samtaler med nav i den forbindelse over telefon og alle sa forskjellig, men det ble ordnet til slutt..


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
mener at når du bare fortsetter sykmelding så skal ikke 4ukers regelen gjelde... det er kun ved ny sykmeldingsperiode hvor arb.giver har måtte betale de 16 første dagene..

men dette er hva jeg tror - ta en telefon til NAV å høre du :)
 
Har NAV litt oppi halsen og plages med ekstrem , grusom, angstfornemmelse i forhold til dette, så prøver slippe å ringe dem, men må jeg så må jeg jo. Flytter uansett fra Oslo til Nittedal når det skal begynne gjelde, og kanskje enklere snakke med NAV på bygda framfor Oslo ;)

Fant dette nå og det er slik jeg tror det er :

Så lenge det går under to uker fra du avslutter den gamle jobben og begynner i den nye, så har du fortsatt rett på fulle sykepenger fra første dag. Før du har vært fire uker i den nye jobben har imidlertid ikke din nye arbeidsgiver plikt til å forskuttere, så da får du sykepenger direkte fra NAV.

Går det mer enn to uker, men under én måned fra du slutter i den gamle jobben og begynner i den nye, får du fulle sykepenger direkte fra NAV fra og med 15. dag etter sykemeldingstidspunktet (folketrygdloven § 8-47).

Sykepenger teller imidlertid som arbeidsinntekt, så dersom du er sykemeldt i et eventuelt opphold mellom disse jobbene er du uansett sikret fortsatte sykepenger.

Så da satser jeg på at det er sånn det er.
Lei av å være smådårlig. Igjen, i dag etter legebesøk viser urinprøve +2 i protein og for høyt blodtrykk. Må følges opp videre og får kun begynne 30% i nye jobben fra februar. Blir vanvittig flaut å si dette i og med det er en mellomlederstilling der de hadde regnet med meg.. Får nesten lyst å si fra seg jobben og finne et vikariat her eller der for å i alle fall opparbeide meg rett på permisjonspenger. Vært i jobb siden 13.08 så har pittelitt igjen før jeg har 6 av 10 siste mnd

Tenker på penger, på sykemelding videre og på de jeg "svikter" - ikke rart angsten kommer krypende, men er vel nå man bør fokusere positivt?!
 
mener at når du bare fortsetter sykmelding så skal ikke 4ukers regelen gjelde... det er kun ved ny sykmeldingsperiode hvor arb.giver har måtte betale de 16 første dagene..

men dette er hva jeg tror - ta en telefon til NAV å høre du :)


Ja tror det er sånn..
Men er det sånn om sykemeldingen endres fra 100% til 70% også? Er jo sikkert det når det er uten avbrudd...
 
Back
Topp