Sykemeldt og lønn??

FRK John Deere

Forumet er livet
Har vært sykemeldt hele sommer'n og nå lurer jeg på hvor mye av den faste å den variable lønna jeg har krav på som sykemeldt? Er det noen regler som sier bare 60% av det man skulle ha hatt i lønn eller er det feil?

HJELP!!

(tenker mye på dette da jeg mest sannsynlig må bli sykemeldt resten av svangerskapet pga at arbeidsgiveren ikke kan tilrettelegge arbeidsplassen. Jobber på et sykehjem med TUNG pleie og liten bemanning)

Sykepenger er i utgangspunktet den vanlige lønna di...
Dersom du har jobbet mye skift/ekstra overtid og slikt kan du nok tape litt penger...

Fra NAV sine sider:
Sykepenger fra arbeidsgiveren.

Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet etter, dvs den gjennomsnittlige ukeinntekten din i en nærmere bestemt periode før du ble arbeidsufør, som regel de siste fire ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Dersom du har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, regnes inntekten fra lønnen ble endret. Bare arbeidsinntekt er med i sykepengegrunnlaget. Særgodtgjørelse som bilgodtgjørelse, diett o.l regnes ikke med. Heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse.

Sykepenger fra folketrygden.

Den aktuelle ukeinntekten omregnes til årsinntekt. Dersom denne inntekten avviker mer enn 25 prosent fra den pensjonsgivende årsinntekten, skal sykepengegrunnlaget likevel svare til den sistnevnte inntekten, som regel beregnet på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene som er fastsatt for de tre siste årene før du ble syk.

Sykepengegrunnlaget kan ikke overstige 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (6G).

Ved gradert sykmelding har du rett til sykepenger tilsvarende graden av arbeidsuførhet. Sykepengene kan graderes fra 100 prosent ned til 20 prosent.

Back
Topp