Sykemeldt og ivf?

Angeldust

Betatt av forumet
Hei :happy:
Vet ikke helt hvor jeg skal starte denne tråden, men i utgangspunktet ønsker jeg andres erfaringer, tanker og tips rundt det å være sykemeldt samtidig som man søker hjelp til å bli gravid.

Bakgrunnsinfo: jeg er 33 år, har et barn på 7 fra tidligere, og har vært samboer med nåværende partner i straks 4 år. Vi startet ganske tidlig med å prøve på baby (des 2020), og prøvde håpefullt lenge uten hell. Noen kjemiske mistenker jeg at det var på veien. Fordi jeg på daværende tidspunkt var under utdanning, forsøkte vi å legge babyplanene litt på hylla (fortsatt prøvende uten stress hver måned). Jeg ble ferdig utdannet juni 23, og jobbet noen måneder før jeg etter mange års utmattelse ble sykemeldt. Det er jeg fortsatt per dags dato, men har jobbet litt av og på. Er 100% sykemeldt idag.

Jeg går gjennom en traumebehandling hos psykolog, som er krevende, fint, men tar lang tid. Jeg er utålmodig, men skjønner at det tar tid å bli helt "frisk", da traumene sitter fra hele barndommen og ungdomsår. Jeg skal også henvises til spesialist for utredning av fysiske årsaker til de mange plagene/smertene i hverdagen.

Så til temaet. Jeg føler tiden renner litt fra meg, og jeg hadde alltid sett for meg flere barn. Det er et stort savn og ønske bpde for neg og samboer. Denne måneden er vår 52. Prøveperiode, og det er ganske åpenbart at det ikke kommer til å klaffe naturlig.
Jeg er redd for å (igjen) ta opp temaet for legen min. Vi diskuterte mulig henvisning for et par år siden, men har ikke nevnt det siden jeg ble sykemeldt for 10 måneder siden. Jeg er redd for å bli avvist på grunnlag av min helsetilstand, men føler også at prosessen snart bør igangsettes før det muligens blir ror sent for et barn til.

Er det noen som har erfaring med å være sykemeldt og å søke hjelp? Er sannsynligheten stor for å bli avvist?
Håper på forståelse, og takker for tiden det tok å lese alt dette :Heartpink
 
Personlig tenker jeg at dersom du er langtidssykemeldt for somatisk lidelse, samtidig som du er under behandling for psykisk lidelse, så ville jeg absolutt fokusert på å få helsa bedre før oppstart av ivf. Både behandling og alt som kommer ved eventuelt mislykka eller lykka forsøk krever god helse.
God bedring :)
 
Personlig tenker jeg at dersom du er langtidssykemeldt for somatisk lidelse, samtidig som du er under behandling for psykisk lidelse, så ville jeg absolutt fokusert på å få helsa bedre før oppstart av ivf. Både behandling og alt som kommer ved eventuelt mislykka eller lykka forsøk krever god helse.
God bedring :)
Setter pris på din tilbakemelding
Nå handlet dog spørsmålet mer om erfaringer knyttet til stigma/avslag/gangen i en slik prosess. Ingen vet hvor mange år det vil ta å oppnå optimal helse, eller hvor lang tid det vil ta samlet fra henvisning til en baby. Var heller usikker og nysgjerrig på andres erfaringer med hvordan man har blitt møtt i en slik situasjon :happy:
 
Jeg synes du skal snakke med fastlegen om barneønsket og høre hva han mener. Hvis fastlegen "godkjenner" deg og sender henvisning tror jeg mye er gjort. De som er helt uføre får også ivf, så lenge man har en oppegående partner og kan vise til at man fortsatt har omsorgsevne for barn, på tross av sykdom.

Hvis det blir spørsmål om dette på sykehuset, er det fint å vise til at du og fastlegen sammen allerede har tatt en vurdering på dette.
 
Back
Topp