Sykemeldt og ferie?!

Tainimaini

Første møte med forumet
Hei jeg har et spørsmål ang ferie. Jeg er nå 100% sykemeldt pga bekkenet(er i uke 30- 29+6) og har slitt med plager siden uke 16/17. Skal etter planen gå ut i ferie 14 juli og frem til permisjonen min starter 8 august. Nå som jeg er sykemeldt trodde jeg at ferien min blir utsatt? Og at jeg kan ta den igjen i feks desember?! Men min styrer(jobber i barnehage) mener jeg kan friskmeldes før/til ferien min slik at jeg kan ta ut den da jeg ikke er "for syk" til å reise på ferie...så hvis jeg f.eks kan sitte på en strand så kan jeg ta ferie??

Jeg aner ikke hvilke rettigheter jeg har her-og min lege sier at jeg må være ekstra forsiktig med hva jeg gjør av aktiviteter utover slik at jeg tar vare på bekkenet og hører på kroppen min! Avslappning var vist tingen.. Hva er lover og regler på dette?
Håper dere/du kan hjelpe meg for jeg er heeelt i villrede nå...

Dette er helt opp til deg :)
Er du sykemeldt mer enn 6 dager av din ferie kan du få den tilbake i sin helhet.
Er du lur så utsetter du din ferie, og tar ferien din i permisjonen før nyttår. Da får du utsatt din permisjon med 3 uker og dette kan du gjøre også etter nyttår ta tre eller fire nye uker med ferie og du vil da utsette permisjonen din ytterligere :)
Dette har jeg gjort og har strekt permisjonen min langt.
Arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å ta denne ferien om du er syk :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Er du sykemeldt mer enn 6 dager av din ferie kan du få den tilbake i sin helhet.
Er du lur så utsetter du din ferie, og tar ferien din i permisjonen før nyttår. Da får du utsatt din permisjon med 3 uker og dette kan du gjøre også etter nyttår ta tre eller fire nye uker med ferie og du vil da utsette permisjonen din ytterligere :)

Ahh..er det som høres mest logisk ut i mitt hode også-men ho mener at dette er normal praksis og at jeg ikke kan være sykemeldt om jeg egentlig et frisk nok til å ligge på stranda.. Åsså må jeg huske på at å være gravid IKKE er en sykdom! Uff..tusen takk for svar

Ahh..er det som høres mest logisk ut i mitt hode også-men ho mener at dette er normal praksis og at jeg ikke kan være sykemeldt om jeg egentlig et frisk nok til å ligge på stranda.. Åsså må jeg huske på at å være gravid IKKE er en sykdom! Uff..tusen takk for svar
Jovisst kan man være sykmeldt selv om man er frisk nok til å ligge på stranda. Med mindre det faktisk er jobben din å ligge der :P
Er du sykmeldt i ferien din så har du krav på å flytte den.

Og om det ikkje er mulig å avvikle ferien det året så kan du kreve å få den utbetalt..

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app

Dette har ikke din arbeidsgiver noe med å gjøre egentlig.. utsett ferien din for å strekke permisjonen din. Og hvis du vil reise til utlandet når du er sykemeldt så må du gi beskjed til NAV med skriv fra legen om at det er greit og at det ikke forverrer din helsestasjon. Arbeidsgiveren din kan ta seg en bolle så lenge. Graviditet er ingen sykdom, men man kan få store helseplager av å være gravid! God tur!

Det er faktisk ikke nødvendigvis sånn at dersom du er sykemeldt så får du tilbake ferien. Det er visst forskjell på å være for syk til å jobbe og for syk til å ta ferie. Dvs at det er høyere krav til å bli sykemeldt fra ferien. Fant ikke igjen der jeg har lest om det før, men du får opp noen treff om det når du googler sykemelding og ferie, blant annet en artikkel fra nrk om at både folk og leger tror feil rundt dette.

Har du kraftig/alvorlig bekkenløsning så kvalifiserer du for sykepenger og har krav på å få flyttet ferien. :)

Men skal du oppholde deg i utlandet mister du i de fleste tilfeller rett til sykepenger med mindre legen kan vise til at dette gunstig for din helsesituasjon.

Var vel en artikkel om det nettopp i ei nettavis. Mener det nå gjelder fra dag 1 fra 1.juli. Trenger ikke være 6 dager lenger.

Var vel en artikkel om det nettopp i ei nettavis. Mener det nå gjelder fra dag 1 fra 1.juli. Trenger ikke være 6 dager lenger.

Jeg leste dette jeg også, men aner ikke når det gjaldt fra. Mente det fortsatt var på "høring"?
Norge brøt i alle fall noen eu regler :)
Dette er en veldig bra endring :)

Det er faktisk ikke nødvendigvis sånn at dersom du er sykemeldt så får du tilbake ferien. Det er visst forskjell på å være for syk til å jobbe og for syk til å ta ferie. Dvs at det er høyere krav til å bli sykemeldt fra ferien. Fant ikke igjen der jeg har lest om det før, men du får opp noen treff om det når du googler sykemelding og ferie, blant annet en artikkel fra nrk om at både folk og leger tror feil rundt dette.

Aldri hørt om dette, er man sykemeldt har man krav på å få ny ferie.
Jeg har fått dette flere ganger og har aldri vært for syk til å ha ferie..

Husker du hvilken nettavis? Jeg har googla masse og finner mange forskjellige svar..alt fra at det er andre regler når man er gravid til at min sjef ikke har noe med hva heg bruker ferien på og ikke kan kreve at jeg frisk meldes

Husker du hvilken nettavis? Jeg har googla masse og finner mange forskjellige svar..alt fra at det er andre regler når man er gravid til at min sjef ikke har noe med hva heg bruker ferien på og ikke kan kreve at jeg frisk meldes

Din arbeidsgiver kan ikke kreve en friskmelding, det er helt opp til din lege. Det er han som kan din helse.

Aldri hørt om dette, er man sykemeldt har man krav på å få ny ferie.
Jeg har fått dette flere ganger og har aldri vært for syk til å ha ferie..

Kanskje det er forskjell på å være sykemeldt før ferien starter og skulle bli sykemeldt i ferien. For ser jo den at når man er sykemeldt før ferien starter så bør man få den tilbake. Mens om man blir dårlig i ferien så skal det litt mer til for at man får den tilbake. Blant annet at det må være 6 dager sammenhengende eller noe sånt.

Kanskje det er forskjell på å være sykemeldt før ferien starter og skulle bli sykemeldt i ferien. For ser jo den at når man er sykemeldt før ferien starter så bør man få den tilbake. Mens om man blir dårlig i ferien så skal det litt mer til for at man får den tilbake. Blant annet at det må være 6 dager sammenhengende eller noe sånt.

Ja, det er forskjell, men det kommer nye regler nå som skal gjøre det lettere å få igjen ferien sin om man blir syk i ferien. Og det er supert :)
Men det er stor forskjell på dette ja, ingen arbeidsgiver kan tvinge gjennom en friskmelding om legen sier nei :)

Dette har ikke din arbeidsgiver noe med å gjøre egentlig.. utsett ferien din for å strekke permisjonen din. Og hvis du vil reise til utlandet når du er sykemeldt så må du gi beskjed til NAV med skriv fra legen om at det er greit og at det ikke forverrer din helsestasjon. Arbeidsgiveren din kan ta seg en bolle så lenge. Graviditet er ingen sykdom, men man kan få store helseplager av å være gravid! God tur!
Sign :) God tur :)

Back
Topp