Sykemeldt og ferie??!

Carina 88!

Flørter med forumet
Hei!
Er det noen som har peiling på hvordan det fungerer å reise til feks syden når man er sykemeldt?
Blir man trekt i "lønn" for den eller de ukene man er utenlands?

Spørs om du har ferie med lønn eller uten

Jeg har fast mnd lønn, så jeg får feriepenger i juni, og vanlig lønn i juli! (hvis det var det du mente)[;)]

Det lønner seg å krysse av for at du ikke tar ferie. Hvis du skal oppholde deg i utlandet MÅ du ha legeerklæring på at det ikke er til skade for deg. Du må søke om reiselov for å ha rett til sykepenger. Hvis du drar til utlandet uten å ha søkt om lov, har du egentlig ikke krav på sykepenger og har også brutt Folketrygdloven.

Jeg var sykemeldt i ferien min en gang, og skulle til Syden. Da skrev legen min at det var ok, og NAV godkjente det. Den ferien du har planlagt å ta ut når du er sykemeldt, kan du ta ut senere eller evt. ikke trekkes i lønn for å ta ut ferie.
Du bør sjekke om flyselskapet vil ta deg med på flyet begge veier da.
Er litt ulik praksis tror jeg[;)]

Ohh... merker jeg begynner å bli litt nervøs for den etterlengta synenturen min nå...
Såvidt jeg forso det, så må jeg snakke med nav og legen for å få det godkjennt, og snakke med flyselskapet?!

dersom legen bekrefter at du kan reise utenlands og at det ikke gjør "situasjonen" (sykdommen) din værre kan du fint dra. [:)] Som oftes godkjenner nav det. skal mye til for å ikke få det godkjent med legeerklæring.

Tusen takk for svar [:)] Da håper jeg at ting bedrer seg litt, og at jeg kan få en sisste ferie med min kjære uten unger!!

Dersom du er sykemeldt kan du ikke "forlate landet" uten godkjenning fra lege eller inform. NAV (kan miste retten til sykepenger). Dersom du har betalt ferie som var avsatt opp planlagt i "god tid" for du ble sykemeldt OG er 100% sykemeldt/ ufør, kan du får ferien utsatt (i forhold til arb. giver), slik at du ikke trenger å bruke opp ferien din samtidig som du er sykemeldt.

Mamma er sykemeldt og har nå både vært i Itialia, Tyskland, og Spania mens hun har vært sykemeldt. Hun fikk legeerklæring.

Ja, ta kontakt med NAV og legen din. Det ordner seg helt sikkert.

Men jeg ville sjekket en ekstra gang om de vil la deg fly. Hvis du f.eks. er ganske stor kan noen bli skeptiske.
Hadde en kollega nesten ikke kom seg hjem fra ferie pga det. Hun var ikke for langt på vei i forhold til om det er forsvarlig å fly heller.

fjor var jeg sykmeldt da jeg skulle på ferie og da ble jeg friskmeldt dagen før jeg skulle reise. men nå som jeg er sykmeldt for bekkenløsning, og jeg er sykmeldt til 26juni. og tror ikke jeg kommer i jobb igjen . men vet ikke om jeg skal be om sykmelding helt fram til jeg HAR vært på feire. eller om jeg skal be om sykmelding fram til jeg skla på feire. og ble frisk meldt igjen .
skjønner ikke helt der det .

Nei,det der er jammen ikke lett å forstå seg på[:'(] Har best. meg en lege time til fredag jeg, for å prøve og få litt svar!! Syden turen skal betales på tirsdag, så greit å få vite litt før vi betaler! Er jo ikke sikkert jeg er sykemeldt 100% når vi reiser, men kommer nok ikke fullt ut i jobb med det første..
Nå kjenner jeg at jeg "gleder" meg til å eventuelt bli litt klokere på dette punktet [:D] Skal holde dere oppdatert om hvilke svar jeg får[;)]

jeg reiste til egypt når jeg var gravid med tobias, ikke noe problem for meg å få godkjent dette med nav[:D]
men jeg hadde litt problemer når vi skulle fly hjem, dem mente at det var for nærme termin.... (var 20 uker når vi var der så da kan du tenke deg størlsen på magen....) måtte virklig snakke for meg for å få dem til å skjønne at jeg bare var stor...

Hei

Jeg er nesten helt sikker på at man må være 100% arbeidsufør med sykemelding, for å kunne få igjen ferien (forskyve). Avvikler man ferie i sykemeldingsperioden uten å være 100% ufør med sykmelding, mener jeg NAV ikke betaler ut penger (slik en annen skriver over).

Ja, også er det opp til hvert selskap hvor nær terminen du kan være når du reiser. Reiser du nærme terminen med et selskap som godkjenner det, og det feks blir en streik, eller utsettelse eller ettellerannet som gjør at du må ta et annet fly tilbake så er det ikke sikkert de slipper deg på. Så det tryggeste er å reise så fort som mulig.

Vi skulle til tyrkia 2 uker i august !! men avbestilte da jeg ble gravid, angrer, men viste jo ikke hvordan formenville være så langt ut i svangerskapet, så jeg gleder meg heller til å ta med meg en liten en til hvite strender :D

vi reiser til USA i slutten av juli. og da er jeg 26 uker, men pappan min jobber i SAS og han har hørt med reglene der , og der kan man reise helt til man er 36 uker. men da må man ha med seg legeerklæring. men tekte jeg skulle ha det med meg for det . for de er rimlige strenge i USA.
men får høre med legen min åssen det blir med sykmelding når vi skal dra. eller om jeg må frisk meldes.

oppdater dere andre også a , som finner ut noe mer om dette :)
greit å høre hva forskjellige leger sier

Da har jeg vært hos legen, ble sykemeldt 2 uker til så får vi se/håpe at formen kommer seg ;) Er ennå 4 uker til jeg skulle hatt feri, så det legen min sa var, at hvis jeg skulle være sykemeldt da, så må jeg fylle ut det grønne papiret på sykemeldingen og sende til nav, så godkjenner de den (mest sansynlig) så er det bare til og reise[:D] ble ikke trekt noen ting når det gjeller penger så lenge jeg får det godkjennt!! Så jeg får bare håpe at jeg enten er ute i jobb igjen, eller at de godkjenner det ;)

ble sykmeldt til 19 juli jeg .og reiser 21 juli til USA . og legen min ville at jeg skulle snakke med jordmor og gynekologen på sykehuset om å få reise. og da er det de som avgjør om jeg får lov. i usa er de så strenge på det , og i forhold til reiseforsikring, og i forhold til at vi har hatt ass befr, hvis det skulle skje noe. siden det er så langt å fly, og jeg er da nesten 26 ukr på vei.
så kommer til å bli passe pist off hvis de velger å si nei til at jeg får reise .
men jeg skal til legen igejn den 19 og sankke med legen da om å få reise som sykmeldt ller om jeg blit frisk meldt.

Back
Topp