Sykemeldt og feri

12aug<3

Andre møte med forumet
Heei:)
Jeg er nå 100% sykemeldt ut svangerskapet, ettersom det ikke fynka med tilrettelegging:/ sjefen lovet og løy og preset meg til og gå mer en jeg klarte.

Jeg satte opp og fikk feri i uke 26 frem til permisjon, og når jeg var innom jobben hadde sjefen min uten og si i fra satt min 5 ferie uke i uke 25, slik at jeg har 5 uker sommerferi og deretter rett ut i permisjon.. Ønsker ikke min 5 ferieuke ettersom jeg ikke har tjent opp feri, men sjefen sier jeg må, og at turnusen er satt.

Hun sa også at jeg måtte huske og stoppe sykemeldingen min fra og med uke 25, slik at jeg fikk lønn???

Etter det jeg har forstått må jeg ikke ta ut 5 ferieuke?
Er en sykemeldt i feri så er en det, og ferien vil da være tilgode
Jeg blir jo trekt i lønn når jeg ikke har tjent opp feri, men ettersom jeg er sykemeldt vil jeg da kunne få vanlig lønn??

Er nyutdannet og litte inni systemet! Håper noen forstår min elendige måte å forklare saken på x)

Husk at det i utgangspunktet er forskjell på å være sykemeldt fra jobb og sykemeldt fra ferie. Man er ikke nødvendigvis for syk til å ha ferie med andre ord.

Man har som arbeidstaker både rett og plikt til å ta ut ferie på 25 virkedager, men ikke sammenhengende - det tviler jeg på arbeidsgiver kan tvinge deg til. Du kan motsette deg å ta ut ferie som ikke dekkes av feriepenger. Så om du ikke har tjent deg opp til noe ferie overhodet så har du faktisk ikke plikt til å ta ut ferie - men du har rett på det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Husk at det i utgangspunktet er forskjell på å være sykemeldt fra jobb og sykemeldt fra ferie. Man er ikke nødvendigvis for syk til å ha ferie med andre ord.

Man har som arbeidstaker både rett og plikt til å ta ut ferie på 25 virkedager, men ikke sammenhengende - det tviler jeg på arbeidsgiver kan tvinge deg til. Du kan motsette deg å ta ut ferie som ikke dekkes av feriepenger. Så om du ikke har tjent deg opp til noe ferie overhodet så har du faktisk ikke plikt til å ta ut ferie - men du har rett på det.

Kloke ord.

Til HI:
Du "må" kun ha den ferien du har opparbeidet deg rett til.

Signerer de andre! Men om du også er sykmeldt når du skulle ha hatt ferie, så blir den bare utsatt! Men den må his de fleste benyttes før utgangen av året.. Noen kan få overført litt til året etter, men er vell ikke mange som praktiserer det..

Sent from my Nexus 4 using BV Forum mobile app

Du har ikke plikt til å ta fem uker ferie, Du er ikke pålagt å ta mer enn tre uker ferie. Du får feriepenger for hhv fire eller fem uker, og tar du ikke ferie så lenge skal du heller ikke få fullt utbetalt. Du kan overføre to uker til neste år, men hvis du heller ikke tar de ut da mister du de pengene. Men det er jo uvesentlig siden du ikke har opparbeidet deg feriepenger. Ho kan ikke sette deg opp på ferie når du er sykemeldt, dette må du kunne styre selv. Hvis du uansett ikke får feriepenger, så må jo du kunne fortsette å være sykemeldt t permisjon..?

Vi får utbetalt feriepenger i juni, og jeg kommer ikke til å ta ut ferieukene før i august/september slik at jeg får forlenget permisjonen min, så da sparer jeg bare feriep til da, siden jeg ikke får permisjonspenger de ukene.

Last edited:
Eg blei sjukmeldt forrige svangerskap, da blei ferien utsatt å eg tok den i permisjonen, sånn den blei litt lengre istedn.. om du ikkbe har opparbeida deg ferie so høyrdest det rart ut at dei skal kunne sette deg opp sånn dei vil.. kanskje nåken organiserte som har gode svar?:-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Kan overføre alt når man ikke får tatt den ut pga fortsatt sykdom eller permisjon.

Sent from my iPad using BV Forum

JEg har brukt å utsette ferien om jeg har vært sykemeldt i svangerskapet og heller tatt ferie i permisjonstiden sånn at den ble forlenga med noen uker.

Høres ut som vi har to helt vidt forskjellie sjefa! Har fått super tilrettelegging etter lovnad om det og får spare hele ferin min til etter permisjon så eg får forlenga den. Og eg e i fast arbei og har opptjent full feri!! Dåli personalpolitikk!!

Min sjef har heldigvis ikke satt opp ferie på meg, slik at jeg kan slenge den inn i permisjonen... så med ferien, neste år har jeg 10 uker ekstra: )

Sent from my LG-D802 using BV Forum mobile app

Jeg har tatt ut ferien min i november slik at jeg utsetter permisjonen, samme gjør jeg neste år, det blir noen uker ekstra hjemme. Ikke problem på min arbeidsplass.

Det er legen din som sykmelder deg så å stoppe sykmeldingen kan de jo ikke kreve, den er der jo med grunnlag i vurdringen av din helse. Du får ikke gjennomført ferien pga sykdom. Koble inn tillitsvalgte du, så ordner det seg nok om dette blir for vanskelig for din nærmeste leder.

Back
Topp