Sykemeldt i prøvetid, kan de si meg opp?

Gravidmednr5

Forelsket i forumet
Jeg har nå 3 uker ferie, (etter 2 uker sykemelding) å er skikkelig dårlig, men håper at det går seg til iløpet av ferien..

Skal begynne i ny jobb etter ferien, hvor jeg har prøvetid på 6 mnd.. Kan de si meg opp om jeg blir sykemeldt pga kvalmen? :/
 
Nei, det er klart de ikke kan det. Det beste er å være ærlig om graviditeten så fort du er i uke 12. De kan ikke si deg opp eller gjøre andre endringer bare pga graviditet og kvalme, det er diskriminering. Da skal det være at du ikke er skikket til jobben. Så om du er ærlig så har du ingenting å tape. Men ofte så er det slik at man må ha jobbet x antall uker før man kan ta egenmld/sykmeld. Har du sjekket ut det?
 
Det dem kan göra är att förlänga din prövotid tilsvarande du er sykemeldt! Som nyansatt har man ikke egenmelding så du måste bli sykemeldt av lege. Lycka till!
 
Ja forstår jeg må til lege, bare håper det går om jeg trenger det :) har ikke sjekka om jeg har rett på det :/ Men rart om man ikke kan bli sykemeldt.. Mye kan jo skje fra man skriver under til man begynner :)
 
De kan ikke sparke deg nei :) og sykemeldt kan du bli uansett sett,men om du har rett til sykepenger er en annen sak. Egenmelding tror jeg du får etter å ha vært i jobb i 1 mnd.
 
Ja forstår jeg må til lege, bare håper det går om jeg trenger det :) har ikke sjekka om jeg har rett på det :/ Men rart om man ikke kan bli sykemeldt.. Mye kan jo skje fra man skriver under til man begynner :)

Du har selvsagt rett til å være syk:) Leverer du sykmelding har du gyldig fravær. Arbeidsgiver vil nok forlenge prøvetiden din tilsvarende fraværet.

Anbefaler også at du forklarer årsaken til fraværet selv om arbeidsgiver ikke har rett til å vite dette. Det vil skape tillit mellom dere og du unngår at arbeidsgiver spekulerer i hvorfor du er borte og hvor egnet du er for stillingen.

Rett til sykepenger fra arbeidsgiver er det en fire ukers opptjeningstid på.

Egenmelding kan brukes etter to måneders ansettelse.

Alt fravær før 2 mnd ansettelse må altså dokumenteres med sykmelding fra lege. Blir du syk før fire ukers ansettelse skal ikke arbeidsgiver betale sykepenger og du må kontakte NAV for å høre om du har rett på sykepenger fra dem.

Håper dette løser seg fint for deg! Lykke til i jobb :)
 
Du har selvsagt rett til å være syk:) Leverer du sykmelding har du gyldig fravær. Arbeidsgiver vil nok forlenge prøvetiden din tilsvarende fraværet.

Anbefaler også at du forklarer årsaken til fraværet selv om arbeidsgiver ikke har rett til å vite dette. Det vil skape tillit mellom dere og du unngår at arbeidsgiver spekulerer i hvorfor du er borte og hvor egnet du er for stillingen.

Rett til sykepenger fra arbeidsgiver er det en fire ukers opptjeningstid på.

Egenmelding kan brukes etter to måneders ansettelse.

Alt fravær før 2 mnd ansettelse må altså dokumenteres med sykmelding fra lege. Blir du syk før fire ukers ansettelse skal ikke arbeidsgiver betale sykepenger og du må kontakte NAV for å høre om du har rett på sykepenger fra dem.

Håper dette løser seg fint for deg! Lykke til i jobb :)
Bare lurer på en ting jeg :) er det etter 4 ukers ansettelse som man har rett på sykepenger? Er ganske nyansatt selv og har jobbet 2 uker før jeg ble tvingt til 3 ukers fellesferie. Og nå er jeg blitt skikkelig dårlig :(
 
Bare lurer på en ting jeg :) er det etter 4 ukers ansettelse som man har rett på sykepenger? Er ganske nyansatt selv og har jobbet 2 uker før jeg ble tvingt til 3 ukers fellesferie. Og nå er jeg blitt skikkelig dårlig :(

Du må ha vært ansatt i 4 uker før du har rett på sykepenger fra arbeidsgiver, ja. Se folketrygdloven paragraf 8-18. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-4-2

Dersom du har full opptjening av feriepenger i fjor må du avvikle full ferie hos din nye arbeidsgiver. Selv om du ikke har full opptjening må du avvikle ferie dersom arbeidsgiver innstiller driften f.eks stenger kontoret for en periode. Se ferieloven paragraf 5 (5).

Om du blir så dårlig i ferien at du ville vært for syk til å dra på jobb kan du kreve ferien utsatt til senere på året. Det er flere vilkår som må være oppfylt for at du skal kunne kreve dette. Se i så fall ferieloven paragraf 9 (1). Hvorvidt du kan og vil benytte denne muligheten, får du vurdere selv :)

God bedring!!
 
Back
Topp