Sykemeldt i ferien

Kengu

Forumet er livet
VIP
Er det noen som kan reglene om det her inne

Jeg er fullt sykemeldt og kommer også til å være det i ferien. Jeg vet man kan få igjen ferien senere når man er Sm i ferien, men jeg har siste arbeidsdag i august å er Sm helt til det, kan man da få penger utbetalt i stedet sidem jeg ikke kan ta igjen ferien senere?
 
Jobber du kommunalt? Vet ikke om det er noen forskjell ift lovverk. Hadde en medarbeider for ett par år siden som var i samme situasjon, hun fikk det utbetalt iallefall ☺️
 
De er ikke lovpålagt til å gjør det nei. Du har rett til å få den utsatt. Men om du ikke jobber der lengre enn august så går jo ikke det for deg. Eventuelt at du får det dokumentert så kan du ta den senere i år om du jobber da?
 
Er det noen som kan reglene om det her inne

Jeg er fullt sykemeldt og kommer også til å være det i ferien. Jeg vet man kan få igjen ferien senere når man er Sm i ferien, men jeg har siste arbeidsdag i august å er Sm helt til det, kan man da få penger utbetalt i stedet sidem jeg ikke kan ta igjen ferien senere?
Hvis du slutter i den jobben så får du det som er igjen av ferie utbetalt ja.
 
Dersom du slutter bør du få den utbetalt i sluttoppgjøret. Men for sikkerhetsskyld bør du avtale med leder at de får ordnet det praktiske i lønnssystemet.
 
De er ikke lovpålagt til å gjør det nei. Du har rett til å få den utsatt. Men om du ikke jobber der lengre enn august så går jo ikke det for deg. Eventuelt at du får det dokumentert så kan du ta den senere i år om du jobber da?
Det går ikke
 
Er trolig i samme situasjon og skjønte det slik at jeg får utbetalt 5 ukers ferie (det som er trukket i juni) + feriepenger opptjent i år :) Jobber kommunalt og sykemeldt.
 
Jobber du kommunalt? Vet ikke om det er noen forskjell ift lovverk. Hadde en medarbeider for ett par år siden som var i samme situasjon, hun fikk det utbetalt iallefall ☺️
Det er ingen forskjell. Du får lønn som vanlig alle uker du jobber. Når det er ferieavvikling trekkes du i lønn men får feriepenger i stedet. Den betalte ferien vi har er ikke egentlig betalt men spart opp gjennom feriepengene som utbetales i stedet for lønn. Hvis man slutter i en jobb før all ferie man har opptjent feriepenger for er brukt,får man både lønn for all tid jobbet og feriepengene som står igjen.
 
Ja det gjør du nok. Har i allefall fått det selv. Jobber i kommunen. Ikke på grunn av sykemelding men på grunn av ferie som ble trekt som jeg ikke rakk å ta ut ved jobb bytte.
 
Er det noen som kan reglene om det her inne

Jeg er fullt sykemeldt og kommer også til å være det i ferien. Jeg vet man kan få igjen ferien senere når man er Sm i ferien, men jeg har siste arbeidsdag i august å er Sm helt til det, kan man da få penger utbetalt i stedet sidem jeg ikke kan ta igjen ferien senere?


§ 9.Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv

(1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv)

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i løpet av ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.



Her er forutsetningen at du er helt arbeidsufør, altså 100% sykemeldt. Dersom dette er tilfellet, kan du kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret.

SÅ du er ikke pålagt å ta ferie, jeg er i samme situasjon nå og velger da å ta ut ferien min for å ikke ha trøbbel i papirene seinere. Jeg får halvparten fra nav som da er sykepengene, også halvparten er feriepengene de trakk i mai, så jeg kan få lønn når jeg har ferie.
 
Back
Topp