Sykemeldt i ferien

SHS

Elsker forumet
Noen her som har blitt sykemeldt i ferien?

Lurer litt på hvordan det fungerer. Vet jo man da kan få utsatt ferien. Men hvorfor må man krysse av på sykemeldingen at man har avtalt ferie? Hvilken betydning har det for NAV?

I mitt tilfelle, må jeg krysse av ferie i sykemeldingen fordi jeg har gradert sykemelding, mens når jeg var 100% sykemeldt fikk jeg ferien tilgode.. Om det er rett eller ei vet jeg neimen, for jeg tror sjefen "gir tilbake ferien" litt på dagshumøret :p

Blir du sykmeldt når du har ferie, altså i ferien får du den vel tilbake, m om du blir sykmeldt før avtalt ferie tror j faktisk man må krysse av for at man har avtalt ferie med arbeidsgiver på forhånd og da får man den ikke tilbake....tror j...men ta en tlf til NAV å spør, de har som regel peiling....;)

Jeg ble sykemeldt i ferien da jeg brakk ankelen. Fikk da de ukene tilbake. Så har enda 3 uker til gode. Tar ei uke ferie i år og overført 2 til neste år.

Nav betaler ikke sykepenger om du tar ut ferie, så hør med arbeidsgiveren din. Men du har krav på ny ferie når du er blitt frisk igjen :)

NAV betaler ikke ut penger når du krysser av for ferie, men du har rett på å få tilbake ferien :)

Hentet fra: http://www.holdpusten.no/nyheter/de...ar-ferie/a5e028e3-3292-4e0d-8e3b-1fb66145ba0a

Blir du som arbeidstaker helt arbeidsufør før ferien, kan du kreve ferien utsatt til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag du skulle ha hatt før ferien.

Det er ikke automatikk i at ferien utsettes selv om det mottas sykemelding. Sykemeldingen er kun en dokumentasjon på at du kan få utsatt ferie. I tillegg må du fremsette krav om dette, enten muntlig eller skriftlig.

Arbeidstakere som blir helt arbeidsuføre minst tre virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie gis som ny ferie senere i ferieåret.

Medfører arbeidsuførheten at feriefritid ikke kan avvikles innen ferieåret, kan du kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieåret. (Ferieloven § 9.1) Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp.

Delvis sykemelding er ikke grunnlag for utsettelse av ferie. Arbeidstaker må krysse av på sykemelding at ferie er avviklet i sykemeldingsperioden, og ferien registreres på vanlig måte.

hvis du skal ha igjen for ferien, skal du krysse på at du ikke har ferie.

Jeg ble sykemeldt i min ferie, og fikk igjen noen dager. krysset på ikke ferie. men senere den høsten skulle vi ut å reise, og da skulle jeg ha ferie, så da satte jeg opp ja. (var blitt i bedre form, men ikke frisk nok til å jobbe 100%, samtidig som legen og jeg var enige om at en miljøforandring kunne gjøre godt)

NAV betaler ikke ut penger når du krysser av for ferie, men du har rett på å få tilbake ferien :)

Hentet fra: http://www.holdpusten.no/nyheter/de...ar-ferie/a5e028e3-3292-4e0d-8e3b-1fb66145ba0a

Blir du som arbeidstaker helt arbeidsufør før ferien, kan du kreve ferien utsatt til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag du skulle ha hatt før ferien.

Det er ikke automatikk i at ferien utsettes selv om det mottas sykemelding. Sykemeldingen er kun en dokumentasjon på at du kan få utsatt ferie. I tillegg må du fremsette krav om dette, enten muntlig eller skriftlig.

Arbeidstakere som blir helt arbeidsuføre minst tre virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie gis som ny ferie senere i ferieåret.

Medfører arbeidsuførheten at feriefritid ikke kan avvikles innen ferieåret, kan du kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieåret. (Ferieloven § 9.1) Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp.

Delvis sykemelding er ikke grunnlag for utsettelse av ferie. Arbeidstaker må krysse av på sykemelding at ferie er avviklet i sykemeldingsperioden, og ferien registreres på vanlig måte.

nytt fra i år, er at man får igjen ferien fra første sykedag, altså ikke etter 3 dager =)

og ikke reis utenlands, da får man ikke penger for perioden man er utenlands. hjalp ikke med erklæring fra lege heller =(

nytt fra i år, er at man får igjen ferien fra første sykedag, altså ikke etter 3 dager =)

og ikke reis utenlands, da får man ikke penger for perioden man er utenlands. hjalp ikke med erklæring fra lege heller =(

Neivel? Trodde dette var innafor så lenge man hadde erklæring jeg..:(

Back
Topp