Sykemeldt i 8 uker, tlf fra nav om å stanse sykepenger

Emiliemor

Gift med forumet
Har vært sykemeldt i 8 uker grunnet kvalme og oppkast i svangerskapet. Var på jobb 2 dager i jula men det var altfor mye å gjøre og det endte med at jeg ble enda dårligere. Ble 100% sykemeldt igjen. Har ikke hatt møte med arbeidsgiver enda. Skal ha det i morgen. Har egentlig ingen plan om hva som skjer videre. Kaster fortsatt opp hver dag og er fortsatt en del kvalm utover dagen. Jeg ble egentlig paff når hun ringte og fikk bare svart at jeg ikke visste selv hva jeg tenker meg. Har egentlig en dårlig dag i dag. Hun sa hun ikke skulle stanse sykepengene mine siden jeg skal snakke med arbeidsgiver i morgen.

Jeg vet ikke hvor aktuelt det er for meg å komme tilbake på jobb, hvertfall ikke nå. Bare stopper de sykepengene mine hvis legen min mener jeg skal være 100% sykemeldt lenger?

Du er ikke alene om å få den beskjeden. :p Vi er vel 3 stk på termingruppa som har fått det brevet i det siste. Du trenger egentlig bare sjekke at alle punkter er fylt ut av legen din riktig. Evt. kan legen din sende en dialogmelding til nav, hvor vedkommende redegjør for situasjonen din. Jeg var delvis i jobb til og med den 7. uka, var 100 % smld. den 8. uka og da stoppet de sykepenger. Kan begynne å lure. Men en redegjørelse fra legen din til nav er det du trenger, at du er 100% sykemeldt er ikke godt nok, de må vite opplegget ditt. :)

Hvis legen ikke gir godt nok grunnlag for hvorfor du ikke kan være delvis sykmeldt eller arbeidsgiver ikke har skrevet noe om hvorfor tilrettelegging ikke er mulig kan de det ja. Står veldig greit i lovverket rundt sykepenger. Lege og arbeidsgiver har sammen med deg plikt til å gi tilbakemelding på disse tingene når du har vært sykmeldt i åtte uker.

Du er ikke alene om å få den beskjeden. :p Vi er vel 3 stk på termingruppa som har fått det brevet i det siste. Du trenger egentlig bare sjekke at alle punkter er fylt ut av legen din riktig. Evt. kan legen din sende en dialogmelding til nav, hvor vedkommende redegjør for situasjonen din. Jeg var delvis i jobb til og med den 7. uka, var 100 % smld. den 8. uka og da stoppet de sykepenger. Kan begynne å lure. Men en redegjørelse fra legen din til nav er det du trenger, at du er 100% sykemeldt er ikke godt nok, de må vite opplegget ditt. :)

Takk for svar ❤️ jeg følte jeg ble litt tatt på senga. Skulle jo ha spurt om ting og sagt at jeg fortsatt kaster opp hver dag så at jeg ikke helt vet mer akkuratt nå siden jeg må ta uke for uke. Men jeg fikk litt sjokk og hadde ikke lyst til å si noe for jeg merket jeg ble sliten av tanken på alt det stresset. Jeg skal til jordmor også neste uke fordi arbeidsgiver tenker jeg bør ha svangerskapspenger. Jobber på et sykehjem hvor det spares inn og det er lite folk. Når jeg prøvde meg i jula endte det med at jeg måtte stelle alle på avdeling og alt var bare stress og jeg var helt utslitt og dårlig flere dager etterpå.

Her stoppet de sykepenger selv om jeg prøvde meg i aktivitet innen 8 uker OG legen hadde gitt en begrunnelse på hvorfor jeg fortsatt trengte videre sykemelding. Etter noen telefoner og en tur ned på det lokale nav-kontoret hvor de til slutt måtte ringe min saksbehandler viste det seg at det var oppfølgingsplanen som manglet hos meg (selv om det stod noe helt annet i brevet jeg mottok). Så ja, de kan stoppe sykepengene.

Her stoppet de sykepenger selv om jeg prøvde meg i aktivitet innen 8 uker OG legen hadde gitt en begrunnelse på hvorfor jeg fortsatt trengte videre sykemelding. Etter noen telefoner og en tur ned på det lokale nav-kontoret hvor de til slutt måtte ringe min saksbehandler viste det seg at det var oppfølgingsplanen som manglet hos meg (selv om det stod noe helt annet i brevet jeg mottok). Så ja, de kan stoppe sykepengene.

Satser på at det ordner seg etter jeg får sendt inn oppfølgingsplanen i morgen :)

• Liker
Reactions: BMC
Arbeidsgiver sendte inn skriftlig at hun ikke klarte å tilrettelegge, samtidig som legen oppga grunn for sykemelding. Jeg fikk aldri brev om dialogmøter, og det var fordi god dokumentasjon forelå. Men nav passer vel bare på at arbeidsgiver gjør sin plikt og du gjør din plikt. Tror neppe du får stopp i sykepenger, bare pass på å dokumentere det dere gjør mens du er sykemeldt :)

Arbeidsgiver sendte inn skriftlig at hun ikke klarte å tilrettelegge, samtidig som legen oppga grunn for sykemelding. Jeg fikk aldri brev om dialogmøter, og det var fordi god dokumentasjon forelå. Men nav passer vel bare på at arbeidsgiver gjør sin plikt og du gjør din plikt. Tror neppe du får stopp i sykepenger, bare pass på å dokumentere det dere gjør mens du er sykemeldt :)

Takk for svar :) forstår at nav gjør jobben sin bare frustrerende når legen har skrevet at jeg fortsatt sliter med kvalme og oppkast og at arbeidsgiver er dårlig på tilrettelegging. Da lurer jeg på hva mer som skal skrives. Planen er jo å prøve å jobbe 50% etter sykemeld går ut neste uke. Så håper ikke de stopper det før det. Syntes sånt er så slitsomt. Men er vel fordi ikke det har blitt sendt inn noen oppfølgingsplan.

Dette er legen og arbeidsgivers ansvar å informere om hvorfor du ikke er tilbake. Ta kontakt med de. Det kan være fordi det er opplyst om at arbeidsgiver ikke tilpasser. Sørg for at NAV får beskjed om at du er så dårlig at tilpasning ikke hjelper.

Takk for svar :) forstår at nav gjør jobben sin bare frustrerende når legen har skrevet at jeg fortsatt sliter med kvalme og oppkast og at arbeidsgiver er dårlig på tilrettelegging. Da lurer jeg på hva mer som skal skrives. Planen er jo å prøve å jobbe 50% etter sykemeld går ut neste uke. Så håper ikke de stopper det før det. Syntes sånt er så slitsomt. Men er vel fordi ikke det har blitt sendt inn noen oppfølgingsplan.

Det er nok fordi den oppfølgingsplanen ikke foreligger ja. Her ble det sendt inn at tilrettelegging ikke var mulig, og da bortfaller kravet om oppfølgingsplan så lenge sykefraværsgrunnen er den samme. Skjønner godt at det er frustrerende. Her er det jo egentlig arbeidsgiver som ikke har gjort sin del av jobben, og den er det du som får kjenne på. Men etter i morgen ordner det seg nok :)

Det er nok fordi den oppfølgingsplanen ikke foreligger ja. Her ble det sendt inn at tilrettelegging ikke var mulig, og da bortfaller kravet om oppfølgingsplan så lenge sykefraværsgrunnen er den samme. Skjønner godt at det er frustrerende. Her er det jo egentlig arbeidsgiver som ikke har gjort sin del av jobben, og den er det du som får kjenne på. Men etter i morgen ordner det seg nok :)

Ja, det er nettopp det. Min arbeidsgiver bare roter og det er hele tiden jeg som har måtte ta ansvar. Det er helt kaos der og jeg merker at det har jeg bare ikke ork til å komme tilbake til :( men vi får se hva vi kommer frem til. Hun vil at jeg skal søke svangerskapspenger og det sier jo i mine øyne at hun ikke har tenkt til å tilrettelegge for meg. Jeg kunne nok klart å jobbe 50% hvis tilstandene ikke hadde vært slik det er på jobb. Det er mye og gjøre og lite folk som da sier at det blir mye stell og tunge løft alene. Men vet ikke om det er svangerskapspenger grunn i seg selv. Og legen min føler jeg ikke hører på meg når jeg er der og ikke husker hun hva vi har gjort sist gang osv. Uff.. Nå klager jeg mye! Hehe.. Hater å være avhengig av å være sykemeldt osv når det er så mye styr. Aller helst skulle jeg ha vært i god form og jobbet masse.

Jeg fikk brev i går om at de stoppet sykepengene mine 7/1. Er det rart folk får nerveproblemer? Nav gjør jo folk bare sykere. Jeg har senebetennelse og jobben har sagt i fra om at de ikke kan tilrettelegge.

Hos meg glemte bare legen å sette kryss og skrive en setning med begrunnelse. Det var i sommer. Da var det visstnok ganske nytt dette. Jeg merket det med at pengene fra nav ikke kom. Fikk legen til å ordne opp og sende inn elektronisk, så ble det greit

Fikk den beskjeden selv, fikk arb giver til å skrive brev om at jeg ikke kunne jobbe og de ikke kunne tilrettelegge for meg...

Back
Topp