Sykemeldt i 50 %

Spirenr3

Blir kjent med forumet
Jeg er sykemeldt i 50%, å i dag hadde jeg sykemeldingsdag. Så får jeg plutselig spørsmål fra sjefen om jeg kunne tenkt meg å jobbe ekstra i kveld. Har hun lov til det? Kunne jeg gått på jobb? Jeg er jo sykemeldt av en grunn liksom. Pga kvalme og vondt bekken. :/

Uten å si noe sikkert, så mener jeg man ikke har lov til å jobbe ekstra når man er sykemeldt. Da hadde man jo strengt tatt ikke hatt behov for den sykemeldingen

Det jeg stussa litt på også! Å at hun spør i det hele tatt:/ det er jo en grunn for at jeg er sykemeldt :)

Jeg er sykemeldt i 50%, å i dag hadde jeg sykemeldingsdag. Så får jeg plutselig spørsmål fra sjefen om jeg kunne tenkt meg å jobbe ekstra i kveld. Har hun lov til det? Kunne jeg gått på jobb? Jeg er jo sykemeldt av en grunn liksom. Pga kvalme og vondt bekken. :/
Jo man kan faktisk det :-/
Jeg er også 50% sykemeldt, sjefen vill jeg skal være 75% sykemeldt men jobb 50% i og med at når jeg er på jobb så går jeg på halv maskin. Har snakket med andre inkludert legen så det er fullt mulig å jobbe mer selv om du er sykemeldt. Men så må jo du selvsagt kjenne om du klarer det :-)

Når man mottar 50% svangerskapspenger kan man ikke jobbe ekstra. Skulle tro de samme reglene gjelder ved sykemelding :)

Om det er skikkelig krise på jobben, hadde jeg bedt om tilsvarende fri en annen dag samme uke.. Måtte ofte gjøre det sånn når jeg var 50% sykmeldt, fordi butikken var avhengig av folk på jobb.
Men å ta på seg ekstra timer uten å kutte en annen dag tror jeg ikke de kan be deg om..

Jeg trodde ikke man kunne ta ekstra vakter når man hadde en delvis sykemelding, men vet det ikke 100% sikkert.

Når en er sykemeldt (uansett prosent) kan en jobbe så mye en vil/kan/orker over prosenten. Men er en eks. 50% sykemeldt sånn som du er kan du ikke jobbe mindre enn 50%. Da må du ha mer sykemelding om behovet er der. Arbeidsgiver vet dette og har lov å spørre. Spørsmålet blir heller om det er så hyggelig hyggelig å spørre en som er hjemme og er syk.. Du er ved din fulle rett til å si nei takk, jeg har sykedag:-)

Sykemeldingsregler er sånn at hvis du er sykemeldt 50% skal du yte 50% av normal arbeidsmengde på 100% tid.

Det betyr i praksis at du må yte 100% på halve tiden om du skal være borte halve tiden. Så jo hun kan i teorien be deg jobbe ekstra om hun kan "bevise" at du ikke yter det du skal.

Desverre komplisert når man føler seg dårlig:/

Da har du forresten rett på å ta igjen den dagen du heller gikk på jobb en annen dag i sykemeldingsperioden :-)

Back
Topp