Sykemeldt -hva er innafor?

Litja17

Elsker forumet
Septembergull'17
Høsthjerter 2017
Marsboere 2020
Er 20% sykemeldt for å kunne ha kortere dager -vanligvis er det rett hjem og sløve/sove på sofaen noen timer. Og så kvikner eg litt til utover kvelden, og prøver å gjøre hyggelige ting da, ofte trening eller lignende. Godt å få kobla ut hodet litt og stillesitting blir det nok av likevel.

Men så føles det så feil å gjøre ting når eg har gått tidlig hjem (litt redd for at noen skal avsløre meg) - oppdratt med å ikke få være på fritidsaktiviteter når eg var hjemme fra skolen.
Samtidig er det bra for både meg og jobb at eg har noe anna som skjer i livet også (og er iblant redd for å skulla sovne bak rattet på slutten av arbeidsdagen).

Så - fine damer - er det greit å være sykemeldt fra jobb pga trøtt/uvel og likevel være aktiv på fritida når eg orker?

Ja, det synes jeg! Enkelt og greit. Det er jo en grunn for at du er sykmeldt. Hadde du ikke følt behovet, hadde du jo jobbet. At du kvikner til på kvelden er bare bra. Viktig å holde seg i form og å ha litt å bidra med på hjemmebane også [emoji4][emoji108]

Du må lytte til kroppen din. Og hvis dette er i samråd med lege, så skal du ikke ha dårlig samvittighet!

Trening er absolutt innenfor! Vi har så mye igjen for å holde oss aktive gjennom svangerskapet, både med tanke på overskudd til jobb resten av tiden du går gravid, men også i tiden etter fødsel. Det er også viktig at vi tar vare på oss selv mentalt, så fritidsaktiviteter trenger du ikke ha dårlig samvittighet for!

Men jeg forstår likevel veldig godt hvordan du har det, jeg er oppdratt på samme måten. Kanskje du kan invitere venninner hjem til deg, f.eks, så kan du være sosial med god samvittighet, uten å være redd for å bli "avslørt"? Selv om jeg mener det er helt innenfor å kunne komme seg litt ut av huset uten å måtte bekymre seg for at noen på jobb skal se deg.

Du er jo ikke sykemeldt for at du er for lat til å jobbe, du er sykemeldt for å ha overskudd til å ha ett verdig liv ved siden av jobben[emoji6] ihvertfall min tanke. Dra og tren med god samvittighet om du orker. Og det kommer trolig aldri noen og takker deg for å jobbe ræva av deg ut hele graviditeten og ikke ha mulighet til fritid ved siden av.
-sniker.

Er 20% sykemeldt for å kunne ha kortere dager -vanligvis er det rett hjem og sløve/sove på sofaen noen timer. Og så kvikner eg litt til utover kvelden, og prøver å gjøre hyggelige ting da, ofte trening eller lignende. Godt å få kobla ut hodet litt og stillesitting blir det nok av likevel.

Men så føles det så feil å gjøre ting når eg har gått tidlig hjem (litt redd for at noen skal avsløre meg) - oppdratt med å ikke få være på fritidsaktiviteter når eg var hjemme fra skolen.
Samtidig er det bra for både meg og jobb at eg har noe anna som skjer i livet også (og er iblant redd for å skulla sovne bak rattet på slutten av arbeidsdagen).

Så - fine damer - er det greit å være sykemeldt fra jobb pga trøtt/uvel og likevel være aktiv på fritida når eg orker?

Helt innafor! Ikke mye sykmeldt du er uansett ;) hadde du vært 100% sykmeldt og gått på treningssenter hver dag så hadde jeg nok reagert som kollega;)

Gjør det du vil gjøre. Som folk skriver her, du er ikke sykemeldt fordi du ikke gidder jobbe, du er sykemeldt fordi du er sliten. Og det handler også om forsvarlighet i jobben. Hvis du holder på å sovne bak rattet har du faktisk ikke lov til å kjøre i følge veitrafikkloven. Jeg er 40% sykemeldt nå av nøyaktig samme grunn. Jeg er så sliten på slutten av arbeidsdagen at jeg er redd for å gjøre feil. Og i min jobb kan det bli ganske kritisk.

Og som Tigerbaby skriver; det er ingen som kommer til å takke deg for at du jobber ræva av deg under graviditeten. Ta vare på deg selv og mini, og gi f... i hva de andre sier.

Trening feks er investering i fremtidig helse, og kan få deg til å ikke bli mer sykemeldt enn høyst nødvendig fremover. Er jo bare supert om du bruker tida på fysisk aktivitet. Og tenker arbeidsplassen din sannsynligvis ville ment det var innafor at du ble sykemeldt nettopp for å kunne ha overskudd til sånt.
Hadde jeg som din kollega tenkt hvert fall.

Jeg tenker at jeg er sykemeldt slik at jeg skal klare å ta vare på familien min og meg selv på en normal måte. Jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg drar å handler på dagen når jeg er sm. Skulle jeg gjort det til "vanlig tid" måtte jeg hatt med 2-åringen, noe jeg ikke hadde klart akkurat nå, og da hadde det blitt lite mat i huset!
At jeg er ute å går tur når jeg har overskudd og føler for det er også helt innafor. Trening er bra for kroppen og hodet! Og det er viktigere å bruke overskuddet du har på deg selv og den lille i magen enn å bruke det på jobb, som Tigerbaby sa du allikavel ikke får noe takk for, men babyen vil takke deg for at du holder deg i form så du klarer å ta vare på h*n etter fødsel og i mange år framover!

Back
Topp