Sykemeldt, fortelle sjefen om årsak?

klatremusa

Elsker forumet
Augustlykke 2015
Junibarna 2019
Snøkrystallene2021❄️
Hei!
Har vært sykemeldt pga kvalme/oppkast i en uke og skal videre sykemeldes ut kommende uke. Kom nylig tilbake fra sist svangerskapspermisjon og har dårlig samvittighet for å være borte igjen. Føler jeg må forklare meg for sjefen. Er bare 7+ noen dager, så er enda veldig tidlig. Den 19. Går jeg over på ferie frem til august, er lærer. Føler jeg ikke har så god dialog med rektor og tror ikke hun kommer til å bli glad på mine vegne.
Ville dere fortalt det til sjefen eller bare sagt at jeg er videre sykemeldt, uten noen forklaring?

Hei!
Har vært sykemeldt pga kvalme/oppkast i en uke og skal videre sykemeldes ut kommende uke. Kom nylig tilbake fra sist svangerskapspermisjon og har dårlig samvittighet for å være borte igjen. Føler jeg må forklare meg for sjefen. Er bare 7+ noen dager, så er enda veldig tidlig. Den 19. Går jeg over på ferie frem til august, er lærer. Føler jeg ikke har så god dialog med rektor og tror ikke hun kommer til å bli glad på mine vegne.
Ville dere fortalt det til sjefen eller bare sagt at jeg er videre sykemeldt, uten noen forklaring?

I ditt tilfelle tror jeg ikke jeg ville sagt noe:happy: hun vil jo forså det i ettertid..

Jeg skal sykemeldes før mine neste nattevakter, legen sa jeg kunne sykemeldes for de før uke 12. Også søker vi om tilrettelegging etter uke 12. Om jeg skulle miste vil jeg ikke at sjefen skal vite det.. da vet jo hun at vi prøver igjen osv.. tenker det må være helt ok å holde det frem til det:happy: er veldig synlig på meg, så etter det må jeg nok bare si det:happy:

I ditt tilfelle tror jeg ikke jeg ville sagt noe:happy: hun vil jo forså det i ettertid..

Jeg skal sykemeldes før mine neste nattevakter, legen sa jeg kunne sykemeldes for de før uke 12. Også søker vi om tilrettelegging etter uke 12. Om jeg skulle miste vil jeg ikke at sjefen skal vite det.. da vet jo hun at vi prøver igjen osv.. tenker det må være helt ok å holde det frem til det:happy: er veldig synlig på meg, så etter det må jeg nok bare si det:happy:
Ja, det er jo det jeg har mest lyst til. Bare vente litt :p

Du er ikke pliktig til å forklare arbeidsgiver hvorfor du er sykmeldt, i alle fall ikke når jobben ikke kan tilrettelegge for deg. Og du trenger ikke varsle arbeidsgiver om at du er gravid før det er 12 uker til du skal ut i permisjon, så de kan heller ikke kreve at du skulle fortalt om dette tidligere. Jeg hadde ikke fortalt det til arbeidsgiver før jeg er klar for det, uavhengig av om jeg hadde blitt sykmeldt eller ikke. Og hvis det i tillegg er sånn at arbeidsgiver ikke hadde vært glad på mine vegne så hadde jeg drøyet det så lenge jeg kunne!

Jeg har valgt å fortelle min leder/arbeidsgiver at jeg er gravid, selv om det fremdeles er veldig tidlig i svangerskapet. Mine grunner for å fortelle er
1) jeg hadde spontan abort i februar i år og den dagen jeg våkna til aborten skulle jeg på dagvakt, Jeg måtte derfor ringe meg inn syk. Det var en kollega som tok telefonen og når jeg hørte stemmen hennes knakk jeg helt sammen å fortalte om aborten og at hun godt kunne si det til leder slik at leder ikke trengte å ringe meg ( leder ringte uansett for å høre hvordan det var med meg)
2) jeg jobber i Rus og psykiatri og derfor er det noen oppgaver og personer jeg ikke skal gå til når jeg er gravid, dette kan begrunnes med at en gravid ikke skal bli utsatt for fysisk utagering som kan skade foster eller meg selv og eventuelle smitter o.l

Min leder ble veldig gla på mine vegne når jeg fortalte det til henne, så jeg angrer ikke på det:)

Last edited:
Jeg er også lærer og forstår problemstillingen din! Jeg hadde tenkt til å si det rett før ferien, men så hadde jeg møte med rektor på torsdag (8+4) og da holdt jeg på å spy på kontoret. Så fant ut at det beste var å si det. Du er jo sykemeldt og hvis rektor ikke er av den støttende sorten så ville jeg ha ventet. De kan jo ikke akkurat begynne å finne vikar for permisjonen nå (med mindre du går rett ut i sykemelding etter sommeren), så det har ikke noe å si om du sier det nå eller når du kommer tilbake. Er jo bare å skylde på 12-ukersgrensen. De fleste holder seg jo til den :)

Sniker . Pga korona fikk vi ikke tidlig ultralyd, så jeg s det ikke før i uke 18, etter OUL. Har fått jævlig mye ufortjent pes for det, men har retten på min side. Ville kanskje sagt det siste dag før ferien,eventuelt sendt en epost rundt uke 12.

Back
Topp