Sykemeldt for lavt blodtrykk?

Studenten

Studenten
Er det noen som har vært det? Mitt blodtrykk var på 96/58. Mye svimmel, trøtt og det svartner ofte for meg.
 
Er det noen som har vært det? Mitt blodtrykk var på 96/58. Mye svimmel, trøtt og det svartner ofte for meg.

Høres veldig lavt ut... Ikke bra hvis du svimer av. Jeg har det samme, men ikke fullt så lavt. Har heldigvis en grei sjef som sender meg hjem når jeg ikke er i form, så jeg trenger ikke sykemelding. For meg varierer det fra dag til dag, så hadde sikkert heller brukt egenmelding de dagene det var ille, men jeg vet jo ikke hvordan det er for deg. Hva sier legen?

Et tips som du kanskje har fått allerede: lakris får opp blodtrykket og Farris hjelper mot svimmelheten. Jeg kverker nedpå en halvliter farris om morgenen når jeg kjenner at det er en "svimmel-dag" på gang.
 
Ein kollega av meg var sjukemeldt ei stund pga lavt blodtrykk så er absolutt ein mulighet :) Ville tatt det opp med legen din om du føler det er eit problem å jobbe og så kan h*n vurdere din situasjon :) Som nemnt over her er farris veldig greit, og prøv å alltid ha mat i nærheita så du kan små ete litt, ei banan her og der f.eks ;) Lakris er ikkje anbefalt til gravide! :)
 
Jeg er sykemeldt... så du kan bli sykemeldt pga lavt blodtrykk. Jeg har en jobb der jeg ikke kan småspise gjennom dagen, så umulig for meg å være på jobb. I tillegg kaster jeg opp, så det er også en grunn til sykemeldingen.
 
Ein kollega av meg var sjukemeldt ei stund pga lavt blodtrykk så er absolutt ein mulighet :) Ville tatt det opp med legen din om du føler det er eit problem å jobbe og så kan h*n vurdere din situasjon :) Som nemnt over her er farris veldig greit, og prøv å alltid ha mat i nærheita så du kan små ete litt, ei banan her og der f.eks ;) Lakris er ikkje anbefalt til gravide! :)

Skal vel spise ganske mye lakris før man kommer over grenseverdien. [emoji4]
 
Kjekt å vite, ringte legekontoret i dag for å høre om man fikk sjekka blodtrykk uten time, men det gikk vist ikke.
Har hatt lavt blodtrykk før (når jeg ikke var gravid), og da var beskjeden å drikke mer kaffe og spise mer lakris. Kjipt at det ikke funker nå liksom.
 
Hadde 95/60 store deler av graviditeten. Ble 50% sykemeldt etter at jeg holdt på å svime av på toget.... Helt ok å leve med det lave trykket når jeg ikke er gravid, men større plager av det under graviditet. Lurt å roe ned tidlig og heller holde seg litt i gang lenger!!
 
100/60 er ikke lavt for gravide. Men noen blir jo mer påvirket av trykket enn andre.
Dette er vel heller induviduelt? Jeg er uendig med deg, og vil kalle dette et lavt blodtrykk. Det samme med 96/58 som hos TS. Men ja, noen blir mer påvirket av blodtrykket enn andre, det er jeg enig i. Men altså, lavt blodtrykk er lavt blodtrykk, og høyt blodtrykk er høyt blodtrykk, uavhengig om man er gravid eller ei. Selvsagt spiller utgangspunktet en rolle her.
 
Jeg har hatt lavt blodtrykk nå i graviditeten, og det har ligget på 100/60.. Fikk beskjed av legen at det var lavt..men ikke farlig lavt.. Jeg har ved flere anledninger måtte legge meg ned (også midt i offentligheten:oops:), for ikke å svime helt av. Det svartner og jeg blir dårlig. Ofte har det sammenheng med lavt blodsukker, (de to tingene påvirker hverandre) så det er viktig å få i seg nok vann og mat. Jeg har aldri hatt dette problemet før jeg var gravid, og aner egentlig ikke hva blodtrykket var før, annet enn at legen har fortalt jeg har alltid hatt lavt blodtrykk. Men det påvirker tydelig graviditeten.. Om du føler deg ofte dårlig, snakk med legen. Kanskje aktiv sykemeldig er noe? Håper du blir bedre etterhvert:)
 
Systolisk trykk/overtrykk på 100 eller mindre er lavt. Ikke faretruende, men det er lavt.
Ikke uvanlig at gravide har lavt blodtrykk, og at man blir svimmel etc.

Har den siste tiden hatt 100/64 i blodtrykk og merker forskjell fra der jeg pleier å ligge.

Dersom du er plaget av blodtrykket kan man sykemeldes.
 
Ja, det kan man absolutt bli. Selv om selve blodtrykket i seg selv ikke nødvendigvis er farlig, er det jo potensielt veldig farlig å kjøre bil, dusje, ha ansvar for andre, eller bare stå oppreist med så lavt blodtrykk at man besvimer.
Jeg svimte av i dusjen da jeg var gravid, og etter det måtte jeg sitte på en kasse i dusjen, og kunne ikke kjøre bil lenger f.eks.
Jeg var alt sykemeldt, men hadde lett sykemeldt meg om jeg ikke alt var det, for jeg kunne ikke jobbet i min jobb mens jeg var så svimmel og svimte av i hytt og vær.

Spis mer salt, hold blodsukkeret stabilt, drikk mye vann og hvil når du må,
Må du stå rolig, bør du vagge fra side til side for å heve blodtrykket litt.

God bedring! <3
 
Hadde også lavt blodtrykk, men hadde ikke sykemelding. Sjefen hadde god forståelse for situasjonen og jeg gikk hjem om jeg følte for det, tok pauser osv. Jeg lå på det samme som deg fra start til slutt, og sliter med det nå i ettertid også. Men legen har aldri nevnt sykemelding grunnet det.
 
Back
Topp