Sykemeldt før og etter permisjon?

Milkyway

Blir kjent med forumet
Desemberglede 2015
(formuleringen er delvis lånt fra et gammelt innlegg fra et annet forum, men klarer ikke formulere meg mer presist selv)

Saken er: jeg har vært sykemeldt i 9 mnd når jeg går ut i permisjon.
Jeg må mest sannsynlig gjennom en operasjon etter permisjonen er over, og kan ikke tenke meg annet enn at jeg må sykemeldes igjen etter perm. Men hva gjelder her? Opparbeider man rettigheter til nytt år med sykelønn under foreldrepermisjon, siden den gjelder som arbeidsinntekt?

Hun første NAV damen mente at jeg ville kun få et år sykepenger tilsammen, og at etter perm jeg ville ha ca to mnd "tilgode" med sykepenger. Høres jo rart ut med tanke på at man er "friskmeldt" i et år i perm. Mens den andre jeg snakket med mente jeg ville ha rett på et nytt år.

Lurer jeg også på

Har sjekket litt opp i dette og mener å tolke paragrafer dithen at det er mulig. Skal finne link :)

I dette dokumentet står det følgende:

"
Sykepenger - foreldrepenger
[Tilføyd 10/05, 12/12]

Dersom en person blir sykmeldt på nytt etter en periode hvor vedkommende har mottatt sykepenger og foreldrepenger, skal det ved vurderingen av om vedkommende har opptjent ny sykepengerett, legges vekt på perioder hvor medlemmet har hatt omsorg for eget barn. Omsorgsarbeid i foreldrepengeperioden likestilles med inntektsgivende arbeid. Dersom vedkommende er i stand til å ha omsorgen for sitt barn, opptjenes ny rett til sykepenger. Dersom det er uklart at omsorgsarbeidet er gjenopptatt, må det vurderes om det er behov for dokumentasjon for å avgjøre om vedkommende har vært arbeidsfør i forhold til omsorgsarbeidet."

Ringte faktisk NAV forvaltning og spurte nå, og der var svaret klokkeklart: så lenge man har foreldrepermisjon på minst 26 uker så opparbeider man seg rett til nye 248 dager, og de regner foreldrepermisjon som at man har vært i "vanlig" jobb :)

Back
Topp