Sykemeldt eller ikke etter innsett

Emiliemor

Gift med forumet
Hva gjør dere ?

Jeg er veldig i tvil. Jobber som hjelpepleier på et sykehjem og fortiden er det innsparinger og det har derfor vært litt for mye stress i det siste. Sambo vil absolutt at jeg skal sykemelde meg. Han sier det er dumt å risikere såpass mye tid, penger og følelser vi har lagt i dette. Men hvis det var meningen at man skulle blitt sykemeldt så hadde man vel blitt det tenker jeg? (Jeg er mester på å presse meg igjennom ting sikkert derfor han er bekymret også). Men så tenker jeg også at dersom det ikke går nå så kommer jeg sikkert til å klandre meg selv for at jeg ikke tok det mer med ro. Jeg skal uttak på onsdag og mest sannsynlig innsett på fredag og da går jeg rett på jobbehelg.

Last edited:
Det må man bare kjenne på selv egentlig... Jeg jobbet forrige forsøk, men ser i ettertid at jeg burde holdt meg hjemme da. Ville være sterk å klare alt, men ikke alltid det går. Jeg var mer påvirket av medisinene og det mentale enn jeg skjønte der og da. Så neste forsøk blir jeg hjemme både for min og jobbens del! Mange som gjør begge deler, kommer bare an på hvordan man selv takler ting best, noen fikser jo ikke å være hjemme heller:) Lykke til!

Jeg ble sykemeldt i 2 uker etter innsett.

Jeg tenker også litt sånn at jeg har tatt tak i en del ting som har ligget å ulmet. Dette er ting fra oppvekst osv. Så jeg har i stedet for å fortrenge det "facet" det og har da gått til psykolog ca 1 gang i uka det siste året. Det har vært krevende og i begynnelsen var jeg sykemeldt pga. Det utløste en del angst og depresjon. Jeg har gradvis blitt bedre og nå de siste to ukene så føler jeg meg skikkelig bra. Jeg er redd for at hvis jeg ikke sykemelder meg og det ikke går kan jeg klandre meg selv også kanskje jeg faller litt tilbake til der jeg var.

Det er vel bedre å angre på noe man har gjort enn noe man ikke har gjort. Så hvis det ikke går og jeg har vært sykemeldt så kan jeg heller prøve å jobbe neste gang. Men da vet jeg at jeg har gjort alt jeg kan.

Jeg får se formen min på fredag og ta avgjørelsen min da :)

Jeg tenker også litt sånn at jeg har tatt tak i en del ting som har ligget å ulmet. Dette er ting fra oppvekst osv. Så jeg har i stedet for å fortrenge det "facet" det og har da gått til psykolog ca 1 gang i uka det siste året. Det har vært krevende og i begynnelsen var jeg sykemeldt pga. Det utløste en del angst og depresjon. Jeg har gradvis blitt bedre og nå de siste to ukene så føler jeg meg skikkelig bra. Jeg er redd for at hvis jeg ikke sykemelder meg og det ikke går kan jeg klandre meg selv også kanskje jeg faller litt tilbake til der jeg var.

Det er vel bedre å angre på noe man har gjort enn noe man ikke har gjort. Så hvis det ikke går og jeg har vært sykemeldt så kan jeg heller prøve å jobbe neste gang. Men da vet jeg at jeg har gjort alt jeg kan.

Jeg får se formen min på fredag og ta avgjørelsen min da :)
Så bra du tar tak i ting og jobber med å få det bedre! <3 Denne prosessen her er jo tøff i seg selv, så sikkert ekstra viktig å passe på å ha sikkerhetsnettet rundt seg:)
Husk at det både går an å prøve seg på jobb og så bli sykemeldt hvis det ikke funker, eller bli sykemeldt og så begynne å jobbe igjen hvis du vil. Og også gradert sykemelding. Er jo også noen som har vondt en stund etter uttak (men gikk fort over for min del), og da vil jo gjerne kroppen bestemme litt hvordan det blir. Du får bare høre på kropp og sinn når du kommer så langt, det er en styrke å kjenne sine egne begrensninger også:) Som min lege sa til meg i dag: det vil være bedre både for deg og arbeidsgiver at du eventuelt er borte en kortere periode nå, istedenfor å gå så i kjelleren at man blir borte mye lenger senere! Det hadde hun sett for mange eksempler på!

Så bra du tar tak i ting og jobber med å få det bedre! <3 Denne prosessen her er jo tøff i seg selv, så sikkert ekstra viktig å passe på å ha sikkerhetsnettet rundt seg:)
Husk at det både går an å prøve seg på jobb og så bli sykemeldt hvis det ikke funker, eller bli sykemeldt og så begynne å jobbe igjen hvis du vil. Og også gradert sykemelding. Er jo også noen som har vondt en stund etter uttak (men gikk fort over for min del), og da vil jo gjerne kroppen bestemme litt hvordan det blir. Du får bare høre på kropp og sinn når du kommer så langt, det er en styrke å kjenne sine egne begrensninger også:) Som min lege sa til meg i dag: det vil være bedre både for deg og arbeidsgiver at du eventuelt er borte en kortere periode nå, istedenfor å gå så i kjelleren at man blir borte mye lenger senere! Det hadde hun sett for mange eksempler på!

Ja, det er jo kun en liten periode av livet ❤️ det er mange muligheter. Jeg kan jo Ta meg egenmeld lørdag og søndag også har jeg fri mandag også.
Så vi får bare se. Som du sier så kan jeg jo være i dårlig form etter innsett også.

Sist svangerskap så var jeg borte nesten hele svangerskapet så det er vel litt det jeg kjenner på også. At jeg skal bli borte nå også evt. Store deler av svangerskapet. Jeg var borte pga. Kvalme, lavt blodtrykk i begynnelsen også ekstreme kynnere fra uke 14 og truende for tidlig fødsel senere. Men det betyr jo ikke at det blir det samme denne gangen. Men jeg kommer hvertfall til å ta mye hensyn hvis jeg først blir gravid :)

Jeg går bare for Sm de 3 dagene jeg får fra sykehuset.. Men jobber på legekontor så vi har organisert max nå.. vi er 3 legesekretærer og typisk skulle hun ene operere og bli sykemeldt 14 dager fra neste uke og hun siste sekretæren hadde allerede bestilt seg ferie den ene fredagene vi begge er borte så vi har omorganisert max på listene de neste ukene hehe..
Heldigvis har vi verdens flotteste kollegaer og pasienter som ikke klager på om timen endres en dag eller to :)

Jeg går bare for Sm de 3 dagene jeg får fra sykehuset.. Men jobber på legekontor så vi har organisert max nå.. vi er 3 legesekretærer og typisk skulle hun ene operere og bli sykemeldt 14 dager fra neste uke og hun siste sekretæren hadde allerede bestilt seg ferie den ene fredagene vi begge er borte så vi har omorganisert max på listene de neste ukene hehe..
Heldigvis har vi verdens flotteste kollegaer og pasienter som ikke klager på om timen endres en dag eller to :)

Hehe.. Er ikke det typisk :p godt det er mulig og omorganisere da :)

Stress er ikke bra under rugetiden. Jeg har en veldig stressende jobb, så jeg velger å ta egenmelding onsdag, torsdag og så får jeg se om jeg blir hjemme fredag også, og så er det helg. Jeg vil ikke ta sjansen på å ødelegge noe, men jeg tenker mye på jobben :(

Stress er ikke bra under rugetiden. Jeg har en veldig stressende jobb, så jeg velger å ta egenmelding onsdag, torsdag og så får jeg se om jeg blir hjemme fredag også, og så er det helg. Jeg vil ikke ta sjansen på å ødelegge noe, men jeg tenker mye på jobben :(

Det er ganske høy stressfaktor hos oss. Særlig helg og dagvakter. Kveldsvakter i hverdagen kan være roligere. Det er så typisk oss damer å ha dårlig samvittighet for alt mulig!

Det er ganske høy stressfaktor hos oss. Særlig helg og dagvakter. Kveldsvakter i hverdagen kan være roligere. Det er så typisk oss damer å ha dårlig samvittighet for alt mulig!

Jepp! Det er veldig typisk!
Men man må vel bare gjøre det som er rett for seg selv. Jobben klarer seg uansett :)

Jeg hadde heldigvis arbeidshelg denne helgen jeg :p har 2 jobber, men den ene er 20%stilling bare... så den er det 3 helger til jeg skal på igjen. .
Men jeg kommer ikke tiL å presse meg om jeg kjenner antydning til stress engsng.. dette har vi ventet på i over 3.5 år så ikke Søren om jeg tar sjanser :)

Back
Topp