Sykemelding

Lykkelitenn

Bli kjent med forumet
Trenger råd.

Jeg vurderer sterkt en sykemelding en uke eller tre. Dette er noe jeg vet jeg får og at legen støtter. Rett og slett fordi jeg er så stresset over at dette ikke skal gå bra, og stresser mer av å være på jobb. Hodet henger heller ikke med, og flere kollegaer har reagert på at jeg er helt fjern og gjør feil jeg ellers aldri ville gjort. Jeg ønsker ikke å være åpen om dette med leder eller kollegaer på en god stund.

Men samvittigheten min tillater meg ikke dette ovenfor arbeidsplassen og kollegaene mine.

Noen tips og råd noen kan komme med? Hva ville dere gjort?
 
Man har ingen krav å si hva det gjelder, men for mitt vedkommende ville jeg sagt det til leder, og ikke kollegaer. Føler det er greit at leder vet om det. Samtidig sitter jeg plutselig i samme båt, og vil også unngå å fortelle leder innen lønnsforhandlingene er på plass i august, så det kaaan jo gå an å si at man er syk og så fortelle i ettertid om det kjennes mer komfortabelt ut?
 
Jeg var tidlig ute med å informere arbeidsgiver pga tilrettelegging. Men det eneste de har kunnet tilrettelegge med egentlig er hjemmekontor. Det er likevel lange dager og en vaktordning som ikke ligner grisen. Denne uken var jeg også på en jobbreise der jeg måtte holde graviditeten skjult med mye alkohol i omløp rundt middagsbordet. Jeg var så sliten etter den reisa og alle vaktene jeg har hatt i det siste, at jeg fikk en ukes sykemelding nå. Skulle hatt vakt denne helgen. Men har ikke dårlig samvittighet. Helsa er viktigst og dette er en tøff tid for kroppen. Å kunne hvile når man trenger det, er veldig viktig for å klare å fungere ellers. Så jeg håper denne uka gir meg nok hvile. Evt så sykemelder jeg meg en uke til, fram til jeg går ut i ferie 3 uker. Da er jeg brått over i andre trimester innen jeg er tilbake.
 
Man har ingen krav å si hva det gjelder, men for mitt vedkommende ville jeg sagt det til leder, og ikke kollegaer. Føler det er greit at leder vet om det. Samtidig sitter jeg plutselig i samme båt, og vil også unngå å fortelle leder innen lønnsforhandlingene er på plass i august, så det kaaan jo gå an å si at man er syk og så fortelle i ettertid om det kjennes mer komfortabelt ut?
I utgangspunktet ingen problemer med å fortelle til leder, men jeg vet at leder vil bli sur for denne nyheten. Selv om leder ikke har rett til det, så skjer det og det vil dessverre bare gå utover meg.
 
Jeg var tidlig ute med å informere arbeidsgiver pga tilrettelegging. Men det eneste de har kunnet tilrettelegge med egentlig er hjemmekontor. Det er likevel lange dager og en vaktordning som ikke ligner grisen. Denne uken var jeg også på en jobbreise der jeg måtte holde graviditeten skjult med mye alkohol i omløp rundt middagsbordet. Jeg var så sliten etter den reisa og alle vaktene jeg har hatt i det siste, at jeg fikk en ukes sykemelding nå. Skulle hatt vakt denne helgen. Men har ikke dårlig samvittighet. Helsa er viktigst og dette er en tøff tid for kroppen. Å kunne hvile når man trenger det, er veldig viktig for å klare å fungere ellers. Så jeg håper denne uka gir meg nok hvile. Evt så sykemelder jeg meg en uke til, fram til jeg går ut i ferie 3 uker. Da er jeg brått over i andre trimester innen jeg er tilbake.
Arbeidsgiver her har også tidligere sagt til andre, og mitt forrige svangerskap at det kunne tilrettelegges. Men lite ble tilrettelagt og endte derfor opp med svangerskapspenger. Akkurat nå føler jeg ikke formen tilsier at jeg ikke kan jobbe, annet enn at jeg er ekstremt trøtt og fjern. Men jeg er oppriktig redd for å miste pga stress. For min del også kunne det vært 2 uker sykemelding før 1 uke med ferie, og tror det hjulpet mye. Men samvittigheten sier noe annet…
 
Samvittigheten vil alltid være der, men det er en øvingssak å klare å sette egne behov foran. Det er ikke lett, men det blir bedre når vi øver på det. Ønsker deg masse lykke til med valget! Synd å høre at leder er lite tillitsvekkende, det hjelper jo ikke akkurat.
 
Back
Topp