Sykemelding

Måneskinn<3

Flørter med forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Septemberlykke 2024
Noen som er sykemeldt? Helt eller gradert? Jeg har snart time hos legen for å spørre om sykemelding, men syns det så tøft. Men jeg er på bristepunktet. Må trappe ned litt før kroppen sier stopp. Mye smerter og sliten.
 
Jeg er gradert sykemeldt. Synes det var et nederlag å gå til legen å få det, men legen sa det så fint: arbeidsgiver tjener bedre å ha deg lengere i gradert sykemelding, enn at du blir 100% borte med engang. Husk: ingen kommer å klappe deg på skuldrene får du presset deg til å jobbe lenge i svangerskapet.
 
Jeg er gradert sykemeldt. Synes det var et nederlag å gå til legen å få det, men legen sa det så fint: arbeidsgiver tjener bedre å ha deg lengere i gradert sykemelding, enn at du blir 100% borte med engang. Husk: ingen kommer å klappe deg på skuldrene får du presset deg til å jobbe lenge i svangerskapet.
Det var fint sagt. Håper legen min har samme tankesett. Kjenner ikke fastlegen min. Sykt å tenke på at jeg har presset meg selv til å jobbe, med både oppkast og kvalme, og nå er resultatet at jeg er helt på kanten til å bryte sammen.
 
Det lukter sykmelding her også i nærmeste fremtid. Sliter med ekstremt lavt blodtrykk og er mye svimmel.
 
Jeg ble 100% sykemeldt resten av svangerskapet forrige fredag
 
40% sykemeldt. Blir nok det så lenge kvalmen fortsatt herjer!
 
Det lukter sykmelding her også i nærmeste fremtid. Sliter med ekstremt lavt blodtrykk og er mye svimmel.
Jeg er også veldig ofte svimmel.
Jeg er samtidig redd for å bli avvist av legen. Tenk om at det jeg er sliten, vondt i bekken og svimmel ikke er godt nok grunnlag for sykemelding. Hørt flere som ikke har fått det av legen sin. :-/
 
Jeg er også veldig ofte svimmel.
Jeg er samtidig redd for å bli avvist av legen. Tenk om at det jeg er sliten, vondt i bekken og svimmel ikke er godt nok grunnlag for sykemelding. Hørt flere som ikke har fått det av legen sin. :-/
Sniker!
Første gang jeg gikk gravid (i 2020) endte det med at jeg gikk på en smell fordi jeg ventet for lenge med å be om sykemelding :shy:
Endte opp med å bryte sammen på en legetime fordi jeg var så sliten!
Jeg ble så sykemeldt 100 % i 2 uker før jeg gikk rett på gradert sykemelding. Selv om jeg gikk på den smellen presterte jeg å gjøre tilsvarende «feil» igjen med at jeg presset meg for lenge før jeg ba om 100 % sykemelding. Jobbet (gradert) frem til 1 uke før fødsel… og holdt på å gå på ny smell med alt det medførte.

Så min anbefaling er at du ber om sykemelding. Det er absolutt ingen som er tjent med at du treffer veggen :Heartred
Jeg vil tro legen vil være enig med deg om du bare forklarer hvordan du har det. Skulle mot formodning h*n være vanskelig, hadde jeg bedt om samtale med jordmor og forklart hvordan du har det. Jordmor kan ikke sykemelde deg, men hun kan ta kontakt med legen din og forklare hvordan ståa er og gi en sterk anbefaling om sykemelding.

Masse lykke til :love7
 
Last edited:
Får jeg spørre hva årsaken er? Du må ikke svare hvis du ikke ønsker :)
Ingen problem det ☺️ jeg har diabetes type 1 og under et svangerskap skal man ha stålkontroll på blodsukkeret. Man skal nesten ha lavt blodsukker hele tiden. Og lavt blodsukker er ikke forenelig med jobben jeg har. Så enkelt forklart så har jeg vel lagt blodsukkeret mitt litt høyere enn nødvendig pga jobb.

Grunnen til at man skal passe på blodsukkeret og evt insulinmengden er at insulin er et veksthormon og kan bidra til større baby og man kan evt få andre komplikasjoner Ved diabetes type 1 og svangerskap ☺️
 
78% her, det er så liten tid vi har til å kun pleie vår egen helse, så det er viktig å være realistisk!♥️ (Leser og hører om mange som ofte presser seg mer når de er gravide, og møter veggen. Det ønsker ikke jeg!)
 
Jeg er også veldig ofte svimmel.
Jeg er samtidig redd for å bli avvist av legen. Tenk om at det jeg er sliten, vondt i bekken og svimmel ikke er godt nok grunnlag for sykemelding. Hørt flere som ikke har fått det av legen sin. :-/
Jeg får synsforstyrrelser og lammelser ifbm migrene og svimmelhet. Det er lite forenlig med en jobb hvor jeg tilbringer mye tid i bil...
 
Sniker!
Første gang jeg gikk gravid (i 2020) endte det med at jeg gikk på en smell fordi jeg ventet for lenge med å be om sykemelding :shy:
Endte opp med å bryte sammen på en legetime fordi jeg var så sliten!
Jeg ble så sykemeldt 100 % i 2 uker før jeg gikk rett på gradert sykemelding. Selv om jeg gikk på den smellen presterte jeg å gjøre tilsvarende «feil» igjen med at jeg presset meg for lenge før jeg ba om 100 % sykemelding. Jobbet (gradert) frem til 1 uke før fødsel… og holdt på å gå på ny smell med alt det medførte.

Så min anbefaling er at du ber om sykemelding. Det er absolutt ingen som er tjent med at du treffer veggen :Heartred
Jeg vil tro legen vil være enig med deg om du bare forklarer hvordan du har det. Skulle mot formodning h*n være vanskelig, hadde jeg bedt om samtale med jordmor og forklart hvordan du har det. Jordmor kan ikke sykemelde deg, men hun kan ta kontakt med legen din og forklare hvordan ståa er og gi en sterk anbefaling om sykemelding.

Masse lykke til :love7
Takk for svar! :Heartred

Høres ut som meg. Jeg har bare ventet med å søke lege, men nå har jeg gjort det. Time neste uke. Spent! Håper hun forstår:Heartred
 
Jobber på båt med rotasjon, 4 uker på og 4 uker av. Har kommet meg igjennom, men nå kjenner jeg at jeg ikke orker siste turen ut nå i mai. Sykmeldt til juni, svangerskapspenger etter dette fram til termin.

Klart det ikke er stas å be om sykmelding, men man må huske å lytte til kroppen! Det er ingen som takker deg for at du sliter deg ut
 
100% sykemeldt også her. Har opplevd forståelse fra lege og jobb, håper også du gjør det ❤️ Fikk råd en gang om følgende, og det syns hvertfall jeg har hjulpet:

Sett deg ned i forkant og skriv ned alle plagene dine. Ikke undervurder, skriv det som det er. Tenk gjennom noen av disse spørsmålene i forkant: Hvilke plager/ symptomer/ utfordringer har du? - skriv ned alle. Påvirkes søvnen din? Kostholdet? Har du mye kynnere? Hva med humøret? Orker du noe som gir deg energi eller er det kun jobb, og så er du helt utslitt? Hvordan fungerer du på jobb for tiden?

Tenk også gjennom: Hva er det du trenger nå? Hva skal til for at du har det bra?

Du trenger tiden for å lade opp ❤️❤️ Men jeg er helt enig, det er ikke lett, og ikke kjekt å bli sykemeldt. En vil jo så gjerne fungere i jobb så lenge som mulig ❤️ Men høres ut som du bør ha full sykemelding en periode fremover. Jeg har selv gått på veggen (før svangerskapet). Det er virkelig ikke noe du ønsker å gjennomgå ❤️❤️ Og det tar lang tid å komme seg igjen, dessverre. Så det er veldig mye bedre å stoppe litt før. Skjønt det høres ut som du allerede er helt på felgen ❤️❤️ Så vær tydelig og ikke be om noe mindre en 100%. Det er mitt råd i alle fall. Håper et ordner seg for deg
 
Hei. Jeg har fått et skriv fra jordmor der hun har søkt om svangerskapspenger for meg. Jeg trenger min leders underskrift, men han har vært på ferie. Han kommer tilbake i morgen og vi skal ha et møte da. Det jeg lurer på er om jeg trenger sykmelding mens jeg venter på svar fra Nav, eller er det slik at jobben får etterbetaling for tiden jeg ikke har vært på jobb? Noen som vet?
 
Hei. Jeg har fått et skriv fra jordmor der hun har søkt om svangerskapspenger for meg. Jeg trenger min leders underskrift, men han har vært på ferie. Han kommer tilbake i morgen og vi skal ha et møte da. Det jeg lurer på er om jeg trenger sykmelding mens jeg venter på svar fra Nav, eller er det slik at jobben får etterbetaling for tiden jeg ikke har vært på jobb? Noen som vet?
nav sa til meg at man ikke trengte sm, og at sv.penger tilbakedateres.
 
Back
Topp