Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Kan legen endre % på sykemelding i gjeldende periode?
Jeg er 40% sykmeldt, men etter samtale med jordmor funnet ut at jeg bør være 60% sykmeldt.
Ja, det har jeg gjort mange ganger. Enten endrer legen den du har, eller så får du en ny. Nav og arbeidsgiver skjønner at det er det nyeste som gjelder. Har aldri vært noe problem for meg.Kan legen endre % på sykemelding i gjeldende periode?
Jeg er 40% sykmeldt, men etter samtale med jordmor funnet ut at jeg bør være 60% sykmeldt.
Kan legen endre % på sykemelding i gjeldende periode?
Jepp, har gjort det flere ganger. Trenger som regel bare ringe eller sende mld til legen så sender han ny sykemelding i posten.
Kan jeg ta ut ferie når man er delvis sykmeldt??
Ja, men ikke samtidig.
Hvis du for eksempel har en 50% sykemelding fra 1/1 til 20/1, kan du avvikle ferie fra for eksempel 10/1 til 15/1. Da blir ferien en "egen periode" inne i sykemeldingsperioden, og du får ikke utbetalt sykepenger for de dagene. Du kan ikke ta ut ferie når du er delvis sykemeldt på den måten at du er på jobb 50% og har ferie resten av dagen.
Så la oss si jeg skal ta ut ferie to dager en uke. Så jobber jeg da 40% av de tre resterende dagene? Dvs 3 timer de dagene jeg ikke har ferie?
Ja, hvis du har en 60% sykemelding og for eksempel har ferie mandag og tirdag, så skal du jobbe 40% onsdag-fredag.
Akkurat hvordan og hvor mange timer hvilken dag du jobber kan du jo avtale nærmere med arbeidsgiver.
Ja er mer for å kunne ta ut de 4 ferie dagene jeg har igjen før permisjon. Derfor jeg tenker på det. Evt nå legen skrive sykmelding til den dagen jeg skal ta ut ferie da.
Du kan jo også utsette de dagene til neste år, og så få en litt lengre permisjon sammen med minsten?
Hvis du feks er ansatt i en 60% stilling så skal du jobbe kun 40% av det igjenJeg er ansatt 100 % så har jeg 60% sykemelding. Dvs at jeg jobber 2 dager i uka (jeg jobber 5 dager)