Sykemelding

Peonen

Elsker forumet
Snøfnuggene 2018
Junilykke 2020 ♡
Jeg var sykemeldt fra 12. Januar i år til 31. Mai. Og nå blir jeg, etter samtale med jordmor, sykmeldt 20 %. Permisjon er fra 13. Desember. Altså 7,5 mnd i løpet av et mål.
Hvor lenge må man være sykemeldt før det klusser til noe med foreldrepenger?

Sykepenger gir rett på foreldrepenger (såvidt jeg har forstått hvertfall)..
Så det betyr ingenting :)

Jeg var sykemeldt fra 12. Januar i år til 31. Mai. Og nå blir jeg, etter samtale med jordmor, sykmeldt 20 %. Permisjon er fra 13. Desember. Altså 7,5 mnd i løpet av et mål.
Hvor lenge må man være sykemeldt før det klusser til noe med foreldrepenger?
Dersom du har jobbet i minst 26 uker, så har du rett på inntil 52 uker med sykepenger. Og sykepenger gir rett på foreldrepenger. Så dette burde ikke være noe problem.

Det hadde noe å si hvis du blir sykemeldt i permisjontiden.. og har "brukt opp" dine sykemeldingsdagene når du var gravid.
Men husker ikke akkurat hvordan var det egentlig..

Dersom du har jobbet i minst 26 uker, så har du rett på inntil 52 uker med sykepenger. Og sykepenger gir rett på foreldrepenger. Så dette burde ikke være noe problem.

26 uker av de siste 52 ukene? Er jo ikke mer enn 20 uker siden sist sykemelding da.

Du kan gå sjukmeldt heile svangerskapet om så er uten at det har innverknad på foreldrepengane, så lenge det er innafor 52 veker. Så må du jobbe/vere friskmeldt i 26 veker før du har tjent deg opp rett til ny sjukmeldingsrett.

For å få nye 52 uker må du har vært friskmeldt i 26 uker sammenhengende. I og med at det 20 uker siden du ble friskmeldt så teller hele forrige periode inne i nåværende rettighet på 52 uker.
Om det er et problem, så snakk med jobben om du de neste 6 ukene kan bruke 6 feriedager eller tilsvarende avspasering for å redusere jobb med 20%

For å få nye 52 uker må du har vært friskmeldt i 26 uker sammenhengende. I og med at det 20 uker siden du ble friskmeldt så teller hele forrige periode inne i nåværende rettighet på 52 uker.
Om det er et problem, så snakk med jobben om du de neste 6 ukene kan bruke 6 feriedager eller tilsvarende avspasering for å redusere jobb med 20%

Er nok ikke noe problem :) er i det offentlige og Ia-bedrift så er nok på stell :) trodde det bare var noen grenser på periodene, men da er det jo godt innafor 52 uker på et år så :)

Hvordan er det med sykemelding og feriepenger?

Jeg TROR det er sånn at du bare sparer deg opp feriepenger av de første par månedene av en sykemelding. Så sånn sett kan en lang sykemelding ha noe å si for feriepengene neste år.

Men jeg husker ikke det regelverket i hodet, så folk bør lese på nav.no.

Det hadde noe å si hvis du blir sykemeldt i permisjontiden.. og har "brukt opp" dine sykemeldingsdagene når du var gravid.
Men husker ikke akkurat hvordan var det egentlig..
Dette er et godt poeng. Dersom man får en alvorlig sykdom under permisjonstiden, så kan man ha en kort periode med sykepenger igjen. Da må man evt over på AAP (dersom man fyller vilkårene), som bare er 66% av beregningsgrunnlaget (vanligvis 66% av lønna du hadde året før du ble syk).

Mener det er de 12 første ukene du har krav på feriepenger, leste noe om det siden jeg har vært sykemeldt siden mai.
Men en del arbeidsplasser gir feriepenger i forhold til normal lønn fordi om, så det kan være lurt å sjekke ut [emoji4]

Spurte klubben, men han visste ikke...

Back
Topp