Sykemelding

Druen2017

Betatt av forumet
Septemberhjertene 2018
Mulig litt rart spørsmål, men; hvor mye smerter skal en tåle før en ber om gradert sykemelding? Har smerter i hoftene som stråler ned i låret, spesielt den ene siden, og tror det er bekkenløsing. I tillegg til økt hodepine pga lite soving på nettene (mareritt og tissetrang). Ønsker i utgangspunktet ikke å bli sykemeldt i det hele tatt, men tenker det er bedre å bli gradert med feks 20% enn å bli helt utslitt. Hva tenker dere?

Jeg sier kjør på! Har gradert sykemelding 20% selv pga bekkenløsning og smerter i korsrygg og halebein, samt stråling ned i det ene beinet. Mye bedre å begynne i det små, og så øke graden hvis det blir verre, enn å gå på en skikkelig smell, full av smerter og ute av stand til å bevege seg, og så sykemeldes 100%.
Husk at bekkenet og ryggen skal orke tiden etter fødsel også ;)
For min egen del har den graderte sykemeldinga gjort at det går lengre mellom hver kirobehandling, og jeg har ikke like vondt lenger :)

Enig med MaleneO, kjør på! Bedre å få litt pause og kanskje komme tilbake i 100% jobb igjen, enn å kanskje måtte sykemelde seg mer enn 20% fordi du ikke hørte på kroppen :)

Vurderer selv å dra til legen å be om sykemelding. Her er jeg konstant utslitt, begynt å få vondt i ryggen spesielt om jeg løfter noe eller reiser meg, og litt på siden. Orker ingenting etter jobb og føler jeg aldri strekker til. Ikke på jobb og ikke hjemme. Veldig nedfor og utkjørt. Nå føler jeg at jrg rett og slett ikke orker mer.

Mulig litt rart spørsmål, men; hvor mye smerter skal en tåle før en ber om gradert sykemelding? Har smerter i hoftene som stråler ned i låret, spesielt den ene siden, og tror det er bekkenløsing. I tillegg til økt hodepine pga lite soving på nettene (mareritt og tissetrang). Ønsker i utgangspunktet ikke å bli sykemeldt i det hele tatt, men tenker det er bedre å bli gradert med feks 20% enn å bli helt utslitt. Hva tenker dere?
Svarer som annengangs gravid. :) Du får absolutt ingenting igjen av å slite deg ut på jobb nå. Så om du føler deg sliten og har vondt, ta en sykemelding, om så gradert 20%. De fleste er ikke gravide så voldsomt ofte i livet så om man er borte noen måneder i forbindelse m graviditet så synes ikke jeg at det gjør noe i et perspektiv. Du skal sikkert jobbe i maaange år til så. Men selvfølgelig, føler man seg i fin form så er det jo bare å jobbe og "kose seg" og om man har en jobb som det går greit å jobbe i. :) Men du skylder ingen å jobbe når du har plager. Jeg tenkte så mye på dette sist jeg var gravid og hadde plager som gjorde at jeg ikke kunne fungere på jobb som pedleder på en småbarnsavdeling helt ut. Fikk så dårlig samvittighet for å ikke være på jobb osv. Men denne gangen har jeg bestemt meg for å ikke tenke sånn. Og heller prøve å slappe av og nyte tiden. :)

Sykemeld deg med god samvittighet :) Er bare for en kort periode av arbeidslivet og gradert frem til fødsel (om man klarer) er bedre enn å kjøre seg i grøfta nå og ikke kunne jobbe. Jeg har variert mellom 30 og 40. Legen vil egentlig jeg skal ta mer. Sover dårlig og blir da kvalm, utslitt og mister matlysten.

Jeg har samme problemer som deg og skal til legen nå til uka og be om delvis sykemelding. Har gått sånn i 2 uker nå og etter jobb er jeg så stiv i bekkenet at jeg såvidt klarer å snu meg i senga, orker ikke å ha det sånn resten av svangerskapet :/

Høres akkurat ut som de plagene jeg også har. Er nå sykemeldt 30% og med kortere dager på jobb har jeg nå litt energi resten av dagen. Viktig å ta hensyn til deg selv, for du eller arbeidsgiver tjener ingenting på at du går på en smell.
Var hos fysio i går, sliter veldig med hoftene gjort det før graviditet også, og hun anbefalte sterkt å kjøpe magebelte for å avlaste hoftene. Ikke den typen de har på apoteket, men bestille på nett(fikk anbefalt cantaloop fra Lekmer.no).

Jeg tenker at jeg vi kjenner selv hva som er lønnsomt for oss selv i forhold til det å bli utslitt :) Så om du føler at du burde jobbe litt mindre, men ikke ønsker å bli helt sykemeldt så sier du det til legen din. Gjør det som er best fordeg !

Back
Topp