Sykemelding

Kålormen

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Sensommerbarna 2019
Var sykemeldt i fem uker og ba om gradert sykemelding da jeg skulle tilbake på jobb, men fikk ikke det. Han sa jeg skulle prøve og heller komme tilbake om det ikke fungerte.

Jeg syns ikke det fungerer sånn som det er nå, og har lyst på iallfall 40% sm sånn at jeg kan gå maks to dager etter hverandre på jobb, og kutte ut kveldsvaktene som fungerer aller dårligst.

Sendte melding (legekontoret mitt foretrekker sms-kommunikasjon) i dag og forklarte saken og ba om 40% sm. Også fikk jeg time på fredag! Da må jeg jo jobbe en hel uke til? Eller kan jeg ta ut egenmelding så kort tid etter en sykemeldingsperiode? Har vært i jobb i to uker nå.

Blir litt sånn paranoid på legekontoret fordi jeg hadde en kjempestor og lang diskusjon med dem etter forrige time (første svangerskapskontroll) fordi de fakturerte meg 300 kroner for den. Tenker at de gjør seg vanskelige som hevn :p Tidligere har jeg fått sm-timer samme dag.

Ville ring og bedt om time samme dag. Lettere for dem å si nei på melding desverre :(

Du må ha jobbet 16 dager for å bruke egenmelding, men legen kan tilbakedatere sykemeldingen siden du har vært i kontakt med dem i dag.

Jeg hadde sykemelding tom en fredag, så da har jeg faktisk vært friskmeldt i 16 dager i dag.

Last edited:
  • Liker
Reactions: BMC
Men det må da være mulig å få en sykemelding uten time, så lenge du akkurat har vært sykemeldt ?? Jeg trenger bare å ringe til kontor å si jeg trenger en sykemelding, så får jeg ei meld fra legen når den ligger klar. Legen er jo klar over situasjon, og du trenger jo en sykemelding med ei gang, ikke neste fredag....

Kan ikke legen skrive ut sykemelding til deg uten at du må på en time? Min lege har gjort det og sendt i posten en gang, en annen gang la hun det i resepsjonen på legekontoret :shy:

Jeg anbefaler deg å heller bruke svangerskapspenger. Det får du av jordmor å de er så mye bedre å prate med en leger:) da kan du jobbe 60% å få svangerskaps penger for 40%

Jeg anbefaler deg å heller bruke svangerskapspenger. Det får du av jordmor å de er så mye bedre å prate med en leger:) da kan du jobbe 60% å få svangerskaps penger for 40%
Svangerskapspenger er kun for de der det er farlig for fosteret å jobbe og jobben ikke kan tilrettelegge eller omplassere. At mor er trøtt, kvalm, sliten osv er ikke grunnlag for svangerskapspenger, da skal man ha sykenelding.

Nei jeg synes det sykemld opplegget ditt her er så urettferdig jeg altså. Skjønner ikke at det går an å være litt mer imøtekommende som lege. Hvem er det vel som går rett ut i 100 pr jobb etter så mange uker med 100 sykemld liksom. Det lurer jeg på. Og når du i tillegg ber om å få gradert,- ja da burde du få det altså. Det er jo ikke gøy å være sykemeldt, da er det en grunn til at man spør :p.

Og når du prøver å fortelle dette og ikke får time før til fredag, nei fy. Hvis jeg var deg, jeg hadde bombadert dem med tlf og smser og ikke gitt meg. Kjør på. Helsa di først! Dritt lege;p

Dette må være frustrerende, ja. Kunne du ringt og sagt du må ha time samme dag? Evt hva kan du ta opp med sjefen din for at denne uken skal gå best mulig?

Jeg er 5+1 på vei er i de siste 2-3 dagene vært veldig dårlig. Svimmel, kvalm, brekninger ,vondt i hode. Måtte hjem fra jobben siden følte meg dårlig. Skal jeg ta sykmelding eller er det for tidlig ?

Last edited:
Svangerskapspenger er kun for de der det er farlig for fosteret å jobbe og jobben ikke kan tilrettelegge eller omplassere. At mor er trøtt, kvalm, sliten osv er ikke grunnlag for svangerskapspenger, da skal man ha sykenelding.
Jeg går på svangerskaps penger, men d e jo for at bedriften ikke kan tilrettelegge. Tenker det må gå an til å prøve :) jeg føler det i allefall er tryggere

hva er forskjellen på svangerskaps penger og sykemelding? :)

I
Forskjellen er at du får betalt fra nav fra dag 1, så koster ikke bedriften noe i d hele tatt :)
Der går heller ikke ut over antall sykedager du har i året :)

Tusen takk for svar alle sammen :) Jeg tror jeg kommer til å bruke noen egenmeldingsdager denne uka og så evt få tilbakedatert sykemelding. Kjenner at jeg orker ikke krige med dem akkurat nå. Men så er jeg jo litt bekymra for at han skal si nei når fredagen først kommer.

Han har aldri gitt meg sykemelding uten å ha time først (som er tre ganger ila maaange år), men har jo sett her at mange nærmest bare kan bestille. Skjønner ikke hva han skal med den timen egentlig. Syns det er tull. Han kan jo ikke klinisk vurdere om jeg er sliten eller har hodepine eller kvalme. Bah.

Dette må være frustrerende, ja. Kunne du ringt og sagt du må ha time samme dag? Evt hva kan du ta opp med sjefen din for at denne uken skal gå best mulig?
Ja, kommer til å kjøre åpenhet med sjefen og ta en egenmeldingsdag eller to. Har jobbhelg også, så er seksdagersuke denne uka.

Tusen takk for svar alle sammen :) Jeg tror jeg kommer til å bruke noen egenmeldingsdager denne uka og så evt få tilbakedatert sykemelding. Kjenner at jeg orker ikke krige med dem akkurat nå. Men så er jeg jo litt bekymra for at han skal si nei når fredagen først kommer.

Han har aldri gitt meg sykemelding uten å ha time først (som er tre ganger ila maaange år), men har jo sett her at mange nærmest bare kan bestille. Skjønner ikke hva han skal med den timen egentlig. Syns det er tull. Han kan jo ikke klinisk vurdere om jeg er sliten eller har hodepine eller kvalme. Bah.
Noen leger er strengere på det enn andre. Har jo vært mye fokus på at det er for lett for mange å bare be om sykemelding. Jeg bestiller alltid time når jeg skal be om forlenging av sm, så nå på fredag sa legen bare at jeg kunne sende melding om jeg trengte lengre eller endring av sm, så slipper jeg å komme inn. Bare si når du er der at du trenger sm fra i dag av, de kan jo dokumentere at du var i kontakt med dem i dag.

Nei jeg synes det sykemld opplegget ditt her er så urettferdig jeg altså. Skjønner ikke at det går an å være litt mer imøtekommende som lege. Hvem er det vel som går rett ut i 100 pr jobb etter så mange uker med 100 sykemld liksom. Det lurer jeg på. Og når du i tillegg ber om å få gradert,- ja da burde du få det altså. Det er jo ikke gøy å være sykemeldt, da er det en grunn til at man spør :p.

Og når du prøver å fortelle dette og ikke får time før til fredag, nei fy. Hvis jeg var deg, jeg hadde bombadert dem med tlf og smser og ikke gitt meg. Kjør på. Helsa di først! Dritt lege;p
Takk for omtanken! Jeg syns det er provoserende selv, men kjenner jeg er helt tom for krefter til kamp i dag. Nå skal jeg bare holde ut denne kveldsvakta jeg er på nå. Så blir det antakelig egenmelding i morgen.

Noen leger er strengere på det enn andre. Har jo vært mye fokus på at det er for lett for mange å bare be om sykemelding. Jeg bestiller alltid time når jeg skal be om forlenging av sm, så nå på fredag sa legen bare at jeg kunne sende melding om jeg trengte lengre eller endring av sm, så slipper jeg å komme inn. Bare si når du er der at du trenger sm fra i dag av, de kan jo dokumentere at du var i kontakt med dem i dag.
Ja, går for det :)

Har hatt time for forlengingene jeg også. Syns igrunnen det er helt greit, men har pleid å få time litt fortere.

Back
Topp