Sykemelding

FiskeN :)

Forelsket i forumet
Jeg har jobbet utrolig mye i detsiste, og har vært så sliten at jeg gråt flere kvelder jeg kom hjem fra jobb.
Særlig de kveldene jeg har ansvaret for å låse butikken jeg jobber i, blir jeg helt utkjørt av alt arbeidet, stresset og ansvaret.
Etter "tvang" fra samboeren, har jeg vært hjemme og slappet av i 3 dager nå.

Holder det med at jeg fyller ut egenmeldingskjema på jobb, eller bør jeg kontakte legen min i dag, og prøve å få hun til å skrive ut sykemelding for disse dagene?
Tenker på om arbeidsgiver får dekket lønnen min om jeg har skriv fra legen, siden fraværet skyldes svangerskap?

Noe som vet?

Det er arb.giver som betaler for sykemelding de 16 første dagene (nesten uten unntak tror jeg ),. Og legen kan i utgangspunktet ikke tilbakedatere en sykemelding .
hvis det bare er snakk om disse tre dagene tar du det på eigenmelding , om du tror du kommer til og trenge mer tid hjemme kontakter du lege for Evt sykemelding videre(men de dagene du alt har vært borte går likevel på egenmelding).

om jeg ikke er helt på jordet ;)

Litt erfarne arbeidsgivere søker raskt stønad fra NAV på dine vegne dersom man tror det kan dukke opp en sykemelding....noe det ofte gjør gjerne mot slutten. Så da bør du si ifra til din arbeidsgiver at du tror at det vil bli en sykemelding i nærmeste dagene, slik at de kan søke. DU derimot, ber om sykemelding og får nok det :) :) (Arbeidsgiver får nok etterbetalt)

Arbeidsgiver kan ved graviditet søke om å få tilbakebetalt arbeidsgiverperioden.. Dvs at 8m du sykemelder deg så kan arbeidsgiver få dette dekket, men arbgiver må beyale deg pg så søke nav ;) Dette gjorde min arbgiver da jeg ble sykemeldi.. jeg hadde da først en tredager og så ble jeg sykemeldt. Da regnet nav inn tredageren i arbeidsgiverperipden..

På "mobben"

Back
Topp