Sykemelding Vs delvis sykemelding

Hønemor87

Gift med forumet
Januarlykke 2020
Hei ☺️ er egentlig ute etter råd fra dere som er sykemeldt eller delvis sykemeldt. Hvordan ordner man det i forhold til lege? Må man gå til fastlege? Hvordan vurdere å være fult eller delvis sykemeldt? Jeg er veldig mye dårlig. Har prøvd å være på jobb og det fungerer langt i fra optimalt (jeg er konstant kvalm, trøtt) da jeg har en jobb som krever mitt fulle fokus. Føler nå at det går ut over kollega som stadig må ta mye hensyn til at jeg ikke er i form. Vurderer derfor å be legen om sykemelding. Men spørsmålet mitt er hvordan fungerer det med å få sykemelding?

Legen din vurderer ut fra din situasjon om og i så fall hvor mye du skal sykmeldes. Ved gradvis sykmelding så vit at det er andel av arbeidsoppgavene som betyr noe. Dvs at er du sykmeldt 50% så er det 50% av arbeidsoppgavene dine du er sykmeldt fra, og om de resterende 50% tar deg 50% tid eller 100% tid eller noe midt i mellom så er det man er ment å levere.
Og ja det er i hovedsak fastlegen som sykmelder.

Du må be om time med fastlegen ja. Bare si det som du er også vurderer legen. Min lege har sykmeldt meg 100 % nå på andre uken pga kvalme og trøtthet. Jobber i helsevesenet og greide ikke fungere godt nok på jobb.

skal få bestilt meg legetime i morgen. Siden jeg har arbeidshelg og jobber 36 timer vakt så er jeg litt bekymret for hvordan det skal gå. Tusen takk for svar. Dette gjorde ting veldig oversiktlig og greit

Jeg var hos fastlegen i går. Jeg hadde egentlig bare tenkt meg dit for å få resept på Afipran, men da jeg nevnte at jeg har tatt ut avspasering fordi jeg ikke orket å jobbe fulle dager endte hun opp med å sykemelde meg 60 %. I dag skulle jeg hatt hjemmekontor, men har sovet store deler av dagen. Jeg er spent på hvordan gradert sykemelding vil fungere når jeg er tilbake på arbeidsplassen i morgen.

Gå til fastlegen og fortell hvordan du har det og føler det i forhold til jobb. Det gjorde jeg. Fikk sykemelding med en gang. Legen forsto at jeg hadde bedre av å ta det med ro hjemme enn å slite meg ut i arbeid. Har slitt veldig med formen. Har også et risikosvangerskap, så da må jeg ta ekstra hensyn til kroppen og barnet. Begynner også å kjenne antydning til plager med bekkenet, men håper det ikke utarter seg så mye allerede nå. Håper på å komme i arbeid igjen fort. Har til nå vært sykemeldt i en måned, og blir fortsatt sykemeldt i en måned framover. Uansett, er så glad for at jeg har en forståelsesfull fastlege. :) Som sagt, snakk med fastlegen og fortell hvordan du har det.

Nå har jeg vert hos legen og blitt sykemeldt. Regner med og håper å være tilbake i jobb i romjulen

Back
Topp